JOGOWE INSPIRACJE #1: Twoje przygotowanie do szpagatu

JOGOWE INSPIRACJE to nasz nowy cykl artykułów, w których zbieramy i dzielimy się ciekawymi i linkami, inspirującymi zdjęciami i praktycznymi poradami. 

Pierwszym tematem przewodnim jest Hanumanasana, czyli szpagat. 

1. Jak rozgrzać się przed szpagatem?

Przed wykonaniem każdego ćwiczenia zalecana jest rozgrzewka, która rozciągnie nasze mięśnie i dzięki temu nie nabawimy się kontuzji. Ćwiczenia nie muszą być długie, wystarczy 15 minut i nasze ciało będzie gotowe do dalszej praktyki.

Przykładową rozgrzewkę przed szpagatem możecie znaleźć u so KAYKA.

 

Podstawowe ćwiczenia zaprezentowane w wideo:

  • Pajacyki  rozgrzeją nasze ciało i podbiją krążenie
  • Przysiady – pamiętaj aby kolana nie wychodziły poza linie Twoich stóp i o wciągniętym brzuchu. Spróbujcie wznieść się dodatkowo na palce
  • Wspinanie na palce – nogi rozstawiamy szeroko, kolana nad piętami i wykonujemy ruchy góra i dół
  • Skipping A (trucht z unoszeniem kolan na wysokości klatki piersiowej)
  • Skipping B (truch z dotykaniem piętami pośladków)
  • Skipping C (wymachy prostych nóg do przodu)
  • Ruch obrotowy korpusu (skręty klatki piersiowej, biodra stabilne)
  • Krążenia bioder
  • Wymachy rąk (góra i dół)
  • Nogi rozstawiamy szeroko, kolana nad piętami i schodzimy nisko, następnie zostajemy w pozycji rozciągając uda
  • Nogi rozstawiamy szeroko, kolana nad piętami i unosimy delikatnie raz jedną stopę i raz drugą rozgrzewając przy tym nasze łydki
  • Przy prostych nogach schylamy się tak, aby dotknąć naszą głową kolan i chwilkę zostajemy w tej pozycji.

 2. Jak się rozciągać?

Pierwszą ważną zasadą, o której niektórzy zapominają jest to, że rozciąganie to nie jest rozgrzewka! Podczas jakiegokolwiek wysiłku fizycznego nie można pominąć rozciągania, bo nasze ciało i mięśnie też zasługują na rozluźnienie.

Praktyczna sesję rozciągania znajdziecie na blogu I am fit miracle.

Zdjęcie pochodzi z bloga "I am fit miracle"
Zdjęcie pochodzi z bloga „I am fit miracle”

 Dlaczego rozciąganie jest takie ważne?

  • Poprawia nasze krążenie
  • Poprawia postawę naszego ciała
  • Endorfiny szaleją, dzięki temu jesteśmy szczęśliwsi  🙂
  • Rozluźnione ciało jest ważne w walce ze stresem
  • Pomaga eliminować ból

Aby wykonać szpagat nie można pominąć rozciągania – ważna jest tutaj systematyczność i wytrwałość.

A jeśli wolisz wideo, obejrzyj to przygotowane przez Małgorzatę Mostowską.

Czy każdy może zrobić szpagat?

Nieodłączną częścią zrobienia szpagatu jest rozciąganie, które jak wspomnieliśmy wcześniej jest bardzo ważne dla naszego ciała
i organizmu. Wypadanie stawów, problemy z kręgosłupem czy niewyleczona skolioza może utrudnić nam rozciąganie, co wiąże się z problemem zrobienia szpagatu. W takich sytuacjach istotna jest konsultacja z lekarzem (fizjoterapeutą czy rehabilitantem).

Pamiętaj o tym, że joga to stan umysłu i w żadnym wypadku nie wolno Ci walczyć ze swoim ciałem. Jeżeli podczas rozciągania odczuwasz kłucie czy rwanie to przerwij swoje ćwiczenia, to może Cię doprowadzić do kontuzji a nie do upragnionych efektów. Pamiętaj, że wszystko przychodzi z czasem, to czego Ci najbardziej potrzebna to dyscypliny i wytrwałości :).

3. Nasze Inspiracje

Na koniec przedstawiamy Wam piękne szpagaty!

Podejmij split challenge z firestretch! Kochani, są to zajęcia dla każdego! Jeśli nigdy w życiu się nie rozciągałeś bądź siedzisz już w szpagacie na kilku kostkach! Marzysz o sznurku lub chcesz zwiększyć mobilność barków? Chcesz poprawić ogólną sprawność swojego ciała lub brakuje ci rozciągnięcia by wejść do uprawnionych figur na rurce? To wyzwanie z pewnością jest dla ciebie! Wt i czw w @samocentrumwszechswiata o 18 ✌ #poledance #poledancer #poledancerforinstagram #poledancenation #poleart #yoga #yogagirl #fit #girl #fitgirl #fitinspiration #stretching #split #flexibility #flexible #acroyoga #acrobatics #gymnastic #szpagat #awakengymnastics #gymnasticbodies #challenge #calisthenics #gimnastyka #fitness #motivation #stronggirls

A post shared by Agnieszka Piaskowska (@agnieszencja) on

So close, yet sooo not there yet 😂 As I started my yoga practice (or rather, started a really regular everyday practice a few months ago) splits were obviously one of those poses to "master". Time goes by, I am closer to full splits everyday, yet my attitude has changed entirely. I don't work towards any pose anymore – I practice. I practice, because I love it, it makes me a better person, it has changed my life. Things like splits are not a goal anymore – they are a part of my yoga journey. #practiceandalliscoming By the way – this is what my face looks like most of the time – I need to work on smiling more cause really, this isn't torture 😂 #yoga #yogapractice #yogajourney #splits #yogagoals #yogalife #yogalove #yogalover #letsstartyoga #yogapic #yogaphotography #joga #jogapolska #koszalin #travellingyogi #stretching #yogaeveryday #yogaeverydamnday #szpagat #yogaeverydamnday #polishyogi #yogawithgosia #workingthatsplits #vinyasa #yogaflow #slowmovement #meditation #mindfulness

A post shared by Gosia Prominska (@gosia_prominska) on



O autorze

Portal Yogi
Portal Yogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce.

Inne artykuły tego autora