Zasady Dobrego Trawienia Według Ayurvedy

Ayurweda na trawienie

Według Ayurvedy decydujący wpływ na stan naszego zdrowia ma sposób odżywiania. Odpowiednia troska o przewód pokarmowy zaowocuje świeżością i witalnością, jasnością umysłu i dobrym samopoczuciem.

  • Nigdy nie jedz, gdy czujesz się zły, zaniepokojony lub wycieńczony fizycznie
  • Bardzo korzystne jest  przed posiłkiem wziąć prysznic; gdy nie ma takiej możliwości, umyj ręce i twarz
  • Spożywaj posiłki przygotowane w domu. Potrawy sporządzone z miłością i w zamiarze, aby innym sprawić przyjemność, przenoszą zawsze dobrą energię. W starożytnej tradycji Indii kucharze wybierani byli spośród nauczycieli duchowych, aby w ten sposób zagwarantować rodzinie to, że posiłki będą naładowane pozytywną energią.
  • Spożywaj posiłek sam lub w towarzystwie przyjaciół bądź rodziny – miła atmosfera sprzyja dobremu trawieniu pokarmów.
  • Miejsce, w którym jesz, powinno być ustronne i czyste; gdy siedzisz zwrócony na wschód, powstaje największa energia trawienia.
  • Spokojna muzyka sprzyja dobremu trawieniu i nastraja pozytywnie podczas jedzenia;
  • Ciepła woda pita małymi łykami podczas posiłku wspiera ogień trawienia. Nigdy nie jest wskazane picie lodowatej wody lub zimnego mleka podczas posiłku.
  • Imbir pobudza apetyt. Najlepiej, gdy pokroi się go drobno, zmiesza z sokiem cytryny i małą ilością soli. Taka mieszanka nie jest potrzebna osobom o dominującej doshy Pitta – jak długo dopisuje im dobry apetyt, powinni zrezygnować z dodatkowej stymulacji układu pokarmowego.
  • Ayurweda nie poleca surowych posiłków, gdy niedomaga nasze trawienie; ugotowane potrawy są ogólnie bardziej łatwostrawne.
  • Przed posiłkiem podziękuj za to, co za chwilę będziesz spożywał; przenieś pozytywną energię na jedzenie, aby odżywić każdą komórkę ciała (po posiłku również możemy za niego podziękować).
  • Podczas jedzenia powinien panować spokój. Podobno jakość rozmów po posiłku odzwierciedla jakość spożytego jedzenia, podczas gdy rozmowy w trakcie jedzenia nie sprzyjają dobremu trawieniu.
  • Jedz tak dużo, ile możesz objąć w swoje dwie złączone dłonie.
  • Jedz posiłki, które zawierają wszystkie sześć smaków: słodki, kwaśny, słony, gorzki, ostry i cierpki, przy czym zwiększaj udział tych smaków, które pasują twojej doshy.
  • Wybieraj świeże produkty, które rosną sezonowo w twojej okolicy; te z obcych krajów musiały przebyć długą drogę i istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostały odpowiednio zakonserwowane na czas podróży.
  • Zbytnio kwaśnych lub sfermentowanych produktów należy według ajurwedy unikać.
  • Po posiłku przepłucz jamę ustną i oczy wodą i wyjdź na krótki spacer.
  • Pomiędzy poszczególnymi posiłkami należy zachowywać odstęp 3 do 6 godzin.
  • Jeśli to możliwe, zachowuj regularne godziny spożywania posiłków.
  • Dwie godziny po posiłku, a szczególnie po kolacji nie należy spać ani wykonywać intensywnej pracy umysłowej. Oglądanie telewizji podczas i po posiłku również zaburza trawienie.

ayurweda trawienie

Przy zaburzeniach trawienia, niestrawności, mdłościach, gdy język jest obłożony nalotem, z ust wydobywa się nieprzyjemny zapach i doskwierają wzdęcia – wskazane jest, aby odciążyć organizm i dać mu szansę aby się oczyścił i powrócił do energetycznej równowagi.

Źródło

Nawet kilka minut praktyki jogi dziennie, stymuluje organizm: poprawia krążenie krwi, usprawnia pracę układu pokarmowego, dotlenia organizm, a w konsekwencji oczyszcza ciało i umysł. Jeżeli chcesz przekonać się o dobroczynnym wpływie odpowiednio dobranych asan na Twoje zdrowie, to dołącz do naszego wyzwania: Detoks z Jogą! 

Już 27 grudnia startujemy z wyzwaniem, które odświeży Twój umysł, odmłodzi ciało i naładuje Twoje życie nową energią!

Kliknij TU i zaplanuj swój poświąteczny Detoks z Jogą w Internetowym Studio PortalYogi.



O autorze

Ewa Wysocka
Ewa jest założycielką PortalYogi i miłośniczką różnych form aktywności fizycznej. Poza jogą uwielbia bieganie i jazdę na rowerze, a zimą narty biegowe.

Inne artykuły tego autora