Ćwicz Bez Granic Czyli Joga Dla Każdego

Praktyka jogi nie zna granic.

Fakt, że joga przestała już być domeną Wschodu i przenika z wielka siłą różne kontynenty, jest niezaprzeczalny. Wyjątkowość jogi tkwi także w tym, że granicy dla jej praktyki nie stanowi wiek, kondycja fizyczna czy sprawność cielesna. Jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości i zadajesz sobie pytania czy joga jest dla Ciebie… porzuć je!

joga dla kazdego

Ważne jest to, aby praktykować zgodnie z rytmem swojego ciała i zważając na moment życia, w którym się znajdujemy. Jeśli będziemy słuchali swoich potrzeb w danej chwili, praktyka jogi pomoże znaleźć odpowiedzi na pytania, na które szukamy odpowiedzi. Na szczęście dysponujemy przydatnymi wskazówkami.

Jak dostosować praktykę jogi do wieku i okoliczności życiowych osób ćwiczących?

Dla ułatwienia można je podzielić na kilka typowych okresów życia.

Kiedy jesteśmy młodzi aż do okresu po dwudziestce, mamy uzasadnioną potrzebę wykonywania wymagających ćwiczeń fizycznych. Asany, czyli postawy jogi, to ćwiczenia których w tym wieku potrzebujemy najbardziej, bo budują one siłę i wytrwałość. Jednak we wczesnej młodości niezbędny jest nauczyciel, wiodący mentor, który przekaże nam swoją mądrość i wiedzę.

Po trzydziestce mamy zazwyczaj znacznie więcej obowiązków. Trudnym wyzwaniem często bywa utrzymanie rodziny czy podołanie zawodowym powinnościom. Jest to okres, w którym pranjama, czyli praktyki oddechowe, mogą nam pomóc zrównoważyć się i uspokoić oraz odbudować poziom energii nadszarpniętej przez wysokie wymagania, jakie stawia nam życie.

Po czterdziestce i pięćdziesiątce często zauważamy zmianę poziomu energii. Kiedy wstajemy z łóżka, odczuwamy większą sztywność. Ciało robi nam psikusy i nie do końca chce nas słuchać. Okres ten powinien być przejściem od mechanicznych aspektów praktyki jogi do subtelniejszej pracy z energią. Oczywiście praktyka asan jest nadal istotna, jednak powinniśmy więcej uwagi poświecić pozycjom regenerującym, pranajamie i medytacji.

Niezależnie więc od tego, na jakim etapie życia się znaleźliśmy, praktyka jogi powinna nam służyć, a nie być walką z naszymi wyobrażeniami o sobie i o tym jak powinniśmy wyglądać. Praktyka jogi powinna podkreślać nasze unikalne umiejętności, mocne strony i talenty. Jeśli znajdziemy się w trudnym okresie życia, uprośćmy formalną praktykę. Jeśli mamy urwanie głowy w pracy, lepiej zrobić mniej asan i trzymać się prostej sekwencji. I na odwrót, jeśli nasze życie jest stabilne i witalne, podczas praktyki odważnie dawajmy z siebie wszystko



O autorze

Justyna Jaworska
Pochodzi z Polski, ale jej drugim domem są Indie. Jeśli nie znajdziemy jej w żadnym z tych dwóch krajów, to znaczy, że jest w podróży i prawdopodobnie oddaje się jednej ze swojej pasji: joga, wspinaczka lub fotografia.

Zaczęła ćwiczyć Ashtanga Yoga w 2005 roku. W 2006 roku była już w Indiach, gdzie studiowała jogę.
W 2012 roku wróciła do szkoły KPJAYI ćwiczyć z Sharath Jois Rangaswamy który jest jej głównym i ukochanym nauczycielem. To był dla niej zaszczyt otrzymać jego błogosławieństwo w styczniu 2014 roku.

W 2014 roku Przez kilka miesięcy uczyła ashtanga jogi i wspinaczki w Szwajcarii. Przeniosła się tam prosto po podróży do Indii i przyznaje, że to był dla niej szok kulturowy.
W rezultacie zaczęła uczyć ashtanga jogi w tradycyjny sposób w studiach jogi, w firmach, na prywatnych lekcjach, a także w więzieniu, gdzie został uruchomiony specjalny program jogi dla kobiet osadzonych.

Uczy czego się nauczyła i sama doświadczyła w ciągu tych lat. Joga nie tylko ją uspokaja, ale również sprawia, że może przezwyciężyć swoje lęki i ograniczenia.

Inne artykuły tego autora