Powitaj Jesienne Słońce z Jogą!

Koniec lata za pasem, ale na ile starczą Wam zapasy słońca, które gromadziliście przez całe wakacje? Jesień wcale nie musi być smutna, deszczowa i chłodna. Choć wielu z nas tak ją właśnie odbiera, zapewniam Was, że takich drzew pomalowanych kolorami złoceni nie znajdziecie w żadnym innym czasie. A gdy złotą naszą polską jesień pokryje warstwa deszczu, ważne byście nie zapomnieli o słońcu, które macie przecież w sobie. Słońce to emanacja dobra, energii i pozytywnych emocji. W tradycji indyjskiej surya czyli słońce utożsamiane jest życiodajnym ciepłem, optymizmem oraz poczuciem harmonii i równowagi. Natomiast namaskar, w języku hindi, jest odpowiednikiem dla namaste i oznacza powitanie, pozdrowienie, sławienie. Powitanie słońca, czyli Surya namaskara jest serią asan, połączonych w dynamiczną całość. Idealną na jesienne poranki!

joga powitanie słońca

Mówi się, że cykl powitania słońca łączy w sobie korzyści z całej praktyki jogi. Rozwija siłę, wytrzymałość, elastyczność. Usprawnia układ krążenia i oddychania. Może być doskonałym narzędziem do medytacji w ruchu i do wewnętrznej przemiany. Ma działanie energetyzujące i lekko rozgrzewające, dlatego często jest stosowane jako przygotowanie do dalszej praktyki. Ze względu na to, że cykl ten stymuluje całe ciało, może być on traktowany jako niezależna, spójna praktyka w przypadku, gdy na praktykę jogi nie możemy przeznaczyć większej ilości czasu.

Istnieje kilka wersji cyklu powitania słońca, w zależności od tego jakie asany włączymy do cyklu. Dążymy jednak do tego, aby asany zmieniały się płynnie, wykorzystując do tego oddech, który nadaje rytm wykonywanemu cyklowi. To, ile razy powtórzymy cykl asan zależy tylko od nas i naszych potrzeb.

Poniżej przedstawiamy jedną z wersji powitania słońca. Zachęcamy do jej praktyki, tym bardziej, że składa się z asan, z którymi poradzi sobie każdy praktykujący, niezależnie od poziomu zaawansowania.

Powitanie słońca:

    • Tadasana
    • Urdhva-hastasana – wdech
    • Uttanasana z głową w dół – wydech (połóż dłonie obok stóp i sięgnij głową do nóg)
    • Uttanasana z głową do góry – wdech (głowa uniesiona, proste plecy)
    • Adho-mukha-śvanasana (pies z głową w dół) – wydech
    • Urdhva-mukha-śvanasana(pies z głową w górę) – wdech
    • Caturanga-dandasana (kij) – wydech
    • Urdhva-mukha-śvanasana (pies z głową w górę) – wdech
    • Adho-mukha-śvanasana (pies z głową w dół)- wydech
    • Uttanasana z głową do góry – wdech
    • Uttanasana z głową w dół – wydech
    • Urdhva-hastasana – wdech
    • Tadasana – wydech

A klikając na ten link możesz załadować na swój komputer plik pdf z rozrysowaną sekwencją.



O autorze

Justyna

Inne artykuły tego autora