Joga z pomocami – kilka pozycji, które możesz wykonać w domu

Jogę może praktykować każdy i w każdym miejscu. Istnieje wiele odmian jogi. W związku z czym każdy, może znaleźć technikę odpowiednią dla siebie. Nie raz już miałam okazję rozmawiać z osobami, które były kiedyś na zajęciach i bardzo się rozczarowały. Bo nudno, bo nie poradziły sobie z którąś z pozycji, dlatego rezygnowały. I to właśnie jest największy błąd, jaki możemy popełnić. Zamiast tego warto poszukać nowej techniki. Dzisiaj chciałabym podsunąć Wam kilka pomysłów na praktykę jogi z pomocami. 

Każdy z nas ma zupełnie inne oczekiwania w stosunku do jogi. Różne są również powody, dla których zaczynamy ćwiczyć. Jedni ćwiczą, by się wyciszyć, pozbyć stresu i uspokoić umysł. Inni chcą mieć ładniejsze i jędrniejsze ciało. Jeszcze inni stawiają na budowanie wewnętrznej siły czy elastyczność.

Jedno jest pewne, jeśli praktyka odbywa się regularnie (najlepiej oczywiście codziennie, ale dwa razy w tygodniu też wystarczy), to na pewno przyniesie nam pozytywne i wyczekiwane efekty.

Pamiętajcie: jeśli podczas ćwiczeń poczujecie ból, to należy przestać wykonywać daną pozycję. Przy czym po czasie warto skupić na tym, jaki rodzaj bólu odczuwamy. Naturalny ból wynikający z rozciągania mięśni nie jest niczym złym i jest częścią praktyki. Jednak ból stawowy czy nerwoból jest już sygnałem ostrzegawczym, którego nie należy bagatelizować.

Zapraszam na krótką praktykę jogi ze mną. Tym razem ćwiczenia w domu z poduszkami i różnymi pomocami. Zajmie Wam to około 10 – 15 minut.

joga z pomocami

ADHO MUKHA WIRASANA – pozycja bohatera z głową w dół.

Korzyści:

  • likwiduje napięcie szyi, ramion i odcinka piersiowego kręgosłupa,
  • redukuje bóle menstruacyjne,
  • przynosi ulgę w zmęczeniu i bólach głowy.

joga z pomocami

TRIANGA MUKHAIKAPADA PAŚCZIMOTTANASANA – pozycja intensywnego rozciągania zachodniej strony ciała, z trzema kończynami i z twarzą zwróconą ku jednej stopie.

Korzyści:

  • poprawia krążenie w miednicy i kończynach dolnych,
  • łagodzi skurcze w nogach,
  • usuwa opuchliznę, skurcze w nodze i stopie.

joga z pomocami

ADHO MUKHA UPAWISZTHA KONASANA (z podparciem w poprzek tułowia) – pozycja posadzonego kąta z głową w dół.

Korzyści:

  • poprawia się krążenie krwi w miednicy, nogach i stopach,
  • rozluźnia brzuch.

PRASARITA PADOTTANASANA – pozycja intensywnego rozciągania.

Korzyści:

  • wyciszenie, uspokojenie,
  • rozciąga tyły nóg, stawy biodrowe,
  • wzmacnia mięśnie przodów ud,
  • usuwa ból dolnego odcinka kręgosłupa,
  • poprawia działanie organów wewnętrznych.

joga z pomocami

  • wariant z głową w górze

joga z pomocami

  • wariant z głową w dole

joga z pomocami

PARIPURNA NAWASANA – pozycja pełnego okrętu.

Korzyści:

  • wzmacnia mięśnie brzucha i dolnych pleców,
  • wzmacnia biodra, kręgosłup,
  • poprawia funkcjonowanie układu trawiennego,
  • tonizuje nerki,
  • stymuluje tarczycę (pomocna w niedoczynności tarczycy),
  • wpływa korzystnie na funkcjonowanie gruczołów prostaty,
  • pomaga pozbyć się stresu.

joga z pomocami

USZTRASANA – pozycja wielbłąda z rękoma na wałku/poduszce.

Korzyści:

  • rozszerza klatkę piersiową, zwiększa pojemność płuc,
  • poprawia krążenie we wszystkich organach wewnętrznych,
  • tonizuje mięśnie kręgosłupa i pleców,
  • koryguje postawę,
  • zmniejsza zmęczenie i niepokój psychiczny,
  • zmniejsza dyskomfort w trakcie menstruacji,
  • wzmacnia mięśnie pleców,
  • rozciąga kostki, uda, pachwiny, biodra.

joga z pomocami

SALAMBA ŚAWASANA – podparta pozycja trupa.

Po wykonaniu wszystkich pozycji, czeka nas to, co najprzyjemniejsze, czyli śavasana. Każde ćwiczenia powinny być zakończone takim właśnie kompletnym relaksem. Prawidłowy relaks rozluźni ciało, zregeneruje, usunie zmęczenie i utrwali efekty praktyki.

Do następnego! 🙂



O autorze

Monika Kubrak
Jestem instruktorem jogi i fitnessu. Od 3 lat prowadzę blog fitnessizycie.pl, a od 2 lat zaczęłam swoją przygodę z jogą. Ćwicząc powoli i systematycznie, zakochałam się w praktykowaniu asan. Będąc od 5 lat instruktorem fitnessu, bardzo wzmocniłam swoje ciało, aczkolwiek elastyczność mięśni zmniejszyła się.
Na pierwszych zajęciach jogi, zdałam sobie sprawę jak bardzo jest spięte, poczułam mięśnie, które wcześniej mało pracowały. Ćwicząc jogę spodobało mi się, że jest to przyjemna praca z ciężarem swojego ciała. Miałam kiedyś inne wyobrażenie o jodze, jej asanach. Na początku zaczęłam ćwiczyć 2 razy w tygodniu, a od kilku miesięcy praktykuję codziennie.

Inne artykuły tego autora