Ewa Wysocka

Wywiad z Czesławem Beer – 75 Letnim Polskim Jogiem

Dziś dzielimy się z Tobą niesamowitym wywiadem z Czesławem Beer, legendą polskiej jogi, przeprowadzonym przez Ole Żelazo. Czesław regularnie praktykuję jogę od 50 lat. W wywiadzie opowiada o tym co tak naprawdę znaczy być joginem. Jakie są zasady i jak z czasem zostały poddane ewolucji. Pięknie mówi o sile, spokoju, energii i elastyczności, niesamowitych korzyściach jakie przynosi ta cudowna praktyka. Zapraszam do lektury.
Regularnie praktykuję jogę od 50 lat
W latach 70-tych, pod mecenasem zarządu głównego TKKFu ukształtowałem ponad 100 instruktoró
Joga daje siłę, spokój, energię i elastykę, by poradzić sobie z wyzwaniami.
Wywiad z Czesławem Beer - 77 Letnim Nauczycielem Jogi

Ola Żelazo: Kto to jest jogin? Kto może się mianować takim określeniem?

Czesław Beer: Jogin to osoba, która praktykuje jogę codziennie mniejszą lub większą ilość czasu (minimum 20 minut). Wyznaje filozofię jogi, która tym różni się od innych, że bierze w spekulacje również fizjologię człowieka. Jogin wyznaje także zasady dietetyczne, takie jak umiar w jedzeniu i piciu. Utyć, to znaczy w pewnym sensie umrzeć. Brakuje wtedy witalności, tracimy elegancję, wdzięk, zwinność i zdrowie. Przyrost wagi blokuje funkcje serca, wątroby i nerek. Deformuje ciało i powoduje przedwczesne starzenie.

OŻ: W takim razie, aby uniknąć takiego stanu rzeczy, jakimi zasadami utrzymania kondycji kieruje się jogin?

Ważne jest to co jemy, jak łączymy produkty i odczuwamy moment, kiedy po jedzeniu jesteśmy syci, ale nie przejedzeni. Po jedzeniu nie czujemy się szczęśliwi. Szczęście dają endorfiny wyzwalane ruchem. Joga.
By czuć się dobrze w swoim ciele należy jeść produkty jak najmniej przetworzone. Odległość od picia do jedzenia 0,5h przed i 2h po jedzeniu. Ważna jest tu zasada tropologii: nie łączyć białka z węglowodanami. Nie należy spożywać alkoholu, który powoduje odwodnienie organizmu. Odległość między posiłkami powinna wynosić 4-5h. Jogini indyjscy potrafią jeść co drugi dzień.

OŻ: Jak dużo jest w Polsce joginów żyjących według wyżej wymienionych zasad?

Joginów w Polsce jest coraz więcej, liczy się ich w tysiącach. Natomiast instruktorów jogi jest kilkaset. Jednak zasady są często zmieniane z uwagi na wygodę. Należy jednak pamiętać, że najważniejszym ze skarbów jaki posiadamy jest samokontrola. Ona pozwoli trzymać się wyznaczonych zasad.

OŻ: Jak zaczęła się Twoja przygoda z jogą? Od jak dawna praktykujesz?

Naukę rozpocząłem u Tadeusza Paska, pierwszego instruktora jogi w Polsce. Nastąpiło to w latach 70-tych, po studiach. Byłem wtedy kierownikiem oraz instruktorem sekcji w klubie tenisowym. Szukałem ćwiczeń ogólnorozwojowych dla moich podopiecznych, które zapewniłyby im lepsze wyniki w tenisie. Wtedy zacząłem czytać o jodze. Taki trening zastosował też trener kadry szermierzy, wtedy czechosłowackich. Po zapoznaniu z nim i naukach Tadeusza Paska wprowadziłem jogę do ćwiczeń dla młodzieży. Po paru miesiącach widać było rezultaty: większa ruchomość stawów barkowych, elastyczność, gibkość i skupienie. Jeden z moich podopiecznych, jako pierwszy w tamtych czasach wyjechał wtedy na Wimbledon.
W latach 70-tych, pod mecenasem zarządu głównego TKKFu ukształtowałem ponad 100 instruktorów jogi. Stan wojenny przerwał dalsze szkolenia.
Kolejna nauczycielka, z którą współpracowałem na przestrzeni kilkunastu lat, to Gabriela Giubilaro z Florencji. Późniejszy rozwój to eksperymenty na sobie, na grupach, z którymi praktykowałem oraz rejestracja postępów.
Regularnie praktykuję jogę od 50 lat.

