7 pozycji jogi na detoks

Detoks nie zawsze oznacza rygorystyczną dietę, szybkie soki czy picie jedynie naparów z ziół. Możesz wykorzystać praktykę jogi, która sprawi, że poczujesz się lepiej od wewnątrz z większą energią na zewnątrz.

Kiedy czujesz się zmęczony i obciążony stresem, brakiem ćwiczeń i złymi wyborami żywieniowymi, daj swojemu ciału tego co potrzebuje – Joga Detoks.

Wypróbuj zaproponowane przez nas asany i zobacz, że przyniosą Ci same korzyści.

1. Parivrtta Utkatasana (Pozycja Odwróconego Krzesła)

Woman doing yoga in urban environment

Ustaw stopy na szerokość bioder (lub bliżej, zależy jak Ci wygodniej). Zegnij kolana, tak jakbyś siedziała na krześle – upewnij się, że kolana nie wychodzą za linię twoich stóp. Złącz dłonie w Namaste i unieś je na wysokość serca. Umieść lewy łokieć na zewnątrz prawego kolana, ściągnij łopatki i otwórz klatkę piersiową. Koniecznie pamiętaj o zrobieniu tej pozycji na drugą stronę.

Korzyści: Oprócz poprawienia postawy i wzmocnienia mięśni brzucha, Parivrtta Utkatasana stymuluje pracę narządów jamy brzusznej: wątroby, śledziony oraz poprawia działanie układu trawiennego.

2. Garudasana (Pozycja Orła)

Thin girl in activewear doing yoga exercise Garudasana or Eagle pose with bare feet on mat in sports club.

Stań w Tadasanie. Zegnij kolana i unieś prawą stopę do góry opierając ją o lewą łydkę. Skrzyżuj ramiona (lewy łokieć opiera się na prawym). Weź wdech i oddychaj głęboko przez cały czas trwania w asanie. Następnie wydech, powrót do Tadasany. Powtórz to samo na drugą stronę (lewa stopa oparta na prawej nodze, prawy łokieć opiera się na lewym).

Korzyści: Garudasana uczy zachowania równowagi i koncentracji umysłu. Rozwija mięśnie okolicy kostek, zwalcza sztywność barków i zapobiega skurczom mięśni łydek, a poprzez mocny zacisk nóg, poprawia krążenie.

3. Marichyasana (Pozycja Mędrca)

Young beautiful woman doing yoga asana Marichyasana I ( hands behind back ) on white background

Usiądź z wyprostowanymi nogami w Dandasanie. Zegnij prawe kolano tak, aby było zwrócone w kierunku sufitu, palce stopy skierowane do przodu. Wydłuż przód tułowia i skręć go o 90 stopni w prawo, tak żeby pierś znalazła się poza prawym udem. Umieść lewe ramię na prawym udzie. Pozostań w tej pozycji przez ok 30 sekund i zmień stronę.

Korzyści: Skręcając nasze ciało w tej pozycji stymulujemy pracę nerek i wątroby. Marichyasana zalecana jest przy wzdęciach i zaparciach ponieważ wykonywanie jej poprawia trawienie. Poza tym fantastycznie pomaga na wyciszenie umysłu.

4. Urdhva Dhanurasana (Pozycja Wzniesionego Łuku)

Young attractive woman practicing yoga, stretching in Elbow Bridge exercise, Urdhva Dhanurasana pose, working out, wearing sportswear, black tank top, shorts, indoor full length, home interior, cat

Leżąc na plecach ugnij kolana i pięty przysuń do pośladków (nie za blisko – tak, by łydki były prostopadłe do podłogi), nogi rozstaw na szerokość bioder. Ułóż dłonie przy barkach palcami w stronę stóp. Z wdechem unieś biodra, kolejno klatkę piersiową, odchyl głowę i postaw ją na czubku na podłodze. Pozostań na 5 oddechów.

