Dlaczego Powinieneś Zrobić Jeden Dzień Przerwy – Dzień 7 z 30 Dni z Jogą

Weź głęboki oddech. Siódmy dzień Twojej praktyki to dzień przerwy. I co więcej – jest to integralna jej część. Zastanawiasz się dlaczego powinieneś zrobić sobie odpoczynek od jogi (a tak naprawdę od jej wymiaru fizycznego)? Oto kilka powodów.

Czas by przetrawić nowe asany

Tydzień codziennej praktyki jogi to duże wyzwanie. Z jednej strony dla Twojej siły woli, determinacji ale także i dla Twojego ciała. Program 30 Dni z Jogą jest też bardzo intensywny – codziennie poznajesz nowe asany lub odkrywasz ich nowe elementy. Jeden dzień przerwy w tygodniu pozwoli Ci wziąć głębszy oddech, zasymilować asany, zaobserwować ich wpływ, przyjrzeć się sobie. Nie ćwiczysz ciała, jednak ćwiczysz umysł i zmysł obserwacji. To nie jest dzień, w którym zapominasz o swojej praktyce. To dzień w którym poświęcasz jej szczególny rodzaj uwagi.

Powoli…

Indyjscy nauczyciele uczą Ashtangi powoli. Uczeń zatrzymuje się na danej asanie dłużej, do momentu gdy poczuje się niej pewniej i dosięgnie jej głębokiego wymiary terapeutycznego. Aż jej wykonanie przychodzi mu z łatwością. Dopiero wtedy przechodzi do kolejnej.
Dlatego masz też możliwość wykonywania asan w ich wersji uproszczonej i zagłębiania się w nich w odpowiednim dla siebie momencie. Czasem komfort w asanie odnajdziesz szybciej, czasem któraś z nich stawi Ci opór. A raczej Ty stawisz opór niej. Nie ma więc pośpiechu. Jeśli musisz się zatrzymać – zrób to. Jeżeli zbyt szybko zrobisz kolejny rok naprzód może się okazać, że za moment będziesz musiał się cofnąć o kolejne dwa.

Niezauważalne zmiany stają sie zauważalne

Zazwyczaj będziesz mieć pewne odczucia czy reakcję w związku z asaną. Zdarza się, ze doskonale zdajesz sobie z nich sprawę. Czasem jednak są one bardzo subtelne i przemykają niepostrzeżenie. Przerwa w praktyce tworzy przestrzeń dla dostrzegania. Będziesz bardziej świadomy tego, co dzieje się wewnątrz Ciebie, ale zarazem dzień przerwy pozwoli Ci na dostrzeżenie różnicy między dniami praktyki i tymi bez nich. Będziesz chciał wrócić na matę by przeżywać praktykę na nowo.

Uczestnicy pełnego programu 30 Dni z Jogą otrzymali dzisiaj specjalną medytację. Tobie też polecam przeznaczenie czasu, który spędzasz na codziennej praktyce jogi, na medytację. Może pomóc Ci to małe ćwiczenie oddechowe. Dodatkowo pomoże ukoić nerwy, wyciszy i pomoże Ci w obserwacji samego siebie.

Twoje 5-minutowe ćwiczenie

Podczas wykonywania ćwiczenia postaraj się zachować stabilną pozycję siedzącą, pamiętając o tym, aby kręgosłup był cały czas wyprostowany. Takie ułożenie umożliwi swobodniejszy przepływ energii w Twoim ciele. Zamknij oczy, rozluźnij ciało. Bądź świadomy każdego wdechu i wydechu. Skup swoją uwagę na nozdrzach, poczuj w nich przepływające powietrze. Niech Twój oddech pozostanie naturalny i łagodny. Podążaj za oddechem, licząc każdy kolejny w myślach:

  1. Wdech
  2. Wydech
  3. Wdech
  4. Wydech
  5. Wdech
  6. Wydech
  7. Wdech
  8. Wydech
  9. Wdech
  10. Wydech
  11. Wdech
  12. Wydech

Postaraj się nie zgubić, pozostań uważny. Gdy doliczysz do dwunastu, rozpocznij od nowa i kontynuuj liczenie. Jeśli zdarzy Ci się zagapić, i podążyć za myślami, wróć do początku i kontynuuj ze zwiększoną uważnością. Całość kontynuuj przez około 5 minut (aby nie przegapić czasu ćwiczenia, możesz nastawić wcześniej budzik w telefonie lub zegarku). Po kilku wykonanych poprawnie sekwencjach, zaprzestań liczenia i pozostań sam na sam tylko z oddechem. Otwórz oczy.

Ćwiczenia oddechowe, połączone z relaksacją są często stosowane jako doskonałe narzędzia podczas radzenia sobie ze stresem, ponieważ pomagają w odzyskaniu homeostazy pracy układu nerwowego. Dzięki odpowiedniemu oddechowi, będziesz mógł również wpływać na swoje zachowanie w danym momencie i być może uda Ci się uniknąć impulsywnych zachowań. Z powodzeniem możesz je wypróbować z rana, tuż po przebudzeniu lub leżąc już w łóżku przed snem.

Do zobaczenia jutro!

W każdej chwili możesz dołączyć do wyzwania 30 Dni z Jogą i otrzymać nie tylko instrukcje w postaci postów, ale też filmy instruktażowe oraz dostęp do Grupy Konsultacyjnej na Facebooku, gdzie na pytania odpowiada (i wszelkie wątpliwości rozwiewa) nauczycielka jogi, Magdalena Bałdys. Wystarczy, że zapiszesz się tutaj:

>> Tak, chcę dołączyć <<

30 dni z jogą



O autorze

Basia Lipska
Jest rozchwytywaną instruktorką Jogi. Już od ponad dekady pogłębia swoją wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie.

Urodziła się w Polsce, ale większość życia spędziła za granicą – w Azji i Kanadzie, by w końcu osiąść w Norwegii. Tam też założyła rodzinę, a swojego męża Norwega poznała właśnie dzięki Jodze.

Co podkreśla na każdym kroku – joga absolutnie odmieniła jej podejście do życia i samej siebie, wyrwała ją ze szponów stresu, ciągłego przemęczenia i niskiej samooceny. Teraz joga pomaga jej zachować optymizm, spokój, balans oraz zdrowie.

Obecnie Basia zajmuje się głównie trenowaniem entuzjastów oraz nauczycieli jogi z całego świata. Organizuje kursy i obozy treningowe w takich zakątkach globu jak Kostaryka, indyjskie Goa, ale także coraz częściej w Polsce – miejsca jednak trzeba rezerwować z dużym wyprzedzeniem.

Inne artykuły tego autora