Joga na stres – 10 asan rozluźniających i rozciągających

Zastanawiałeś się kiedyś, co stres robi z Twoim ciałem? Może odczuwasz go jako chroniczne bóle głowy i przyspieszony i nerwowy oddech. Być może masz problemy żołądkowe, pocą i trzęsą Ci się ręce, a głos się łamie.

To tylko podstawowa i najbardziej widoczna warstwa. Chroniczny stres utrudnia codzienne funkcjonowanie, ale też jest jedną z głównych przyczyn chorób serca, wrzodów, cukrzycy, problemów żołądkowych i trawiennych oraz kłopotów z cerą.

Gdy się długotrwale stresujesz, Twój organizm wytwarza nadmiar adrenaliny i kortyzolu. To tak zwane hormony stresu, które w toku ewolucji pomagały człowiekowi w sytuacjach zagrażających życiu. Wzrasta Twoje ciśnienie oraz poziom glukozy, krew odpływa z kończyn i koncentruje się wokół serca oraz mózgu, a procesy trawienne ustają. Długo tak nie potrafi i po pewnym czasie zaczyna szwankować.

Nie jesteś w tym sam. Każdy z nas boryka się ze stresem, lękiem czy nerwami. Na szczęście, możesz łatwo i skutecznie przejąć kontrolę nad ciałem i umysłem. Tak, żebyś Ty panował nad stresem, a nie stres nad Tobą.

 

Chcesz przejąć kontrolę nad stresem i zacząć żyć pełnią życia?

To prostsze niż myślisz. Kluczem jest połączenie właściwego oddechu, medytacji oraz asan rozluźniająco-rozciągających.

Poznaj jogę na stres –  w tym wypadku 10 asan rozluźniających i rozciągających, które zaangażują napięte mięśnie i wprawią je w ruch. Dzięki temu krew swobodnie rozprowadzi się po ciele, a Ty poczujesz jak wszelkie napięcia znikają.

1Ustrasana

 

Ustrasana Pozycja Wielbłąda PortalYogi
Ustrasana

Ustrasana czyli Pozycja Wielbłąda działa na układ krążenia, oddechowy, limfatyczny, szkieletowy, hormonalny i trawienny. Mocne otwarcie przodu ciała, sprawia, że możemy swobodniej i głębiej oddychać, a dodatkowe pobudzenie do pracy układu krążenia, powoduje, że organizm jest bardziej dotleniony, odżywiony oraz wyciszony i zrelaksowany.

2Setu Bandhasana

Setu Bandhasana

Podobnie jak w przypadku Ustrasany, Setu Bandhasana (Pozycja Budowania Mostu) poprawia krążenie, dotlenia mózg i cały organizm. Pogłębiony oddech, sprawia, że Twoje płuca są lepiej wentylowane – w trakcie tej pozycji pozbywasz się napięcia, rozluźniasz się i nabierasz dystansu. Wszelkie wygięcia mają jeszcze tę zaletę, że dodają (pozytywnej) energii!

3Baddha Konasana

Baddha Konasana

Baddha Konasana (Pozycja Szewca), czyli w zasadzie podstawowa pozycja w jodze, rozciąga wewnętrza ud i pachwiny. W tej asanie utrzymujesz kręgosłup prosto, pozwalając rozluźnić się na Twoim udom. Uwalniasz w ten sposób całe napięcie, które zbiera w biodrach. Dodatkowo ta pozycja otwiera klatkę piersiową i harmonizuje oddech działając uspokajająco.

4. Paschimottanasana

Paschimottanasana
Paschimottanasana

Paschimottasana czyli pozycja rozciągania do przodu w siadzie. W tej pozycji masowane są serce i narządy brzucha. Spokojny oddech uspokaja umysł, a ciało na całej długości rozluźnia się i odpoczywa. Dzięki tej asanie regeneruje się system nerwowy – dzięki głębokiemu rozluźnieniu barków, karku i szyi uwalniamy niepokój i stres, który często gromadzi się w tym rejonach ciała.

