Portal Yogi

Czy joga jest trudna?

Wśród osób, które nigdy nie ćwiczyły asan i nigdy nie stanęły na macie czasem pojawia się pytanie: czy joga jest trudna?

Czy joga jest trudna? To pytanie, które nurtuje większość początkujących oraz tych, którzy jeszcze nie praktykują, ale chcą zacząć swoją przygodę z jogą.

Wśród osób, które nigdy nie ćwiczyły asan, czasem pojawia się przekonanie, że joga jest zbyt trudna.

Obawy wynikają głównie z przeświadczenia, że trzeba być bardzo sprawnym, niezwykle rozciągniętym, elastycznym i silnym.

Obiektywna odpowiedź na to pytanie nie jest jednak tak oczywista i jednoznaczna. Wszystko zależy od naszych predyspozycji, oczekiwań oraz potrzeb. Każdy z nas jest inny, dlatego cel praktyki powinniśmy ustalać w zgodzie ze sobą i naszymi możliwościami.

Szczerze polecam zweryfikować swoje wyobrażenia w praktyce.

W jodze mamy do dyspozycji wiele asan oraz równie wiele możliwości ich wykorzystania, możemy więc dopasować sekwencje do stopnia zaawansowania oraz predyspozycji praktykujących.

Oczywiście, że są pozycje łatwiejsze i trudniejsze. W klasycznym podręczniku do jogi, Iyengar każdą z asan opatrzył numerami od 1 do 60, odpowiadającym stopniowi trudności.

I tak do najłatwiejszych pozycji należą np. Tadasana (1), Pozycja trupa (1), do najtrudniejszych z kolei m. in. Tiryan-mukhottanasana (60).  Dla porównania Kwiat Lotosu to numer 4, Pies z Głową w Dół ma przypisany numer 5, a równie znana Świeca to poziom 2.

Jeśli nigdy wcześniej nie byłeś na zajęciach z jogi, wybierz te łagodne bądź przeznaczone dla początkujących.

Dzięki temu zapoznasz się z podstawowymi asanami oraz prawidłowym sposobem ich wykonania. Gwarantuję, że nikt na pierwszych zajęciach nie będzie od ciebie oczekiwał zakładania nogi za głowę.

(Skądinąd pozycja ta, zwana Eka Pada Sirsasana, to raptem poziom 15.) 🙂 Niemniej jednak faktem jest, że każdy z nas może odczuwać poziom trudności danej asany inaczej.

Czy joga jest trudna? Dla każdego inaczej

Trudność danej asany zależy przede wszystkim od naszych indywidualnych predyspozycji.

Niektórzy mają problemy z równowagą, inni z pozycjami odwróconymi, jeszcze inni nie mają siły lub dostatecznej elastyczności.

Jedni bez problemu są w stanie zejść do kija lub usiąść w lotosie już na pierwszych zajęciach, innym może zająć to więcej czasu.

Podobnie jest z niemalże każdą asaną, dlatego też podczas praktyki nie rywalizujemy i nie porównujemy się z innymi. Pracujemy w zgodzie z naszym ciałem i stopniowo odkrywamy jego coraz większe możliwości. Pamiętaj, że każda pozycja ma swój łatwiejszy wariant, wersję wprowadzającą i przygotowującą do kolejnego etapu. Nie musisz od razu wykonywać pełnej, najbardziej wymagającej, asany, wybierz modyfikację, która jest odpowiednia dla Ciebie, poziom trudności dostosowany do Twojego etapu.

W miarę regularnej praktyki ciało stanie się coraz bardziej rozciągnięte i gibkie, mięśnie nabiorą siły.

Ponieważ każdy z nas jest inaczej zbudowany, może się również zdarzyć, że z powodu specyficznej anatomii naszego ciała, niektóre asany będą dla nas nieosiągalne i nigdy nie będziemy w stanie wykonać ich bez użycia przyrządów pomocniczych. Pomoce te zwiększają nasz zasięg, dają dodatkowe wsparcie, stabilizują ciało. Najważniejsze jest nie zniechęcać się, dać sobie czas, a także zaufać sobie i nie bać się pozycji, które z początku budzą strach i opór.