Korzyści: Urdhava Dhanurasana jest bardzo dobrą pozycją na przyspieszenie naszego metabolizmu. Poza tym reguluje ciśnienie krwi oraz usprawnia pracę serca

5. Pincha Mayurasana  (Pozycja Stania Na Przedramionach)

Young attractive woman practicing yoga, standing in Pincha Mayurasana exercise, working out, wearing sportswear, black tank top, shorts, indoor full length, near floor window with city view

W pozycji Psa z Głową w Dół ugnij przedramiona i połóż je równolegle do siebie. Stopami wykonaj drobne kroki w kierunku łokci i dotrzyj możliwie jak najbliżej nich. Unieś lewą nogę do góry. Przejdź na palce prawej stopy i zacznij kołysać się do przodu, tak aby w rezultacie unieść obie nogi z podłoża. Postaraj się pozostać w pozycji przez co najmniej trzy głębokie oddechy.

Korzyści: Pincha Mayurasana jak każda pozycja odwrócona jest skuteczna przy oczyszczaniu układu krążenia. Poza tym stymuluje gruczoły oraz zmniejsza zmęczenie.

6. Salamba Sirasana i Garudasana  (Pozycja Orła Na Głowie)

Attractive young woman wearing casual clothing doing yoga indoors. Yogi girl working out in sunny loft. Doing variation of supported headstand with crossed legs. Square image. Full length. Side view

Uklęknij na podłodze. Spleć dłonie razem i połóż przedramiona na podłodze. Pociągnij ramiona delikatnie na zewnątrz i dociśnij mocno nadgarstki do podłogi. Połóż czubek głowy na podłodze między dłońmi. Powoli unoś swoje uda  a następnie stopy z podłogi. Skieruj stopy do góry, tak jakbyś chciał dotknąć sufitu (prostuj przy tym delikatnie nogi). Na sam koniec połóż lewe udo na prawym udzie (możesz zostać w tej pozycji lub zawinąć prawą stopę o lewą łydkę). Przyciskaj uda mocno do siebie. Zostań na kilka oddechów i następnie delikatnie wyjdź z pozycji.

Korzyści: Poprawia krążenie oraz funkcjonowanie układu hormonalnego. Dodatkowo doskonale rozgrzewa całe ciało.

7. Sarvangasana  (Pozycja Świecy)

Young attractive yogi woman practicing yoga, standing in Salamba Sarvangasana exercise, supported Shoulder stand pose, working out, wearing sportswear, sport bra, shorts, full length, white background

 

Połóż się na plecach. Z wydechem przyciągnij zgięte kolana do tułowia, mocno dociśnij i odepchnij się rękami od podłogi i jednym ruchem unieś biodra. Ugnij łokcie i podeprzyj dolne plecy rękami. Zbliż do siebie oba łokcie tak aby ramiona były równoległe względem siebie.  Kolejno podczas wydechu ustaw tułów do pionu podpierając się rękami – tak by broda dotknęła klatki piersiowej i wyprostuj nogi. Palce stóp skieruj do sufitu. Pozostań w pozycji na 5 oddechów.

Korzyści: Wykonywanie tej pozycji działa uspokajająco na układ nerwowy.  Poza tym ułatwia powrót krwi żylnej do serca oraz stymuluje pracę tarczycy.

Wszystkie powyższe asany pomagają w procesie oczyszczania organizmu. Nieważne na jakim poziomie zaawansowania jesteś, wybierz swoje ulubione pozycje i obserwuj korzyści.

***Wyzwanie***

Wciąż czujesz się ospały i ociężały… a marzy Ci się lekkość bytu i dni pełne energii?

Zafunduj sobie tygodniowy detoks z jogą (NIE, nie ma nic wspólnego z sokami czy głodówką). Jogiczny detoks oczyści Twoje ciało i umysł, i da Ci mocniejszego kopniaka energetycznego niż  kubeł najczarniejszej kawy.

Wyzwanie przygotowane przez nauczycielkę jogi Justynę Jaworską.

>> Szczegóły tutaj <<

 



O autorze

Portal Yogi
Portal Yogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce.

Inne artykuły tego autora