Utthita Hasta Padangushtasana – Dzień 8 z 30 Dni z Jogą

Jak czujesz się po jednym dniu odpoczynku? Czy masz przemyślenia na temat dotychczasowej praktyki? A może udało Ci się zaobserwować jakieś zmiany w relacji z własnym ciałem lub wnętrzem? Dzisiaj kontynuujemy wyzwanie z Utthita Hasta Padangusthasana. Dzięki tej asanie wypracujesz równowagę, także umysłu.

Jeżeli umknęły Ci jakieś dni praktyki, pamiętaj, że blogu w kategorii „30 Dni z Jogą” znajdziesz wszystkie artykuły i asany z poprzednich dni – wracaj do nich gdy tylko będziesz potrzebował pomocy lub rady!

Utthita Hasta Padangushtasana

joga praktykajoga ashtanga

W powyższej sekwencji znajdziesz wszystkie poznane dotychczas asany. Na końcu dodana jest Utthita Hasta Padangusthasana, którą oczywiście wykonujemy na dwie strony. Swoją praktykę, jeśli możesz, rozpocznij od 5 Powitań Słońca A i 5 Powitań Słońca B. Jeśli to nadala zbyt wiele – zatrzymaj się na trzech!

asany

Utthita hasta padangusthasana – Pozycja z jedną nogą wyciągniętą do przodu

Pozycja stojąca, która doskonale pomaga w wypracowaniu odpowiedniej równowagi ciała. Wzmacnia mięśnie nóg, a balansowanie daje poczucie stabilności i psychicznej równowagi.

Utthia hasta padangusthasana

W pełnej pozycji przyciągasz brodę do nogi, jednak jeżeli dopiero zaczynasz pracę w tej asanie, nie musisz tego robić

Utthia hasta padangusthasana krok po kroku:

1. Stań w Tadasanie. Stopy złączone (paluchy się dotykają), kość ogonowa podwinięta, ręce wzdłuż tułowia.

2. Przenieś ciężar ciała na lewą stopę. Ręce ułóż na biodrach.

3. Twarz skierowana do przodu, patrz przed siebie. Na wdechu przyciągnij prawe kolano do klatki piersiowej, przytrzymaj je lewa ręką.

4. Gdy poczujesz równowagę chwyć paluch prawej stopy palcami prawej ręki: wskazującym, środkowym i kciukiem.

5. Na wydechu wyprostuj prawą nogę przed siebie wciąż trzymając za paluch.

6. Odwiedź prawą nogę do boku (ciągle trzymając za paluch prawej stopy), otwierając prawe biodro na zewnątrz. Spójrz w lewą stronę. Wykonaj jeden oddech a następnie wróć do wyprostowanej nogi przed sobą.

7. Puść uchwyt palucha, połóż rękę na biodrze, wykonaj pięć oddechów z nogą w górze i powoli opuść wyprostowaną nogę na ziemię.

8. Wykonaj pozycję na druga stronę.

Wskazówki dla początkujących

Jeżeli odczuwasz trudność w wykonywaniu tej pozycji i utrzymaniu w niej równowagi skorzystaj z wariantów:

  • oprzyj wyprostowaną nogę na drabinkach, wtedy obie dłonie spoczywają na biodrach,
  • jeżeli nie jesteś w stanie chwycić palcami palucha stopy użyj paska,
  • bądź utrzymuj nogę cały czas zgiętą trzymając palcami za palucha stopy.

Korzyści z wykonywania Utthita hasta padangusthasana

  • wzmacnia stawy skokowe, kolanowe i wzmacnia mięśnie nóg
  • rozwija zmysł równowagi i daje poczucie stabilności
  • doskonała do ćwiczenia oddechu

Utthia hasta padangusthasana

Jeżeli utrzymanie nogi wyprostowanej w górze sprawia Ci trudność możesz oprześ ja na przykład na drabince. Jeśli problemem jest równowaga, na początku trzymaj nogę zgiętą w kolanie, gdy poczujesz się stabilnie zacznij wchodzić w asanę z nogą wyprostowaną. Na zdjęciu widzisz jeszcze inną opcję – z wykorzystaniem paska

W każdej chwili możesz dołączyć do wyzwania 30 Dni z Jogą i otrzymać nie tylko instrukcje w postaci postów, ale też filmy instruktażowe oraz dostęp do Grupy Konsultacyjnej na Facebooku, gdzie na pytania odpowiada (i wszelkie wątpliwości rozwiewa) nauczycielka jogi, Magdalena Bałdys. Wystarczy, że zapiszesz się tutaj:

>> Tak, chcę dołączyć <<

30 dni z jogą



O autorze

Basia Lipska
Jest rozchwytywaną instruktorką Jogi. Już od ponad dekady pogłębia swoją wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie.

Urodziła się w Polsce, ale większość życia spędziła za granicą – w Azji i Kanadzie, by w końcu osiąść w Norwegii. Tam też założyła rodzinę, a swojego męża Norwega poznała właśnie dzięki Jodze.

Co podkreśla na każdym kroku – joga absolutnie odmieniła jej podejście do życia i samej siebie, wyrwała ją ze szponów stresu, ciągłego przemęczenia i niskiej samooceny. Teraz joga pomaga jej zachować optymizm, spokój, balans oraz zdrowie.

Obecnie Basia zajmuje się głównie trenowaniem entuzjastów oraz nauczycieli jogi z całego świata. Organizuje kursy i obozy treningowe w takich zakątkach globu jak Kostaryka, indyjskie Goa, ale także coraz częściej w Polsce – miejsca jednak trzeba rezerwować z dużym wyprzedzeniem.

Inne artykuły tego autora