8 Asan Na Zdrowy Kręgosłup I Prawidłową Postawę

Czy zauważyłeś jak wiele osób się garbi, albo jak ich ciała powyginane są w różny sposób? Siedząc przy komputerze, stojąc w oczekiwaniu na autobus, czy nawet idąc. Prawidłowa postawa ciała ma bardzo istotny wpływ na funkcjonowanie wszystkich jego narządów.

W dzisiejszym artykule znajdziesz opis 8 asan, które w pozytywny sposób oddziałują na Twoja postawę, zapewniają zdrowie kręgosłupa i lepsze samopoczucie.

1. Pozycja góry

Na pierwszy rzut oka może ona wyglądać po prostu jak zwykłe stanie, jednak w rzeczywistości jest typowym przykładem prawidłowej postawy ciała. Stopy rozstawione na szerokość bioder, nieznacznie ugięte kolana – takie ułożenie zapewnia doskonałe połączenie z podłożem oraz umiejscowienie bioder w neutralnej pozycji. Aby ją dopełnić, wypróbuj leciutkie „podwinięcie” kości ogonowej (odcinek guziczny), minimalnie zaokrąglając krzyżowy kręgosłupa. Łopatki powinny być łagodnie ściągnięte, a głowa ciągnąć ku niebu.
asany na kregoslup

2. Drzewo

Asana drzewa zmusza cię do zachowania równowagi przez osiągnięcie prawidłowej postawy ciała. Lewą stopę umiejsców pewnie na macie i upewnij się, że Twoje ramiona znajdują się w jednej linii z biodrami, a kręgosłup jest wydłużony. Podnieś prawą stopę i ułóż jej podeszwę, dociskając do wewnętrznej części lewego uda. Upewnij się, że postawa jest pewna, a złożone dłonie możesz ułożyć przy sercu lub skierować je w stronę nieba. Podobnie jak w asanie góry, kieruj głowę ku niebu, a ramiona niech pozostaną ściągnięte i łagodnie opadają w dół pleców.

asany na kregoslup

3. Kot / Krowa

Aby rozwinąć prawidłową postawę ciała, niezbędnym jest poznanie neutralnych odczuć. Asana Kota i Krowy doskonale w tym pomaga. Przejdź na czworaka, weź wdech i zaokrąglij plecy, po czym wydychając powietrze wygnij je w łuk. Powtórz całość, kilka razy i przejdź do postawy, która wydaje Ci się najbardziej neutralna. Zapamiętaj wszystkie towarzyszące Ci odczucia, po czym doświadcz ich, kiedy będziesz stać.
asany na kregoslup
asany na kregoslup

4. Skłon w przód stojąc

Wydłużenie kręgosłupa to bardzo dobry początek drogi do prawidłowej postawy ciała. Wraz z nogami rozstawionymi na szerokość bioder, pochyl się do przodu. Połóż ręce na podłodze lub złap się za przedramiona, rozluźniając mięśnie całego kręgosłupa. Ugięcie kolan i przyciągnięcie ich do klatki piersiowej, zapewni Ci maksymalny komfort w tej pozycji.
asany na kregoslup

5. Pies z Głową w Dół

Mocne i rozciągnięte mięśnie stanowią niezbędny element postawy każdego z nas. Pies z Głową w Dół doskonale w tym pomaga, wzmacniając mięśnie rąk, nóg, kręgosłupa i wiele innych. Przyłóż ręce do podłogi, a następnie pozwól szyi się rozluźnić a kręgosłupowi wydłużyć. Przyciśnij pięty do podłogi, otwierając tylną część nóg. Wraz z każdym oddechem skieruj pępek do kręgosłupa i poczuj, jak całe ciało się rozluźnia i wydłuża.
asany na kregoslup

6. Kobra

Ta asana również pomoże Ci w osiągnięciu zamierzonych rezultatów. Połóż się na brzuchu i unieś na rękach, kierując głowę ku niebu. Wytrzymaj pięć oddechów. Wróć do leżenia, rozluźnij się i powtórz jeszcze 3 razy. Im więcej ciężaru zdejmiesz z rąk, tym więcej korzyści doświadczy Twój kręgosłup.
asany na kregoslup

7. Łuk

Leżąc na brzuchu, złap się za kostki. Wraz z wdechem unieś kolana i górną część ciała nad podłogę. Wydychając przytrzymaj pozycję, a z każdym kolejnym wdechem pogłębiaj asanę, coraz bardziej unosząc kończyny nad podłogę. Na zdjęciu poniżej – zaawansowana wersja asany.

asany na kregoslup

8. Wojownik I

Stojąc wyprostowany i dumny jak wojownik, dostarczasz sobie pewności siebie, którą zyskuje również Twoja postawa. Przechodząc z psa z głową w dół, prawą nogę przenieś pomiędzy dłonie, a lewą obróć o 45 stopni. Zegnij prawą nogę tak, aby udo było równoległe do podłogi i wznieś złączone ręce w górę – gotowe aby sięgnąć nieba. Łopatki niech pozostaną złączone, pępek wciągnięty do kręgosłupa, a głowa lekko odchylona do tyłu. Wytrzymaj pięć głębokich oddechów… następnie zmień stronę.

asany na kregoslup

Każda z przedstawionych powyżej asan dobroczynnie wpłynie na Twoją prawidłową postawę ciała, zawczasu eliminując niepotrzebny ból i chroniąc przed przyszłymi niedogodnościami. Dzięki nim poczujesz się lżejszy, pewniejszy siebie i silniejszy, nie tylko podczas praktyki jogi, ale również codziennych, życiowych sytuacjach.

Źródło


Praktyka jogi to pierwsza pomoc w przeciwdziałaniu bólom kręgosłupa.

Jeśli szukasz odpowiednich sesji jogi na kręgosłup i mobilizacji do praktyki, spróbuj wyzwania: „MOC ZDROWEGO KRĘGOSŁUPA – 14 dni dla Ciebie” z Gosią Kobus–Kwiatkowską.MOC ZDROWEGO KRĘGOSŁUPA znajdziesz w Internetowym Studio PortalYogi w kategorii: wyzwania

ból pleców



O autorze

Ewa Wysocka
Ewa jest założycielką PortalYogi i miłośniczką różnych form aktywności fizycznej. Poza jogą uwielbia bieganie i jazdę na rowerze, a zimą narty biegowe.

Inne artykuły tego autora