Czy 2 minuty jogi dziennie mają sens?

Czy warto ćwiczyć jogę, jeśli nie mamy zbyt dużo czasu? Czy warto rozwijać matę na zaledwie kilka, bądź kilkanaście minut? Czy w ogóle potrzebujemy maty i czasu by móc praktykować?

Nie odkładaj jogi na potem

Brak czasu, to obok bycia za mało rozciągniętym, najczęstszy powód, dla którego rezygnujemy z rozpoczęcia praktyki jogi. Praca, obowiązki domowe i inne codzienne czynności sprawiają, że zazwyczaj ciężko nam wygospodarować ponad godzinę dziennie na pełną praktykę.

Często w takich sytuacjach w ogóle rezygnujemy z jogi, odkładając ćwiczenia na jutro, na koniec dużego projektu w pracy, na czas, kiedy nasze dziecko podrośnie… A to właśnie w tych chwilach, kiedy czujemy się przytłoczeni nadmiarem obowiązków, joga może nam pomóc najbardziej.

Co mogę zrobić dla siebie w minutę?

Aby zrelaksować się i pobyć chwilę z własnym oddechem wystarczy Ci zaledwie minuta. Przez ten czas pogłębiaj delikatnie swój oddech, wdychaj powietrze do brzucha, o ile to możliwe, a następnie wypuść całe powietrze ustami. Jeśli chcesz możesz zamknąć oczy i dołączyć do tego wizualizację: spróbuj sobie wyobrażać, jak z każdym wdechem napełniasz się pozytywną energią, a wydychasz wszystko, co negatywne.

Taką krótką praktykę oddechową możesz stosować praktycznie wszędzie – w pracy, w korku (proponuję jednak pozostawić wówczas oczy otwarte!) czy stojąc w długiej kolejce w sklepie.

Poranne kilka minut dla ciała

Przestaw budzik o kilka minut i daj sobie rano chwilę na przyjemne obudzenia ciała. Jeszcze leżąc w łóżku zaziewaj, weź kilka głębszych oddechów, poruszaj delikatnie palcami stóp i rąk i powoli obudź ciało w jak najdelikatniejszy sposób. Poprzeciągaj się, zrób kilka łagodnych ruchów ciała. Daj sobie poranną chwilę przyjemności, nie zrywaj się od razu z łóżka, zadbaj by rozpocząć swój dzień z szacunkiem do siebie i ciała.

Jeśli masz ochotę, po wstaniu z łóżka, wykonaj kilka łagodnych asan. Pamiętaj, że rano nasze ciało jest jeszcze zaspane, potraktuj je więc delikatnie, nie siłuj się w asanach, wybierz raczej powolne przeciąganie się w rytm oddechu niż statyczne bądź trudne dla Ciebie asany.

Łagodne asany w łóżku oraz pogłębione oddechy możesz oczywiście zastosować również przed snem, aby wyciszyć organizm i przygotować go do odpoczynku.

Przerwa w pracy

W zależności od tego, jaką pracę wykonujesz, pozwól sobie na krótką przerwę, która Cię zrównoważy. Jeśli spędzasz wiele godzin za biurkiem to wykonaj kilka delikatnych skłonów do przodu siedząc na krześle, następnie wyciągnij ręce w górę, pamiętając by nie napinać przy tym barków i skłoń się raz do jednego, raz do drugiego boku. Poprzeciągaj się, pozwól sobie na ruch zgodny z tym, czego potrzebuje w danej chwili Twoje ciało. Jeśli masz taką możliwość, wykonaj kilka prostych ćwiczeń stojąc – może kilka łagodnych krążeń biodrami lub stopami?

Szczególną uwagę poświęć na ćwiczenia otwierające klatkę piersiową, pozwolą Ci złagodzić skutki siedzącej, zgarbionej pozycji, jaką najpewniej przyjmujesz pracując przed komputerem. Jeśli nie masz możliwości wstania od biurka, bądź poruszania się siedząc za nim, poświęć kilka chwil na praktykę oddechową.

Gdy pracujesz fizycznie i dużo się ruszasz, wykonuj łagodne, regeneracyjne asany. Możesz oczywiście poprzestać na kilku pogłębionych oddechach w siadzie, a jeśli chcesz pójść dalej możesz pozostać w pozycji dziecka przez kilka minut. Jeśli któraś część Twojego ciała jest narażona na szczególne napięcie, zrzuć je z siebie wykonując ruchy przypominające strzepywanie czegoś.

Daj sobie przynajmniej dwie minuty dziennie

W ciągu najbliższego tygodnia wygospodaruj przynajmniej dwie minuty na łagodną praktykę asan bądź oddechu. Wybierz dowolną, najdogodniejszą dla Ciebie porę i daj sobie chwilę na jogę. Sprawdź, jak wpływa to na Ciebie i Twoje ciało.

Spróbuj przez ten tydzień notować codziennie swoje odczucia, dzięki temu po siedmiu dniach będzie Ci łatwiej przyjrzeć się zmianom, które mam nadzieję sprawią, że poczujesz się lepiej i zechcesz włączyć choć krótką praktykę jogi w swoje życie.


Zacznij nawet od 2 minut dziennie i praktykuj regularnie. Krok po kroku poznawaj jogę 🙂

Wybierz swój styl i swoje tempo – w Internetowym Studio PortalYogi znajdziesz ponad 180 sesji jogi z czołowymi, polskimi nauczycielami!



O autorze

Paula Pachulska
Z wykształcenia socjolog, z zawodu badacz. Instruktorka rekreacji ruchowej, pasjonatka jogi, aktualnie w trakcie kursu nauczycielskiego w nurcie vinyasa krama. Uwielbia dynamiczną praktykę.

Inne artykuły tego autora