Czy joga jest trudna?

Jeśli coś jest w praktyce jogi trudnego to przede wszystkim lekcja pokory, jaką ona daje.

Czasami jesteśmy zbyt ambitni i zbyt wiele od siebie wymagamy, co bywa frustrujące. Joga zmusza nas do przyznania się przed samym sobą do ograniczeń własnego ciała oraz do ich akceptacji. Każe respektować ciało w obecnym momencie, w danej kondycji, na tym etapie, w którym właśnie się znajduje.

Trudna droga ciągłego doskonalenia

Bardzo istotne jest uświadomienie sobie, że joga to nieustanna droga. W jodze dążymy do integracji ciała i umysłu, na zajęciach spotkamy się więc i z praktyką asan w fizycznym aspekcie, jak i z praktyką uważności czy medytacji.

Właśnie – dążymy. Dążymy, ale nie osiągamy celu. Nigdy nie dojdziemy do perfekcji. Joga jest próbą osiągnięcia doskonałości, ciągłym staraniem. Kiedy opanujesz jedną rzecz, zaraz zaczynasz doskonalić następną.

Jeśli chodzi o aspekt fizyczny, kilka miesięcy wystarczy na poznanie i zrozumienie podstaw jogi.

Wtedy można dodać bardziej skomplikowane pozycje. Pamiętaj, by nie siłować się ani nie walczyć ze sobą i swoim ciałem.

Regularna praktyka sprawia, że nasza kondycja i zakres ruchów poprawiają się, pozycje, które na początku wydawały się nierealne stają się osiągalne, ale tylko wtedy, gdy dajemy naszemu ciału czas na to, by się z nimi oswoić. Jeśli będziesz pracował z poszanowaniem dla limitów ciała, praktyka jogi nie będzie trudna i da Ci wiele satysfakcji.

Niektóre asany wykonamy na jednych z pierwszych zajęć, do innych możemy dochodzić latami, nie zrażajmy się tym. Joga to nie tylko samo osiąganie celu, którym może być wykonanie danej pozycji, ale również droga do niego.

W jodze nie ma „gorszych” i „lepszych” asan, dlatego też doceniajmy korzyści płynące również z tych, wydawałoby się najprostszych, pozycji. W kontekście duchowym joga uczy nas bycia obecnym w chwili teraźniejszej.

Poprzez skupienie się na oddechu oraz tym, co w danej chwili odczuwasz, „wyłączasz” świat zewnętrzny, odsuwasz niepotrzebne myśli oraz emocje, i koncentrujesz się na tzw. „tu i teraz”. Bycie obecnym jest może najtrudniejszą częścią jogi i – podobnie jak opanowanie asan – wymaga lat praktyki. Nawet dla doświadczonych joginów nie jest to łatwe.

Najlepszy niedoskonały

Jest i druga strona medalu.

O ile musisz zaakceptować, że nigdy nie dojdziesz do doskonałości, możesz też śmiało przyjąć, że joga to zajęcie, w którym zawsze jesteś najlepszy, zawsze będziesz mistrzem. Tylko Ty znasz swoje ograniczenia i wiesz, jakie robisz postępy.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PortalYogi (@portalyogi_pl)

Co udało Ci się poprawić względem ostatniej praktyki, w czym jesteś lepszy. NAJLEPSZY. Tutaj z nikim nie rywalizujesz, chyba że z samym sobą.

Ale to nie wyścig, a raczej rozmowa, dialog z ciałem. Idziesz swoim tempem i zawsze wygrywasz.

Bez względu na to, w jakiej formie jesteś i jaką kondycję prezentuje Twoje ciało, w każdej chwili możesz rozpocząć praktykę jogi. By zacząć, nie są potrzebne ani siła, ani rozciągnięcie, ani umiejętność koncentracji. Wszystko to przyjdzie z czasem.

Czy praktyka jogi jest trudna? Ze względu na jej osobisty charakter jest to pojęcie zawsze subiektywne, a odpowiedź jest kwestią indywidualną.


Dołącz do Studia PortalYogi i weź udział w wyzwaniu: Pierwsze kroki na macie: Joga dla pre-początkujących

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]