Jak Joga I Codzienne Życie Idą Ze Sobą W Parze

Praktykowanie asan wraz z uwagą na detale przekłada się naturalnie na lekcje, które doświadczamy w codziennym życiu. Joga jest dla mnie metaforą życia, a uwagi pojawiające się podczas zajęć jogi można odnieść do tego jacy jesteśmy i jak postępujemy w życiu codziennym.

Chciałabym się podzielić tą refleksją na kilku przykładach.

joga

1. Zakorzeń się

Poczucie stabilności i ziemi pod stopami poprzez dociskanie wewnętrznych i zewnętrznych krawędzi stóp oraz wydłużanie palców ma ogromne znaczenie podczas praktyki jogi. Taka praca daje stabilność w asanach, dzięki czemu budujesz pozycję od podstawy. Taką stabilność można odnieść do sytuacji życiowych, w których masz poczucie, że „tracisz grunt pod nogami”. Jeśli poczujesz stabilność na macie, to poczujesz ją także w niekomfortowych sytuacjach codziennych.

2. Zaangażuj korpus

Jeśli poczujesz już swoją podstawę, możesz przejść trochę wyżej w okolicę brzucha, miednicy by zacząć wydłużać te miejsca. Pamiętaj by nie tracić związku stóp z wyższymi partiami swojego ciała. Niech to co dzieje się na dole wpływa na pracę w górze. Taka praca spowoduje wzmocnienie całego twojego ciała, co sprawi że poczujesz się pewniej w codziennym życiu.

3. Zaakceptuj swoją sytuację

Jedne pozycje jogiczne będą dla Ciebie mniej wygodne a drugie nie sprawią Ci większego problemu. W zależności od tego gdzie kumuluje się napięcie w Twoim ciele, te miejsca mogą być dla Ciebie niewygodne i kłopotliwe. Napięcia związane są mocno z sytuacjami i przeżyciami codziennymi, które mają także swoje odbicie na poziomie czysto fizycznym. Bądź dla siebie wyrozumiały– zarówno w stosunku do swojego ciała jak i problemów, które powodują u Ciebie reakcje stresowe. Spróbuj zaakceptować napięcia w ciele i zacznij nad nimi spokojnie pracować. Poprawi to na pewno Twoje samopoczucie i wzmocni Cię w życiu codziennym.

4. Praktykuj cierpliwość

Praktyka jogi ma duże konotacje z czasem. Trwanie w pozycji to dla niektórych walka z ciałem i czasem właśnie. Jeśli jednak zaczniemy te małe potyczki wygrywać, zobaczymy jak wiele maja one wspólnego z treningiem cierpliwości i wytrwałości. Taka cierpliwość na macie uczy nas bycia cierpliwym w każdej innej sytuacji.

5. Bądź świadkiem

Zwracaj uwagę na wszystkie pojawiające się podczas praktyki odczucia. Co przychodzi Ci do głowy podczas wykonywania konkretnych asan? Czy porównujesz się wtedy z innymi? Kiedy zaczynasz być sfrustrowany asaną? Co Cię boli? Bądź świadkiem tego co się w Tobie dzieje, ale nie staraj się oceniać tych uczuć. Zauważ ten fakt i pozwól mu odejść. W życiu codziennym zbyt rygorystyczna krytyka ze swojej strony blokuje Cię i nie pozwala działać. Zdolność nieoceniania się na każdym kroku jest bardzo rozwijająca.



O autorze

Justyna

Inne artykuły tego autora