Magdalena Bałdys

5 Sztuczek, By Utrzymać Motywację Podczas Samodzielnej Praktyki Jogi

Praktykuj jogę w domu, a zyskasz niezależność. Nieważne gdzie jesteś i jakie zmiany dokonują się wokół Ciebie – mając ugruntowaną praktykę własną, będziesz jak „niewzruszona” góra. Nie zawsze będziesz mieć ten luksus i przyjemność, by uczestniczyć w zajęciach jogi poza domem, choć oczywiście to wspaniały sposób na naukę prawidłowego ułożenia ciała w asanach, czy okazja do wymiany doświadczeń z innymi uczniami lub po prostu czas na dobrą zabawę. Może do najbliższej szkoły jogi masz wiele kilometrów, może nie masz się tam jak dostać? Domowa praktyka pozwoli Ci czuć się zdrowo niezależnie od okoliczności. Start jest prosty, a dla podtrzymania motywacji w praktyce wystarczy kilka małych sztuczek.

1. Wyznacz minimum na każdy dzień

Nawet, gdy ma być to 15 minut praktyki – niech stanie się to żelazną zasadą. Tyle i aż tyle – to Twoja praktyka. Obiecaj sobie, obiecaj innym i  dotrzymuj obietnic. Zacznij od krótkich sekwencji (metoda małych kroków). Dzięki temu łatwiej „przylgniesz” do swojego postanowienia i będziesz praktykować z pozytywnym nastawieniem, bez poczucia winy, gdy jakiegoś dnia nie będziesz mieć wystarczająco dużo czasu lub energii.

2. Stwórz odpowiednie warunki 

Nadaj priorytet swojej praktyce. Zarezerwuj specjalne miejsce i dokładnie wyznacz czas rozpoczęcia. Przyjdź do swojego studia jogi, niech zachęci Cię rozłożona czekająca mata lub nastrojowa muzyka, świeczka, inspirujące zdjęcie w widocznym miejscu. Cokolwiek, co przyciągnie Cię na miejsce. Bezwzględnie wyłącz telefon, telewizor, komputer. Poproś domowników o te 15 minut tylko dla siebie; niech uszanują Twój prywatny czas – to tylko kwadrans i domowy świat bez Ciebie nie zawali się .

3. Trzymaj się ustalonej sekwencji

Codzienny zestaw tych samych asan jest skutecznym sposobem, by trzymać się praktyki. Charakter i sekwencjonowanie, na przykład Ashtanga czy Vinyasa Jogi, oferuje taką właśnie powtarzalność (możesz też wraz z nauczycielem ułożyć sekwencję skrojoną na Twoją miarę). Nie musisz za każdym razem wymyślać nowej sekwencji, dzięki czemu chętniej wskoczysz na matę i skupisz się na oddechu, trzymaniu bandh i punktach drsti, a także po prostu będziesz cieszyć się ruchem, zamiast gorączkowo wymyślać co dalej. Powtarzalność jest także wspaniałym narzędziem obserwacji swojego ciała – bez problemu zobaczysz postępy i wychwycisz zachodzące zmiany. Spowoduje to też łatwiejsze przejście w stan koncentracji.

4. Wybierz się na warsztaty

To idealna metoda, by intensywnie popracować nad techniką, pogłębić praktykę i rzucić światło na obszary wymagające więcej uwagi. Ponadto, zyskasz wgląd w inne sposoby pracy w asanach i z pewnością znajdziesz motywację oraz inspirację do kontynuowania swojej jogicznej podróży. Poznasz innych miłośników jogi w domu, co będzie dla Ciebie z pewnością zastrzykiem motywacji – skoro inni mogą ćwiczyć, to Ty również.

5. Inspiruj się

Niekończącym się źródłem inspiracji, może być Internet, portale dla joginów, filmy instruktażowe, zdjęcia. Cokolwiek będzie porządnie Cię motywować – niech stanie się elementem praktyki. Czytaj blogi, strony poświęcone tematyce jogi, ucz się z kursów online. W Internecie znajdziesz mnóstwo materiałów i kursów kierowanych specjalnie do osób ćwiczących w domu. Niektóre bazują na budowaniu społeczności wspierającej uczniów – to świetny sposób, by zyskać wsparcie w swojej praktyce i mnóstwo cennych, fachowych porad na nurtujące cię problemy. Tylko nie bój się szukać i pytać!

inspiracje do praktyki jogi

Porzuciłeś praktykę i starasz się odbudować ją na nowo? O tym, jak zorganizować w swoim życiu przestrzeń na jogę i pomóc sobie w ugruntowaniu praktyki, dowiesz się z artykułu „7 sposobów na ugruntowanie praktyki jogi”.


Jeżeli chcesz podjąć wyzwanie i spróbować dynamicznego stylu Power Yogi, dołącz do 21 – dniowego programu „PowerYoga Wzmocnij Swoją Siłę i Charakter”.  Kolejne 21 dni z praktyką jogi odmieni Twoje ciało i charakter! Wzmocnisz kondycję fizyczną, zbudujesz silną wolę, poprawisz koncentrację, zwiększysz samodyscyplinę i nabierzesz do siebie dystansu. Chcesz właśnie tak się czuć? Dołącz do wyzwania!

Dołącz do Internetowego Studio PortalYogi i zyskaj dostęp do tej i do ponad 120 innych sesji jogi.

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogis na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy I problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację.W Internetowym Studiu PortalYogi prowadzi zajęcia w stylu yin&yang joga, vinyasa dla początkujących oraz uczy podstaw pranajamy.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Jeste autorką Jogapodcast w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Tworzy klimatyczne miesce w sieci specjalnie dla kobiet: Boginie Jogi – kobieca praktyka z gracją. Ruch i joga towarzyszą jej od najmłodszych lat.

Jest certyfikowanym nauczycielem hatha jogi, posiada dyplom TTC Yin Joga.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.