Samia Al-Hameri

Związek pełen harmonii, czyli co łączy jogę i CBD?

Ruch i bezruch – zarówno joga i suplementacja CBD w delikatnie odmienny, lecz wciąż bardzo podobny sposób pomagają w zarządzaniu codziennością i odnajdywaniu harmonii. Takie zestawienie to związek pełen harmonii – bo z chemicznego punktu widzenia joga i CBD wzajemnie uzupełniają swoje działanie na umysł i ciało.

Istnieje wiele powodów, dla których coraz większa liczba osób praktykuje jogę oraz sięga po suplementację CBD. Obie w delikatnie odmienny, lecz wciąż bardzo podobny sposób pomagają w zarządzaniu codziennością i odnajdywaniu harmonii. Ludzkie poszukiwania nieustannie idą krok dalej. W Stanach Zjednoczonych, Anglii, a nawet w Polsce istnieją miejsca gdzie doskonali się samoregulację poprzez intensywną praktykę jogi połączoną z przyjmowaniem CBD.

Takie zestawienie to związek pełen harmonii. A to za sprawą tego, że z chemicznego punktu widzenia joga i CBD wzajemnie uzupełniają swoje działanie na umysł i ciało.

Po co ludzie uprawiają jogę albo suplementują CBD?

Wspieranie samoregulacji – tak w absolutnym uproszczeniu można by nazwać jogę bądź suplementację CBD, po które współcześnie sięga coraz więcej osób. Można by wymieniać wiele znajomych na co dzień zdarzeń, przez które człowiek XXI wieku szuka ukojenia:

  • tempo zmian wyprzedzające możliwości adaptacji,
  • intensywny charakter pracy zawodowej,
  • ogrom analizowanych informacji,
  • praca pod presją czasu i wyników,
  • multum rozpraszających bodźców płynących z otoczenia…

Czy właśnie kiwasz głową ze zrozumieniem? W takich warunkach umysł, nierzadko staje się obciążony – i to za bardzo. I właśnie to przeładowanie umysłów sprawiło, że ludzie coraz częściej poszukują sposobów na odnalezienie równowagi, poprzez praktykowanie jogi, medytację (jeśli chcesz spróbować, przeczytaj: 7 sposobów na wejście w medytację) czy suplementację CBD.

Działanie jogi i CBD na człowieka

Joga, poszczególne asany oraz świadomy oddech osadzają umysł i oswajają emocje. W rezultacie regularna praktyka jogi pozwala opanować natłok myśli i wyciszać pobudzony umysł.

Z kolei suplementacja CBD to nowość, na którą coraz więcej osób otwiera się z zainteresowaniem.

Regularne stosowanie CBD niweluje wahania nastroju, stany lękowe, wykazuje również udowodnione właściwości antydepresyjne i redukcję napięcia nerwowego.

Ani joga ani CBD nie sprawiają, że negatywne myśli znikają na zawsze. Jednak ich potencjał znacznie się wyczerpuje, a zdolność radzenia sobie z negatywnymi emocjami wzrasta.

Anandamid – cząstka błogości, którą masz

Lekkość i błogość, które odczuwasz po zajęciach jogi to chemiczny stan umysłu. Jak taki stan powstaje? Podczas snu, ćwiczeń, masażu czy relaksu organizm wydziela związek – anandamid (AEA), który jest endogennym (powstaje wewnątrz organizmu) kannabinoidem zwanym cząsteczką błogości.

AEA jest odpowiedzialny za pobudzenie receptorów kannabinoidowych CB1, które są częścią układu endokannabinoidowego (ECS) – odpowiedzialnego między innymi za aktywność motoryczną, nastrój czy motywację.

Działanie anandamidu na organizm

Szczegóły przybliża artykuł w Molecular Aspects of Medicine, wskazując, że AEA wydziela się szczególnie podczas praktyk łączących umysł i ciało, jak joga czy tai chi. ECS reguluje:

  1. funkcje poznawcze,
  2. odczuwanie bólu,
  3. apetyt,
  4. pamięć,
  5. sen,
  6. funkcje odpornościowe,
  7. nastrój.

Naukowcy od wielu lat badają jego powiązania z ośrodkowym i obwodowym układem nerwowym, układem odpornościowym, układem trawiennym, układem rozrodczym i głównymi narządami ciała. Twierdzą też, że endokannabinoidy czyli nasze wewnętrznie wytwarzane kannabinoidy, stoją na straży równowagi fizjologicznej organizmu, a ich niedostateczne wydzielanie, może prowadzić do rozwoju wielu schorzeń, w tym dolegliwości związanych ze stresem takich jak lęk, depresja i otyłość. Objawy przedkliniczne takiego niedoboru obejmują zmiany emocjonalne, poznawcze oraz pogorszoną adaptację na sytuacje stresowe.

