Mostek: przeciwwskazania oraz jak się do niego mądrze przygotować?

Urdhva dhanurasana, czyli pozycja wzniesionego łuku, powszechnie nazywana jest po prostu mostkiem. Asana ta należy grupy pozycji obejmujących wygięcia do tyłu, które są najbardziej ożywcze i pobudzające. Wygięcia do tyłu łagodzą i przełamują monotonię zgarbionego siedzenia przy biurku i niwelują napięcia związane z siedzącym trybem życia. W wygięciach do tyłu otwieramy przód ciała, stymulując współczulny system nerwowy co przygotowuje nas do działania. Jednak zanim przejdziemy do działania, zastanówmy się co od mostka może nas oddalać oraz jak bezpiecznie się do niego zbliżyć.

Wiele z Was pyta o przeciwwskazania do wykonywania urdhva dhanurasany. Słusznie. Mostek należy do bardziej zaawansowanych wygięć do tyłu i wymaga odpowiedniego przygotowania. Osoby, które borykają się z poniższymi problemami, powinny zatrzymać się na łatwiejszych wygięciach lub skonsultować problem z doświadczonym nauczycielem.

Mostek przeciwwskazania:

  • poważne uszkodzenia pleców, dyskopatia ze stanem zapalnym
  • poważne problemy z ciśnieniem i choroby serca
  • uszkodzenia nadgarstków (zespół cieśni nadgarstka)
  • poważne uszkodzenia barków
  • migrena, mocne bóle głowy
  • biegunka
  • menstruacja

Do mniej oczywistych przeciwwskazań dodałabym jeszcze dużą elastyczność bez odpowiedniej siły mięśni. Bez siły mięśni sama giętkość otwiera drzwi dla słabości i bólu, za który początkujący mogą drogo zapłacić.

Powyższe przeciwwskazania są jedynie drogowskazem, dlatego w przypadku dużych wątpliwości warto zasięgnąć porady doświadczonego nauczyciela, który zbada Wasz szczególny przypadek.

Jeżeli jesteście początkujący w praktyce lub nie jesteście pewni swoich fizycznych ograniczeń i możliwości warto praktykować wygięcia do tyłu z pozycji leżącej (na brzuchu). Nie oznacza to wcale, że są one łatwe, jednak w przeciwieństwie do mostka, są bezpieczniejsze i mają za zadanie wzmocnić mięśnie kręgosłupa. Jakie asany zbliżą Was i przygotują do mostka? Z pewnością: salabhasana, bhujangasana, chaturanga dandasana, urdhva mukha svanasana oraz dhanurasana.

 


Te prostsze (czytaj: bezpieczniejsze) wygięcia do tyłu będą też dla was testem. Jeśli bolą Was plecy w prostszych wygięciach może to wskazywać na jakiś uraz lub może być dla Was sygnałem, żeby skorygować ten problem w innych asanach.

Niezależnie od tego, w jakim momencie jesteście, zachęcam do mądrego wyginania ciała i  otwierania serc. Do dzieła!

 



O autorze

Natalia Stanińska
Dyplomowana nauczycielka jogi metodą B.K.S Iyengara w stopniu Inroductory II, tancerka, choreografka, z z wykształcenia specjalistka ds. stosunków międzynarodowych. Swoją regularną praktykę jogi rozpoczęła w 2006 roku w krakowskiej szkole jogi Sadhana, w której rozwija praktykę do dziś.

Początkowo traktowała jogę jako uzupełnienie treningu tanecznego. Z czasem praktyka jogiczna przekształciła się w odrębną drogę rozwoju na poziomie mentalnym i fizycznym. Ciągle kontynuuje kształcenie u cenionych nauczycieli w Polsce i za granicą.

Joga jest dla mnie ciągłym przekraczaniem granic wyznaczonych przez ciało i umysł. Uczy dyscypliny, ale też wysubtelnia postrzeganie otaczającej rzeczywistości. Joga ciągle mnie zaskakuje - zarówno pod względem różnorodnych narzędzi pracy z ciałem, jak i swojej "nieskończoności". Za każdym razem, kiedy wydaje mi się, że wiem już coś na pewno, joga wytrąca mnie i pokazuje tysiące innych rozwiązań. To fascynujące i dlatego do poszukiwań w sobie i na macie zachęcam na zajęciach swoich uczniów.

Inne artykuły tego autora

  • http://www.zaparzeciherbate.pl Kinga Bartkowiak

    Mi w robieniu mostka baaardzo pomogła Gosia i jej filmik na YT. Wcześniej udało mi się zrobić mostek tylko kilka razy i to w większości z pomocą nauczycielki, a dzięki ćwiczeniom, które pokazała Gosia, było mi znacznie łatwiej :). Wyzwania z Basią jeszcze nie robiłam, bo przez ostatnie tygodnie musiałam się oszczędzać, ale za kilka dni spróbuję :).