Mindfulness dla zdrowia – recenzja książki

„Sztuka odnajdywania własnego rytmu polega na tym, że robisz sobie przerwy zanim poczujesz taką potrzebę (…) każdy człowiek ma poczucie, że powinien wykonać rozpoczęte zadanie do końca lub przynajmniej do momentu, w którym ból, zmęczenie lub napięcie zmuszą go do odpoczynku. Jeśli jednak nauczysz się robić przerwy odpowiednio wcześnie, Twoje życie stanie się przyjemniejsze, a ponadto będziesz znacznie bardziej produktywny. W pewnym sensie nauczysz się oszczędzać energię, zamiast ciągle ją tracić – tak jak dbasz o to, by mieć paliwo w baku i pieniądze na koncie.”  – (Mindfulness dla zdrowia, Samo Sedno)

IMG_4242

Mindfulness dla zdrowia – recenzja 

Wakacje to czas zwalniania szalonego tempa, które towarzyszy nam poza urlopowym sezonem. Kiedy wreszcie doczekasz się dnia, gdy pakujesz walizki i ruszasz w mniej lub bardziej nieznane, czujesz bardziej ulgę, że w końcu będziesz mieć czas by odetchnąć, czy jednak niepokój, że przed urlopem nie zdążyłeś domknąć wielu spraw?

Którakolwiek z wersji dotyczy Ciebie i tak najlepiej będzie, jeśli podczas swoich upragnionych wakacji, spróbujesz odnaleźć swój własny rytm, zagubiony gdzieś lata temu.

Mimo, iż teoretycznie czasu wolnego ciągle nam przybywa, to my czujemy się coraz bardziej przytłoczeni obowiązkami, przepracowani i pozwalamy by wspomniany czas wolny przeciekał nam przez palce. Wszystko przez to, że w wyniku codziennej gonitwy, tracimy równowagę pomiędzy czasem pracy, a czasem wypoczynku. A jeśli mamy już dzień wolny, który należałoby przeznaczyć na skuteczną regenerację sił, to nie do końca umiemy z niego skorzystać.

Czas wakacyjny to świetny moment na sięgnięcie po książkę, która może w jakiś sposób ubogacić nasze życie. Moim wakacyjnym odkryciem stała się pozycja wydawnictwa Samo Sedno „Mindfulness dla zdrowia”.

To książka, która pomoże Ci odnaleźć swój własny rytm. Poza całą masą pożytecznych technik medytacji uważności, okraszonych inspirującymi historiami, jest świetnym przewodnikiem dla wszystkich zagubionych we własnym czasie. Autorzy przekonują, że dzięki mindfulness zyskasz więcej czasu i z powrotem zostaniesz istotą ludzką, zamiast ludzkim robotem.

Dzięki niezwykle trafnemu opisowi dwóch trybów działania, charakterystycznych dla nas, możemy z łatwością zdiagnozować się sami:

  • Jesteśmy uważni? Czy nie do końca?
  • Panujemy nad własnym czasem i życiem?
  • Czy to bardziej zegar bierze górę nad nami?

No to może szybki test?

Oto kilka pytań, dzięki którym sprawdzisz czy częściej włącza Ci się tryb działania, czy tryb bycia? Jesteś uważny?

  • Częściej działasz na autopilocie, kierując się nawykami, czy starasz się podejmować świadome wybory?
  • Ciągle analizujesz i przeliczasz, czy bardziej skupiasz się na odczuwaniu?
  • Unikasz i szukasz wymówek, czy podejmujesz działanie?
  • Marzysz, planujesz, chcesz jak najszybciej przejść do potem, czy akceptujesz sytuację, w której jesteś i szukasz w niej korzyści?
  • Bardziej skupiasz się na burzy myśli i wyobrażeniach w Twojej głowie, czy na świadomym przeżywaniu rzeczywistości?

Jeżeli bardziej do Ciebie pasuje pierwsza część pytania, to znaczy, że włączył Ci się na stałe tryb działania. Sporo czasu spędzasz w swojej głowie, analizując, przetwarzając, planując, rozpamiętując. Chwila obecna przecieka Ci przez palce, żyjesz w przeszłości lub przyszłości, a nie teraz. Jak najszybciej trzeba postarać się odzyskać świadomość i kontakt ze zmysłami. Zacząć być, a nie mieć.  

mindfulness dla zdrowia

Tryb bycia to uważość – „zupełnie inny sposób odbierania świata, który pozwala odzyskać kontakt z własnymi zmysłami i poznawać świat za pomocą intuicji. Uczysz się żyć w chwili obecnej, zamiast tkwić w przeszłości lub zamartwiać się przyszłością” (Mindfulness dla zdrowia, Samo Sedno).

Wszystko to jest możliwe, dzięki wplataniu mindfulnessowych mini akcji do codziennego życia, pozwalaniu sobie na coraz częstsze przebłyski świadomości i uważne bycie tu i teraz.

Wakacje sprzyjają luźniejszemu podejściu do świata. Warto spróbować. Może zdecydujesz się pójść krok dalej i wypróbujesz skanowanie ciała, medytację uważny ruch, medytację z kawą lub przy gotującej się wodzie. Jest w czym wybierać.

Książka „Mindfulness dla zdrowia” utwierdzi Cię w przekonaniu, że odzyskanie własnego rytmu za pomocą uważności, to wcale nie taka trudna sprawa, a proces całkiem przyjemny. Tak jak czytanie książek. Polecam.

„Uważność koi zmęczony, rozbiegany umysł, dzięki czemu może się on zregenerować” (Mindfulness dla zdrowia, Samo Sedno)

Czyż nie tego oczekujemy od wakacji? 😉



O autorze

Magdalena Pardiak
Absolwentka krakowskiej Akademii Wychowania Fizycznego, Instruktor Metody Pilates i form psychofizycznych. Stonowana ryzykantka. Wyda ostatnie pieniądze na dobrą książkę. Lubi grzebać w okolicach mózgu.

Inne artykuły tego autora