Niestety, AEA szybko rozkłada się w naszym organizmie, stąd uczucie błogości przemija.

CBD niczym masaż, joga, sen…

Wiadomo, że fitokannabinoidy pochodzące z konopi aktywują układ endokannabinoidowy, tak samo jak endokannabinoidy, które człowiek wytwarza sam. CBD jest właśnie takim przykładem. Kannabidiol oddziałuje na receptory ECS podobnie jak wytrwała praktyka – stosowany regularnie obniża poziom kortyzolu hormonu stresu we krwi, oraz niweluje wahania nastroju.

Dodatkowo CBD hamuje enzym odpowiedzialny za rozkład anandamidu, co sprawia, że poziom AEA utrzymuje się dłużej w organizmie. Kannabidiol poprzez oddziaływanie na receptory serotoninowe wykazuje również udowodnione właściwości antydepresyjne.

Dlaczego praktyka i suplementacja CBD idą w parze?

CBD znane jest z rozluźniającego wpływu na mięśnie szkieletowe, oraz przyspiesza regenerację po wysiłku fizycznym. Odpowiednia regeneracja z kolei pozwala utrzymać formę i umożliwia realizację kolejnych wyzwań na macie. Osoby prowadzące aktywny tryb życia doceniają jego właściwości przeciwzapalne i przeciwbólowe. Stosowany wewnętrznie, a także miejscowo na skórę przynosi ulgę obolałym mięśniom i stawom po treningu. Osoby, które z niego skorzystają relacjonują, że CBD:

  • pomaga wyciszyć się przed wejściem na matę,
  • pogłębia zdolność do wchodzenia w aspekty medytacyjne,
  • rozluźnia mięśnie, co sprzyjają elastyczności i ułatwia przyjmowanie trudnych pozycji.

Takie połączenie wydaje się harmonijne i bardzo interesujące. Zresztą wystarczy poznać opinie nauczycieli jogi, którzy korzystają z dobrodziejstw oleju CBD w swojej praktyce.

Pomoc w zasypianiu i w praktyce medytacyjnej

Nauczyciel PortalYogi – Kacper Matuszewski

Olejku CBD lekko używam w dni w które odczuwam więcej niepokoju, kiedy mam sporo pracy na komputerze. Dzięki temu nawet w połączeniu z kawą mam spokojnie i pełen skupienia dzień.

joga i CBD

W dni wolne od pracy ułatwia mi odcięcie się od schematów i z lekkością oddać się kreatywnym pasjom.  Wieczorami, po praktyce jogi i oddechu, CBD + melatonina idealnie przenosi mnie w objęcia morfeusza i pozwala szybciej zasnąć.

W samej praktyce, wydaje mi się że olejki CBD mogą być bardzo przydatne dla osób na początku pracy ze swoim umysłem, kiedy jest im jeszcze ciężko skupić się tylko na sobie, odcinając się od zmysłów.

Relaks, odpuszczenie i świadoma praca ze stresem

Nauczycielka PortalYogi –  Paula Radziszewska

Odkryciem nie jest, że codzienny stres i szybki tryb życia negatywnie wpływają na nasz organizm. Ale nie tylko. Kiedy odpowiednio nie zadbamy o nasze ciało i dobrobyt odpoczynku, prędzej czy później przełoży się to na inne aspekty naszego życia.

Brak koncentracji, drażliwość, zdenerwowanie, brak cierpliwości, reaktywność na sytuacje i bodźce. Joga może być wspaniałym narzędziem aby wspomóc nas w dbaniu o zdrowie nie tylko naszego ciała fizycznego ale również w wyregulowaniu pracy naszego przeciążonego i często przebodźcowanego układu nerwowego.

Codziennie obserwuje jak metody świadomej pracy z oddechem i ciałem podczas zajęć Yin Jogi oraz Jogi Restoratywnej których uczę – pomagają moim podopiecznym znaleźć drogę do tego by trochę zwolnić i świadomie pochylić się nad swoimi potrzebami. Ucząc się jak poprzez spokojniejsze formy jogi zadbać o swoje ciało, które potrzebuje regeneracji ale i o wyciszenie umysłu, który ciągle za czymś goni.

