Nauczyciele jogi: Magdalena Bałdys

Magdalena Bałdys jest Instruktorką Prowadzącą w naszej społeczności Internetowego Studia PortalYogi. Odpowiada na jogowe pytania, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację.

Magdę możecie znaleźć również w Studio Jogi Hamsa

Jak zaczęła się Twoja przygoda z jogą?

Jogę piłam małymi łyczkami od dziecka. Mama wykonywała ze mną asany jako element terapii wrodzonej wady biodra. Nigdy nie doznałam zachwytu jogą, była dla mnie oczywistym narzędziem, po które się sięga w razie potrzeby. W swoim czasie moje zainteresowanie zaczęło się w naturalny sposób zagęszczać, zaczęłam też częściej praktykować. Pomyślałam wtedy, że fajnie byłoby pomóc innym poznać to cudowne ‘narzędzie’.

Magdalena Bałdys

Ile lat ćwiczysz jogę, od kiedy jesteś nauczycielką, jakie masz wykształcenie?

Swoje doświadczenia sformalizowałam na kursie organizowanym przez AWF w Częstochowie przez p. Janusza Szopę oraz uzyskaniem tytułu instruktora rekreacji ruchowej ze specjalnością hatha joga (uprawnienia państwowe nadane przez TKKF w Toruniu, 2015). Obecnie jestem w trakcie kursu nauczycielskiego vinyasa krama u Patrycji Gawlińskiej. Biorę udział w różnorodnych kursach i warsztatach pogłębiających praktykę i umiejętności nauczycielskie. Własne zajęcia prowadzę od 2014 roku. Uprawiam jogę odkąd pamiętam.

Twoje ulubione style jogi?

Najbardziej przemawiają do mnie style, w których czas trwania w asanie i przejścia pomiędzy nimi są zrównoważone. Czyli raczej style cechujące się większą dynamiką. Najlepiej odnajduję się w podejściu vinyasa krama jogi – daje dużą różnorodność nie tylko przejść, “vinyas”, ale także samych asan. Jest to moim zdaniem najbardziej wszechstronny i ciekawy styl, taki na całe życie. Lubię także ashtanga vinyasa jogę, ale sztywność sekwencji kwalifikuje raczej jako “przelotny romans” niż miłość na całe życie. Owszem, przynosi szybkie i spektakularne rezultaty (szczególnie dla ciała), ale dla mnie – jako osoby nadelastycznej – niesie ze sobą także duże ryzyko nabawienia się kontuzji, nawet przy znacznej świadomości ciała.

Magdalena Bałdys

Co poradziłabyś początkującym joginom?

Powtarzam to często i przy każdej okazji – nie porównywać się z innymi!
Przede wszystkim także nie dać ponieść się emocjom, w tym nadmiernemu entuzjazmowi! Joga jest jak lustro, w którym można zobaczyć swój aktualny stan ciała, emocji, ducha. Można się czasem potężnie zdziwić! Gdy okazuje się, że nie da się schylić do stóp albo wytrzymać bez ruchu i szarpania się z myślami czy emocjami w relaksie końcowym? To może być szokujące. Po kilku miesiącach pojawia się poprawa i bum! Wpadamy w euforię –  chcemy więcej i szybszych efektów! Tymczasem, to co szybko przyszło, łatwo pójdzie. Stawiajcie na systematyczność i sam fakt praktykowania, przymykajcie oczy na “efekty”, bo te – jak stwierdził P. Jois – przyjdą same.

Czym jest dla ciebie joga?

To się zmienia z czasem. Joga była już dla mnie gimnastyką, sposobem na radzenie sobie z emocjami, świetną zabawą, wyzwaniem, czymś, co nazywam ‘tańcem świadomości’. Joga to pewien proces. Ścieżka życia, z której czasem zbacza się i z pokorą powraca (ci, którzy mieli dłuższe przerwy w praktyce wiedzą o czym mówię). I tak też jest dobrze. Najważniejsze, że zawsze pozostawia swój niezatarty ślad. I tak krok za krokiem prowadzi do odnalezienia i ekspresji swojego prawdziwego ‘ja’.

 

Zobacz wywiad z Magdą Bałdys:


***Wyzwanie***

Niezależnie od tego ile masz lat, jaką kondycję fizyczną i doświadczenie (lub jego brak) na macie… Zapraszamy Cię w odkrywczą podróż po świecie jogi i Twoim własnym ciele. Przez 7 dni Magda Bałdys pokaże Ci, jak rozbudzić w sobie jogina i lepiej zrozumieć swoje ciało.

Wyzwanie dostępne jest w Internetowym Studiu PortalYogi. Dołącz, żeby rozpocząć!

>>Tak, dołączam! <<

Praktykuj jogę w domu (1)



O autorze

Portal Yogi
Portal Yogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce.

Inne artykuły tego autora