Ewa Wysocka

5 Rzeczy, Które Chciałabym, Aby Ludzie Robili Podczas Bikram Joga

Ostatnio czytałam post o tym co należy zaprzestać robić w Bikram Joga. Ten artykuł wywołał u mnie silne emocje i pomyślałam, że być może będzie pomocnym zaoferowanie czytelnikom pewnych wskazówek, co należy robić w zamian. Te wskazówki dotyczą Bikram, ale można je też zastosować do wszystkich stylów jogi.
Jako ktoś z wieloletnim doświadczeniem na macie zarówno jako nauczyciel jak i uczeń wiem, że czasem może być trudne odkryć co powinniśmy robić,kiedy zajęcia stają się niewygodne. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci cieszyć się doświadczeniem jakie oferuje joga, bez względu jaki jest Twój punkt wyjścia.
Joga twarzy

1. Słuchaj swojego ciała.

Twoje ciało dokładnie wie, czego potrzebuje i będzie robić wszystko co potrzebne by to osiągnąć. Jeśli uczęszczasz na zajęcia jogi na których nauczyciel radzi, by nie słuchać Twojego ciała, proponuję Ci opuścić te zajęcia i już nigdy nie wrócić na nie. Jeśli czujesz, że musisz zrobić sobie przerwę, zrób ją! Nie mogę powiedzieć tego bardziej dosadnie. Jeśli będziesz dalej walczyć z pragnieniem odpoczynku, Twoje ciało zmusi Cię do odpoczynku wywołując omdlenie lub sprawiając, że zrobi Ci się niedobrze. Nie jestem pewna jak Wy, ale ja wolałabym usiąść na pięć minut, zamiast wylądować na tydzień w łóżku przez to, że posunęłam się na macie za daleko.

2. Spraw by zdrowie było Twoim priorytetem.

Niezależnie od tego czy idziesz na zajęcia jogi by się zrelaksować, odstresować lub z przyczyn zdrowotnych, to właśnie zdrowie powinno być Twoim priorytetem. Nie ma potrzeby, aby zmuszać się do czegoś lub robić coś, co sprawia, że czujesz się niewygodnie. To może przyczynić się do zerwanych i naciągniętych mięśni, uszkodzenia stawów i zwichniętych nadgarstków lub kostek. Joga powinna być uzdrawianiem.

3. Miej oczy na własnej macie.

Kiedy idę na zajęcia jogi siadam w pierwszym rzędzie przy ścianie tak by jedynymi osobami, które widzę byli nauczyciel i osoba obok mnie. To dlatego, że mam kłopoty, by nie patrzeć na to co robią inni uczniowie. Trzymam zamknięte oczy kiedy tylko jest taka możliwość, a kiedy nie mogę ich zamknąć, skupiam się na punkcie na podłodze przede mną. Klasa jogi to Twój czas, aby być samolubnym i skupić całą swoją uwagę na sobie. Więc ignoruj to co robią ludzie wokół Ciebie. Skup się na oddechu i pozwól by wszystko puściło.

4. Rób to co sprawia, że jesteś szczęśliwy.

Jeśli chcesz klaskać, zrób to! Jeśli chcesz robić Om bardzo głośno albo wcale, czy kołysać się w rytm muzyki lub buczeć, śmiać się czy płakać, to też OK. Rób to, co sprawia, że jesteś szczęśliwy. To prawda są też inne osoby w klasie i powinieneś to respektować (o czym w następnym punkcie), ale tak długo jak nie robisz z siebie centrum uwagi, zrób to! To jest Twoje ćwiczenie i jeśli każdy opanował punkt numer 3 (miej oczy na własnej macie), to nie będziesz im przeszkadzał. Mam znajomego, który był krytykowany, bo nie wykonywał Om wraz z klasą. Poważnie ludzie, zajmijcie się swoimi sprawami.

5. Działaj ze współczuciem, życzliwością i szacunkiem.

Myślę, że jest to podstawowa zasada w każdej życiowej sytuacji. Rób to co czujesz, że jest właściwe dla Ciebie, ale nie zapominaj o innych. Jeśli nie zgadzasz się z tym co ktoś robi, postaw się w ich sytuacji i pamiętaj, że nigdy nie możemy wiedzieć, co dzieje się w czyimś życiu. Jeśli to zapamiętasz, to będzie dla Ciebie łatwo wieść życie w poczuciu miłosierdzia.
Źródło.

Ewa Wysocka

Ewa jest założycielką PortalYogi i miłośniczką różnych form aktywności fizycznej. Poza jogą uwielbia bieganie i jazdę na rowerze, a zimą narty biegowe.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.