Ewa Wysocka

8 Asan na zdrowy kręgosłup i prawidłową postawę

Czy zauważyłeś jak wiele osób się garbi, albo jak ich ciała powyginane są w różny sposób? Siedząc przy komputerze, stojąc w oczekiwaniu na autobus, czy nawet idąc. Prawidłowa postawa ciała ma bardzo istotny wpływ na funkcjonowanie wszystkich jego narządów.

W dzisiejszym artykule znajdziesz opis 8 asan, które w pozytywny sposób oddziałują na Twoja postawę, zapewniają zdrowie kręgosłupalepsze samopoczucie.

1. Pozycja góry

Na pierwszy rzut oka może ona wyglądać po prostu jak zwykłe stanie, jednak w rzeczywistości jest typowym przykładem prawidłowej postawy ciała. Stopy rozstawione na szerokość bioder, nieznacznie ugięte kolana – takie ułożenie zapewnia doskonałe połączenie z podłożem oraz umiejscowienie bioder w neutralnej pozycji. Aby ją dopełnić, wypróbuj leciutkie „podwinięcie” kości ogonowej (odcinek guziczny), minimalnie zaokrąglając krzyżowy kręgosłupa. Łopatki powinny być łagodnie ściągnięte, a głowa ciągnąć ku niebu.

asany na kręgosłup

2. Drzewo

Asana drzewa zmusza cię do zachowania równowagi przez osiągnięcie prawidłowej postawy ciała. Lewą stopę umiejsców pewnie na macie i upewnij się, że Twoje ramiona znajdują się w jednej linii z biodrami, a kręgosłup jest wydłużony. Podnieś prawą stopę i ułóż jej podeszwę, dociskając do wewnętrznej części lewego uda. Upewnij się, że postawa jest pewna, a złożone dłonie możesz ułożyć przy sercu lub skierować je w stronę nieba. Podobnie jak w asanie góry, kieruj głowę ku niebu, a ramiona niech pozostaną ściągnięte i łagodnie opadają w dół pleców.

asany na kręgosłup

3. Kot / Krowa

Aby rozwinąć prawidłową postawę ciała, niezbędnym jest poznanie neutralnych odczuć. Asana Kota i Krowy doskonale w tym pomaga. Przejdź na czworaka, weź wdech i zaokrąglij plecy, po czym wydychając powietrze wygnij je w łuk. Powtórz całość, kilka razy i przejdź do postawy, która wydaje Ci się najbardziej neutralna. Zapamiętaj wszystkie towarzyszące Ci odczucia, po czym doświadcz ich, kiedy będziesz stać.

asany na kręgosłup

Krowa

asany na kręgosłup

Kot

4. Skłon w przód stojąc

Wydłużenie kręgosłupa to bardzo dobry początek drogi do prawidłowej postawy ciała. Wraz z nogami rozstawionymi na szerokość bioder, pochyl się do przodu. Połóż ręce na podłodze lub złap się za przedramiona, rozluźniając mięśnie całego kręgosłupa. Ugięcie kolan i przyciągnięcie ich do klatki piersiowej, zapewni Ci maksymalny komfort w tej pozycji.


asany na kręgosłup

5. Pies z Głową w Dół

Mocne i rozciągnięte mięśnie stanowią niezbędny element postawy każdego z nas. Pies z Głową w Dół doskonale w tym pomaga, wzmacniając mięśnie rąk, nóg, kręgosłupa i wiele innych. Przyłóż ręce do podłogi, a następnie pozwól szyi się rozluźnić a kręgosłupowi wydłużyć. Przyciśnij pięty do podłogi, otwierając tylną część nóg. Wraz z każdym oddechem skieruj pępek do kręgosłupa i poczuj, jak całe ciało się rozluźnia i wydłuża.

asany na kręgosłup

6. Kobra

Ta asana również pomoże Ci w osiągnięciu zamierzonych rezultatów. Połóż się na brzuchu i unieś na rękach, kierując głowę ku niebu. Wytrzymaj pięć oddechów. Wróć do leżenia, rozluźnij się i powtórz jeszcze 3 razy. Im więcej ciężaru zdejmiesz z rąk, tym więcej korzyści doświadczy Twój kręgosłup.


asany na kręgosłup

7. Łuk

Leżąc na brzuchu, złap się za kostki. Wraz z wdechem unieś kolana i górną część ciała nad podłogę. Wydychając przytrzymaj pozycję, a z każdym kolejnym wdechem pogłębiaj asanę, coraz bardziej unosząc kończyny nad podłogę. Na zdjęciu poniżej – zaawansowana wersja asany.

asany na kręgosłup

8. Wojownik I

Stojąc wyprostowany i dumny jak wojownik, dostarczasz sobie pewności siebie, którą zyskuje również Twoja postawa. Przechodząc z psa z głową w dół, prawą nogę przenieś pomiędzy dłonie, a lewą obróć o 45 stopni. Zegnij prawą nogę tak, aby udo było równoległe do podłogi i wznieś złączone ręce w górę – gotowe aby sięgnąć nieba. Łopatki niech pozostaną złączone, pępek wciągnięty do kręgosłupa, a głowa lekko odchylona do tyłu. Wytrzymaj pięć głębokich oddechów… następnie zmień stronę.

asany na kręgosłup

Każda z przedstawionych powyżej asan dobroczynnie wpłynie na Twoją prawidłową postawę ciała, zawczasu eliminując niepotrzebny ból i chroniąc przed przyszłymi niedogodnościami. Dzięki nim poczujesz się lżejszy, pewniejszy siebie i silniejszy, nie tylko podczas praktyki jogi, ale również codziennych, życiowych sytuacjach.

Źródło


Praktyka jogi to pierwsza pomoc w przeciwdziałaniu bólom kręgosłupa. Jeśli szukasz odpowiednich sesji jogi na kręgosłup i mobilizacji do praktyki, spróbuj wyzwania: „MOC ZDROWEGO KRĘGOSŁUPA – 14 dni dla Ciebie” z Gosią Kobus–Kwiatkowską.

MOC ZDROWEGO KRĘGOSŁUPA znajdziesz w Internetowym Studio PortalYogi w kategorii: wyzwania

ból pleców

Ewa Wysocka

Ewa jest założycielką PortalYogi i miłośniczką różnych form aktywności fizycznej. Poza jogą uwielbia bieganie i jazdę na rowerze, a zimą narty biegowe.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.