4 Proste Pytania I Odpowiedzi Na Temat Jogi (Dla Każdego Początkującego)

Zaczynając praktykę każdy z nas zadaje kilka podstawowych pytań  – jak często, jak długo, czy to bezpieczne i przede wszystkim – czy warto? Oto moje odpowiedzi na 4 ważne zagadnienia związane z pierwszymi krokami w jodze.

joga

1. Jak często praktykować jogę?

Im więcej tym lepiej. Minimum to 3 razy w tygodniu przez około 50 minut każdorazowo. Piękno jogi polega na tym jednak, że może być praktykowana każdego dnia.

2. Jak długo należy zostać w danej pozycji?

Typowe książki jogi podają od 15-30 sekund (około 5 głębokich wdechów i wydechów). Ja dodatkowo polecam powtórzenie minimum 3 razy wszystkich pozycji podczas sesji treningowej.

pies z głową w dół

3. Czy praktykując jogę można zrobić sobie krzywdę?

Uważam, że nawet idąc po schodach, chodniku, możemy zrobić sobie krzywdę. W jodze należy słuchać swojego ciała. Zasada jest taka: robimy wszystko poprawnie technicznie i gdy pojawia się ból, to odpuszczamy i wychodzimy z pozycji.

4. Jakie są korzyści z praktykowania jogi?

Pierwsze, czego się nauczysz na jodze, to jak ustawić swoje ciało, żeby stanąć prosto. Nie zawsze wiemy, jak ustawić prosto cały kręgosłup.  Stojąc prosto dajemy kręgosłupowi odpocząć, a po jakimś czasie pomogą nam w tym jeszcze mięśnie, dzięki którym nasze plecy długo będą mocne i więcej wytrzymają. W jodze nigdy nie dźwigasz więcej, niż tylko ciężar swojego ciała. Najszybciej wzmocnią się te mięśnie, które były najmniejsze i najsłabsze, czyli u kobiet przeważnie mięśnie ramion, barków, pleców i takie, o których nie miałaś/-eś pojęcia, że w ogóle mogłyby istnieć. W jodze uczysz się brzuch rozluźniać w dobry i zdrowy sposób, więc nie jest to taki stale wciągnięty.

Zwykle nie poświęcamy uwagi swojemu oddechowi, bo jest to coś automatycznego, czego niby nie da się robić źle. Aż tu nagle na jodze okazuje się, że można robić to lepiej. Głębszy i pełniejszy oddech to więcej tlenu i więcej życia w Tobie.

DSC03092

Prawdziwe piękno jogi

Piękno jogi polega nie tylko na pracy mięśni – joga pozwala lepiej poznać swoje ciało i poczuć się lepiej. Swojego ciała należy bardzo uważnie słuchać. Jeżeli pozycje jogi nie poprawiają naszego samopoczucia i poprawy zakresu ruchów, trzeba zastanowić się nad techniką wykonywania asan.

joga relaksacja

Mam nadzieję, że namówiłam Was i dałam kilka dobrych argumentów, aby zacząć praktykę jogi, aby być bardziej silnym, elastycznym i szczęśliwym!



O autorze

Monika Kubrak
Jestem instruktorem jogi i fitnessu. Od 3 lat prowadzę blog fitnessizycie.pl, a od 2 lat zaczęłam swoją przygodę z jogą. Ćwicząc powoli i systematycznie, zakochałam się w praktykowaniu asan. Będąc od 5 lat instruktorem fitnessu, bardzo wzmocniłam swoje ciało, aczkolwiek elastyczność mięśni zmniejszyła się.
Na pierwszych zajęciach jogi, zdałam sobie sprawę jak bardzo jest spięte, poczułam mięśnie, które wcześniej mało pracowały. Ćwicząc jogę spodobało mi się, że jest to przyjemna praca z ciężarem swojego ciała. Miałam kiedyś inne wyobrażenie o jodze, jej asanach. Na początku zaczęłam ćwiczyć 2 razy w tygodniu, a od kilku miesięcy praktykuję codziennie.

Inne artykuły tego autora