OŻ: Imponujący wynik! Na Twoim przykładzie wyraźnie widać, jak aktywny tryb życia potrafi odjąć lat. Nigdy nie powiedziałabym, że masz 75 lat!

Joga daje siłę, spokój, energię i elastykę, by poradzić sobie z wyzwaniami. By to osiągnąć wystarczy tylko godzina. Praktykowanie jogi uczy z uśmiechem stawiać czoła przeciwnościom. Po paru miesiącach regularnych ćwiczeń, zauważysz swój radosny doping i potrzebę doskonalenia praktyk.

ÓŻ: Wielu ludzi postrzega ludzi uprawiających jogę jako sektę. Być może ten czynnik zniechęca ich do rozpoczęcia swojej przygody z tą formą ruchu?

Joga to bardzo rzetelna praca nad ciałem i umysłem, a nie sekta. Trwając ze spokojem w nieznanych asanach, uczysz radzić sobie w nieznanych sytuacjach. Joga to gimnastyka zdrowotna, która wzmacnia ciało i psychikę, usuwa zmęczenie oraz stres.
Ważne, żeby znaleźć dobrą szkołę jogi i nauczyciela, który przekaże Ci potrzebną, rzetelną wiedzę o wpływie jogi na umysł, ale przede wszystkim na ciało.

OŻ: Czy uprawiając jogę można schudnąć i poprawić kondycję?

Ludzie przychodzą na jogę z inspiracji lub z desperacji. Częściej spotykam ten drugi przypadek. Najczęściej jest to desperacja związana ze stanem zdrowia, z otyłością. Ludzi czują się słabi, wrażliwi na choroby. Joga usprawnia ciało i uspokaja umysł, co jest piękną świątynią dla ducha. Zmiana nawyków ruchowych i żywieniowych tworzy nową, zadowalającą jakość. A co za tym idzie również zmiany sylwetki i kondycji.

OŻ: Czy mężczyźni praktykują jogę?

W jodze ćwiczą kobiety, a nadają ton mężczyźni. W grupach praktykujących jogę jest zdecydowana większość kobiet, natomiast jest duża grupa wyszkolonych mężczyzn, którzy przekazują swoją wiedzę jako instruktorzy. Mężczyźni mniej dbają o zdrowie i inaczej radzą sobie z problemami dnia codziennego. Oni częściej wybiorą ćwiczenia na siłowni. Jednak kolejność powinna być taka, że najpierw ćwiczymy ruchomość stawów (czyli jogę), a później siłę. Inaczej może dojść do deformacji stawów.

OŻ: Czyli wybór ćwiczeń siłowych nie jest dobry dla zdrowia?

Pod warunkiem, że zadbamy o harmonijny rozwój ruchomości stawów i siły. Zawsze należy pamiętać o rozciąganiu po ćwiczeniach. Joga nie rozwija jedynie mięśni, ale dba o zdyscyplinowanie wewnętrzne, uczy cierpliwości i spostrzegawczości. To wszystko doprowadzi do harmonii zdrowego, szczupłego ciała z siłą.

OŻ:Jak przekonałbyś osobę, która wciąż się waha w podjęciu decyzji o praktykowaniu jogi?

Jogę można uprawiać bez względu na wiek, płeć, czy sprawność fizyczną. Regularne ćwiczenia Asan zapobiega patologicznej starości, utrzymując sprawność fizyczną na optymalnym poziomie przez całe życie. Nabywa się też lepszą umiejętność opanowania umysłu. Efektem też jest odporność psychofizyczna i większy dystans do problemów. Pojawiają się nowe zdolności adaptacyjne, podczas gdy z biegiem lat traci się zdolności już istniejące.
OŻ: Mnie to już przekonało. Dziękuję za rozmowę i do zobaczenia na kolejnych szkoleniach jogi!

Źródło.

Ewa Wysocka

Ewa jest założycielką PortalYogi i miłośniczką różnych form aktywności fizycznej. Poza jogą uwielbia bieganie i jazdę na rowerze, a zimą narty biegowe.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.