5. Dandasana

Dandasana Siad Prosty PortalYogi
Dandasana

Dzięki Dandasanie (Siad Prosty) nauczysz się utrzymywać prawidłową postawę ciała. Angażuje ona do pracy rdzeń Twojego ciała – będąc w tej pozycji napinasz mięśnie położone wzdłuż kręgosłupa i uspokajasz oddech, a kiedy z niej wychodzisz, rozluźniasz okolice kręgosłupa i uwalniasz stres.

6. Utthita Trikonasana

Utthita Trikonasana

Utthita Trikonasana czyli Pozycja Trójkąta jest szczególnie skuteczna i zalecana, gdy jesteśmy zestresowani, podenerwowani, zniecierpliwieni, oraz gdy nasz układ nerwowy jest osłabiony. Kontrola oddechu, otwarcie klatki piersiowej, a także skręcenie i rozciągnięcie kręgosłupa, pomaga uwolnić lęk.

7. Marjariasana

Marjariasana

Pozycja Kota /Marjariasana rozluźnia i uwalnia napięcia w kręgosłupie, a w ślad za tym relaksuje umysł. Wpływa na pracę układu krwionośnego co wpływa na większe dotlenienie ciała i redukcję stresu.

8. Balasana

Balasana

Balasana (Pozycja Dziecka) to regenerująca, uspokajająca pozycja, która także odmładza ciało. Rozciąga i rozluźnia kręgosłup, dlatego łagodzi bóle pleców, szyi i ramion. Ta asana pobudza do pracy ścięgna, mięśnie i stawy kolanowe. Charakterystyczne ułożenie przypomina pozycję płodową – a zatem wracamy do momentu, kiedy mieliśmy zapewniony fizyczny, umysłowy i emocjonalny komfort bycia.

Praktyka tej pozycji wprowadza dobrą energię i spokój do życia.

9. Dhanurasana

Dhanurasana (Pozycja Łuku) rozszerza i otwiera klatkę piersiową i ramiona, dzięki czemu pogłębisz oddech i rozluźnisz obszar ciała, który jest spięty w wyniku stresu. Pozycja Łuku działa tonizująco na narządy wewnętrzne i wzmacniająco na organizm, zwłaszcza na mięśnie brzucha oraz kręgosłup. Praktyka tej pozycji usuwa zmęczenie, dodaje siły i pobudza do pozytywnego myślenia.

10. Savasana

Na zakończenie czeka Cię jedna z przyjemniejszych pozycji w jodze – Savasana (Pozycja Trupa), jednak wcale nie jest taka prosta do wykonania. Cała sztuka tej praktyki polega na unieruchomieniu zarówno ciała, jak i umysłu i pozostaniu w świadomym bezruchu na 5 –10 minut. W tym czasie rozluźniają się wszystkie pracujące wcześniej mięśnie, następuje relaksacja i regeneracja.

Savasana usuwa zmęczenie i przynosi spokój umysłu. W tej pozycji wyrażasz wewnętrzną zgodę na to, aby Twoje ciało, Twój umysł w końcu odpoczęły. Bez walki, bez analizowania. W tej pozycji wszystko odpuszczasz i akceptujesz takie, jakie jest…


Chcesz przejąć kontrolę nad stresem i zacząć żyć pełnią życia? To prostsze niż myślisz. Kluczem jest połączenie właściwego oddechu, medytacji i sekwencji asan rozluźniająco-rozciągających. Dołącz do 5-dniowego kursu: Joga Na Stres i od razu zobaczysz różnicę, poczujesz się lepiej i pewniej. 

Kurs dostępny jest w Internetowym Studio PortalYogi w kategorii: wyzwania

joga na stres portalyogi

 



O autorze

PortalYogi
PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Inne artykuły tego autora