Dobrane do naszych potrzeb CBD w połączeniu z jogą wydaje się być fajnym połączeniem dla tych z nas, którym takie wyciszenie może czasem sprawić nie lada kłopot. Mi samej tęż często pomaga by lepiej spać, jak i przy ogólnym wyciszeniu organizmu, rozluźnieniu i odpuszczeniu napięć na poziomie mięśniowym. Co podczas wspomnianych przez mnie wyżej praktyk jest kluczowym elementem aby pozwolić sobie na pełną regenerację i świadomy odpoczynek.

Spokój, ochrona układu nerwowego i lepsze radzenie sobie z obowiązkami

Nauczycielka PortalYogi –  Magdalena Bałdys

Olejek CBD uratował mnie po komplikacjach wywołanych stresem chemicznym i psychicznym po przebytym COVID oraz szczepieniu. Przy okazji odkryłam jego wspaniałe właściwości uspokajające i odprężające.

cbd i joga

Niewielka dawka doskonale wspomaga pracę układu nerwowego, łatwiej mi zachować dystans i opanowanie w trudnych sytuacjach.

A takich dostarczają mi nieustannie dzieciaki. A także praca i trudniejsze przypadki na zajęciach jogi, gdy muszę pamiętać o kilku osobach potrzebujących różnych modyfikacji pozycji. W pracy lepiej mi się myśli i podejmuje decyzje.

Co jeszcze łączy jogę i CBD?

Kolejnym punktem spójnym jogi i kannabinoidów jest ich zdolność do neuroprotekcji, czyli ochrony komórek nerwowych. Ćwiczenie jogi może być drogą do poprawy funkcji mózgu i zdolności poznawczych. W przeprowadzanych badaniach nad wpływem jogi na mózg zaobserwowano różnice w objętości substancji szarej w lewej części hipokampu. Wykazano większą objętość u doświadczonych praktyków jogi w porównaniu z grupą kontrolną.

Ochrona układu nerwowego i CBD

Jeżeli chodzi o CBD, jego neuroprotekcyjne właściwości wynikają z jego działania przeciwzapalnego i przeciwutleniającego. CBD jest w stanie ochronić bardzo podatne na stres oksydacyjny komórki nerwowe i przeciwdziałać neurodegeneracji mózgu. Wiele doniesień naukowych przytacza pozytywny wpływ CBD na zahamowanie rozwoju chorób neurodegeneracyjnych typu choroba Parkinsona i Alzheimera.

Jak widać istnieje szereg działań dla wzmocnienia witalności. Nauka angażuje coraz więcej badań dla wyjaśnienia roli układu endokannabinoidowego w dobrym samopoczuciu i poprawie jakości życia. To w jaki sposób wykorzystamy potencjał naszych możliwości w dużej mierze zależy od nas.

lekko cbd PortalYogi

Bibliografia

  1. CBD: A New Hope? Paula Morales and Patricia H. Reggio ACS Medicinal Chemistry Letters 2019 10 (5), 694-695 DOI: 10.1021/acsmedchemlett.9b00127
  2. Ganja Yoga: A Practical Guide to Conscious Relaxation, Soothing Pain Relief and Enlightened Self-Discovery
  3. Watkins BA. Endocannabinoids, exercise, pain, and a path to health with aging. Mol Aspects Med. 2018 Dec;64:68-78. doi: 10.1016/j.mam.2018.10.001. Epub 2018 Oct 5. PMID: 30290200.
  4. Milano W (2018) Neuroprotection by Cannabinoids in Neurodegenerative Diseases, Alzheimers Dement Cogn Neurol.DOI: 10.15761 / ADCN.1000120.
  5. Büssing A, Khalsa SB, Michalsen A, Sherman KJ, Telles S. Yoga as a therapeutic intervention. Evid Based Complement Alternat Med. 2012;2012:174291. doi:10.1155/2012/174291
  6. Joga poprawia zdrowie i funkcjonowanie mózgu. Dr Joseph Mercola

 


Poznaj świat jogi w swoim domu – dołącz do Internetowego Studio PortalYogi. Kilkaset sesji, kilkadziesiąt wyzwań z najlepszymi nauczycielami i Plany Praktyki co miesiąc!

dołącz do Studio

Samia Al-Hameri

Uzdrawiam umysł, ciało i duszę

Ekspert medycyny konopnej, farmaceutka, autorka systemu edukacji konopnej lekarzy i farmaceutów w Polsce.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.