Dlaczego warto w ciąży zacząć praktykę jogi?

Joga w ciąży jest dość kontrowersyjnym i trudnym tematem. Temat trudny z wielu względów. Przede wszystkim tak, jak każda z nas jest inna, tak i każda ciąża przebiega w swój indywidualny i wyjątkowy sposób. Tyle przypadków, ile kobiet na świecie, więc włożenie do jednej szuflady z etykietką kobiety w ciąży wszystkich ciężarnych: tych aktywnych przed zajściem w ciążę, jak i tych, które ostatni raz ćwiczyły w szkole na wf nie jest łatwe zarówno dla nauczyciela jak i dla samej ciężarnej.

Jak praktykować jogę w ciąży?

Nie ma udowodnionego związku pomiędzy aktywnością fizyczną a poronieniami. Wiadome jest jednak, że pierwsze 12 tygodni to czas szczególny, gdzie ryzyko naturalnego poronienia jest największe. Stąd właśnie wynika ostrożność. W większości książek do jogi czytamy, że aktywność zalecana jest od 12 tygodnia ciąży, po czym przyszłe mamy otrzymują zestawy asan zalecane do praktyki w I trymestrze…

Najważniejsze jest kierowanie się własną intuicją, odczuciami oraz jak się czujecie w danym czasie.

ciąża

Joga w ciąży – moje doświadczenia

Mogę jedynie dla przykładu podać, że od momentu, gdy dowiedziałam się o ciąży do końca 7 miesiąca prowadziłam w tygodniu 8 h zajęć jogi.

Jak się czułam? Cudownie lekko! Ale gorzej w weekend, kiedy nie prowadziłam zajęć. Wtedy czułam co oznacza łupanie w plecach, zgaga i inne bonusy ciążowe. Ciąża to wyjątkowy czas, dla jednych z nas zastrzyk energii od życia z możliwością przenoszenia gór każdego dnia. Dla drugich piekło i męczarnia psychiczna w postaci wymiotów przez kilka miesięcy, nakazowi leżenia i huśtawce nastrojów oraz ciężar w postaci nowych kompleksów z tytułu zmieniającego się ciała.

Na szczęście jest joga, która zawsze służy pomocą i jest dostępna na wyciągnięcie ręki.

Każda z nas jest tak samo ważna, tylko jak wspomniałam na początku, tyle przypadków ile kobiet na świecie, więc skupimy się na kobietach, których ciąża przebiega prawidłowo i nie ma żadnych  poważnych zagrożeń typu ryzyko poronienia lub odklejającego się łożyska i żadnych przeciwwskazań medycznych.

Dlaczego warto szczególnie w ciąży zacząć praktykę jogi?

Regularna praktyka jogi w ciąży:

  • Wzmacnia całe ciało, szczególnie kręgosłup
  • Rozciąga przestrzenie między kręgami, co uwalnia ból z pleców
  • Wpływa na lepsze krążenie krwi                                
  • Poprawia trawienie
  • Ułatwia oddychanie
  • Wzmacnia mięśnie dna miednicy, nóg i rąk
  • Uelastycznia biodra, miednicę, wnętrze ud
  • Rozluźnia brzuch
  • Oczyszcza organizm z toksyn
  • Reguluje gospodarkę hormonalną
  • Koi emocje
  • Poprawia nastrój

ciąża

Dobre samopoczucie jest oznaką prawidłowej praktyki

Trwamy w asanie dopóki jest wygodnie. W ciąży skupiamy się na sobie, na komforcie, na wydłużaniu i rozciąganiu, a nie na pogłębianiu pozycji. Wszystko też zależy od stopnia rozciągnięcia sprzed ciąży. Jeśli czujesz napięcie lub zmęczenie, w każdym momencie można daną asanę zmodyfikować, zmniejszyć np. łuk wygięcia, użyć pomocy, skrócić czas trwania lub wyjść z pozycji z uśmiechem na twarzy.

Poniżej opiszę dla Ciebie zalety poszczególnych typów asan, byś z łatwością mogła sięgnąć po te, na których warto się skupić w Twoim przypadku.

Asany stojące:

  • Wzmacniają nogi, poprawiają w nich krążenie oraz je rozciągają
  • Redukują sztywność ciała
  • Uwalniają ból z pleców
  • Poprawiają ruchy jelit
  • Otwierają miednicę i klatkę piersiową ułatwiając oddychanie

Pozycje w siadzie i skręty:

  • Wzmacniają i wciągają kręgosłup, przygotowując go do coraz większego ciężaru
  • Wpływają korzystnie na miednicę i krocze
  • Zmniejszają bóle porodowe

Wygięcia do tyłu:

  • Wzmacniają głębokie mięśnie przykręgosłupowe
  • Poprawiają elastyczność mięśni brzucha
  • Wpływają na lepsze ukrwienie przodu ciała więc zapobiegają rozstępom
  • Wzmacniają mięśnie dna miednicy co zapobiega poronieniom
  • Mają działanie wyciszające, poprawiają nastrój
  • Ułatwiają oddychanie i poprawiają samopoczucie

Pozycje leżące podparte:

  • Rozciągają narządy jamy brzusznej
  • Uelastyczniają mięśnie pochwy
  • W celu rozluźnienia brzucha i przepony zaleca się użycie koca pod plecami

Pozycje odwrócone:

  • Pomagają zagnieździć się zapłodnionej komórce
  • Zapewniają bardzo dobre krążenie łożyskowe
  • Dostarczają odpowiednią ilość tlenu
  • Poprawiają krążenie krwi
  • Regenerują i harmonizują całe ciało

Relaks i oddech:

  • Pozwala rozluźnić całe ciało i uwolnić napięcie mięśniowe
  • Nawet jak jesteś mocno rozciągnięta Twoje mięśnie mogą być mocno napięte
  • Ułatwia wprowadzenie spokoju w umyśle
  • Ma działanie regenerujące i odprężające

Odkrycia PortalYogi

Ciąża to wyjątkowy czas Ale czy regularna praktyka jogi w ciąży to dobry pomysł? Oczywiście! Joga wzmocni Twoje mięśnie, rozciągnie i w cudowny sposób przygotuje Cię na bycie Mamą!  A co najważniejsze – jest dostępna na wyciągnięcie ręki. Zobacz co Zuza przygotowała dla Ciebie



O autorze

Zuzanna Stasiak
Gorzowianka od dziecka związana ze sztuką i kulturą.
Ukończyła międzynarodowy kurs hatha/vinyasa joga RYT200 oraz kurs jogi w chustach. Założycielka strefy jogi SUFIT w Gorzowie Wlkp. jedynego w mieście studia jogi dynamicznej, gdzie można polatać między sufitem a podłogą na zajęciach Air Jogi lub spróbować medytacji w ruchu na zajęciach Tai Chi.

Inne artykuły tego autora