ANJANEYASANA – Pozycja Wschodzącego Księżyca

Anjaneya – Syn Anjani, Asana – Pozycja

Anjaneya jest inną nazwą Hanumana, adiutanta Rama w hinduskiej mitologii, Ramajanie. Matka Hanumana została nazwana Anjani, a Anjaneya oznacza syna Anjani.

W języku polskim, ta asana nazywa się: Pozycja Wschodzącego Księżyca. Odnosi się ona do kształtu ciała, jakie tworzy się w tej asanie.  

Drsti (punkt skupienia wzroku): dłonie

Typ: Wygięcia do tyłu (proste)

Co powinieneś wiedzieć, zanim wykonasz pozycję ANJANEYASANA?

Ta asana musi być wykonywana na pusty żołądek. Powinieneś zatem zjeść co najmniej cztery godziny przed praktyką jogi. Najlepiej też wykonywać tą pozycję wcześnie rano. Jeśli jednak czas Ci na to nie pozwala, możesz wykonać ją wieczorem. Pamiętaj jednak, aby zachować odstęp czasowy po ostatnim posiłku.

Anjaneyasana - Pozycja wschodzącego księżyca (1)

Poziom: Początkujący
Styl: Vinyasa Flow
Czas: 15 – 30 sekund w pozycji
Powtarzanie: Raz na każdą stronę
Rozciąganie: mięśnie ud, mięśnia krawieckiego
Wzmacnianie: mięśnie kolan

Jak wykonać pozycję ANJANEYASANA?

1. Rozpocznij od Adho Mukha Svanasana (Psa z Głową w Dół). Kiedy jesteś w pozycji na wydechu umieść swoją prawą stopę z przodu, między rękamii. Upewnij się, że prawe kolano i kostka są w jednej linii.

2. Delikatnie opuść lewe kolano, umieszczając je na podłodze, tuż za biodrami.

3. Na wdechu unieś klatkę piersiową. Następnie podnieś ręce nad głową, tak aby ramiona znajdowały się obok uszu, a dłonie były skierowane ku sobie.

4. Wydech. Pozwól biodrom opadać i przesuwać się tak, aby poczuć przednią część nóg i zginacze bioder.

5. Wydłuż plecy. Skieruj wzrok przed siebie lub na dłonie.

6. Trzymaj pozę przez kilka sekund. Możesz również podnieść kolano tylnej nogi z maty.

7. Wyjdź z pozycji kładąc dłonie na macie i pomału przechodząc do Psa z głową w dół. Powtórz na drugą nogę.

Gosia

Przeciwwskazania

Unikaj tej asany, jeśli masz następujące problemy:

  • Wysokie ciśnienie krwi
  • Urazy kolana
  • Jeśli masz problemy z barkiem, unikaj podnoszenia ramion nad głową. Możesz wówczas położyć ręce na udach.
  • Jeśli masz problemy z szyją lub nadczynność tarczycy nie kieruj wzroku na dłonie a spójrz przed siebie.

Porada dla początkujących

Jeśli trudno jest Ci utrzymać w tej pozycji równowagę, “przytul się” do ściany. Upewnij się wówczas, że stopa przedniej nogi dotyka ściany.

Pod kolano tylnej nogi możesz natomiast podłożyć koc.  Możesz też położyć ręce na udzie. Pamiętaj jednak aby się nie garbić i trzymać klatkę piersiową otwartą.

Propozycja dla zaawansowanych

Aby asana Anjaneyasana stała się jeszcze trudniejsza, spróbuj zamknąć oczy, gdy jesteś w pozycji. Popracujesz wówczas jeszcze mocniej nad równowagą.

Korzyści płynące z wykonywania ANJANEYASANA

Kilka najważniejszych zalety wykonywania Anjaneyasana:

  • rozciąga mięśnie czworogłowe ud i mięśnie biodrowo-lędźwiowe
  • działa terapeutycznie przy rwie kulszowej
  • łagodzi bóle związane ze zwyrodnieniami kręgosłupa
  • rozciąga boki tułowia
  • wzmacnia i uelastycznia kręgosłup
  • tonizuje nerki i wątrobę
  • otwiera klatkę piersiową i ułatwia oddychanie
  • zwiększa zdolność do koncentracji
  • stymuluje narządy rozrodcze i trawienne

Nauka o ANJANEYASANIE

Aby praktykować tę asanę, musisz mieć w miare dobre poczucie równowagi i dość elastyczne biodra i pachwiny. To pozycja jedna z oszukańczych. Wygląda na łatwą, ale są w rzeczywistości jest dość trudna.

Jest to pozycja jest idealna dla rowerzystów i biegaczy, a także bardzo korzystana dla tych, którzy mają pracę w biurze, ponieważ zbawiennie działa na dolną część pleców.

Anjaneyasana otwiera klatkę piersiową, serce i płuca. To “buduje” ciepło w ciele i działa niezwykle dobrze dla tych, którzy ciężko sobie radzą z jesienną i zimową aurą.

Pozycje rozwijające

  • Mariaryasana – Kot
  • Śalabhasana – Świerszcz
  • Bhujangasana i Salamba Bhujangasana – Kobra
  • Dhanurasana – Łuk
  • Supta virasana – Pozycja leżącego bohatera

Kontrpozycje

  • Janu Śirsasana – Głowa do kolana
  • Balasana – Pozycja dziecka

anjaneyasna

Mantra do pozycji ANJANEYASANA

Ponieważ ta pozycja jest boskim związkiem z Hanumanem, mądrością i mocą, mantra Hanumana o sukcesie jest doskonałym partnerem do ćwiczeń.

Marut nandan namo namah
Kaszt bhanjan namo namah
Asur nikandan namo namah
Shri ram dhootam namo namah.

Teraz, gdy wiesz jak to zrobić Anjaneyasana, na co czekasz? Ta asana to to czego potrzebuje każdy z nas – rozciąga ciało i uspokaja umysł.

Jestem pewna, że poczujesz się wolny od napięć, odświeżony i pełen energii.  



O autorze

Marzena Jaworska
Joga zawitała do jej życia stosunkowo niedawno, ale zmieniła wszystko. Odkąd praca i pasja to jedno czuje jakby nie przepracowała ani jednego dnia. Zawodowo prowadzi dla Was Internetowe Studio PortalYogi, prywatnie praktykuje ile może, czyta ile może, do tego gotuje (kuchnia to zaraz po macie jej drugie miejsce na ziemi) a kiedy tylko pogoda na to pozwala zamienia auto na rower.

Inne artykuły tego autora