Dieta Jogina – Wegańska Zupa Grzybowa

Może nie jestem fanką grzybów, rzadko je jadam, jednak uwielbiam chodzić po lesie. Czasami jednak nachodzi mnie duża ochota na grzyby (wszyscy znamy te nagłe zachcianki) i tak oto dzisiaj na stole zagości – zupa grzybowa! Prosta, czujna i smaczna zupa, którą zrobiłam z suszonych grzybów i wzmocniłam ją o świeże grzyby shiitake, inaczej znane jako twardnik japoński. Obniżają one m.in. cholesterol i ciśnienie, wykazują również działanie przeciwnowotworowe.
wegańska zupa grzybowa
Przy okazji wspomnę, że ostatnio gotuję na oleju rzepakowym i stwierdzam że ten jeden z najlepszych, najzdrowszych olei na świecie jest często niedoceniany. Probowaliście kiedyś?
Olej rzepakowy zawiera bogate źródło witaminy A, E, K i D2 która w organiźmie przekształca się w D3. Jest też bogaty w niezbędne dla zdrowia nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT, głównie kwas oleinowy ok 60{5cba88288890c997a94ba580908f88e34e85b8af41a56f6fe6616d6015ba2e6c}, linolowy ok 20{5cba88288890c997a94ba580908f88e34e85b8af41a56f6fe6616d6015ba2e6c} (omega-6) i linolenowy 10{5cba88288890c997a94ba580908f88e34e85b8af41a56f6fe6616d6015ba2e6c} (omega-3). Liczy się także proporcja tych kwasów! Najbardziej pożądana to dwie części omega-6 do jednej omega-3 i taki właśnie występuje w tym oleju. Inną dobrą cechą tego oleju jest też to, że nadaje się do sałatek na zimno ale także do pieczenia, duszenia, gotowania i krótkiego smażenia.
Uwaga jednak! Ważne aby olej nie był przetworzony, oczyszczony czy rafinowany tylko oczywiscie tłoczony na zimno. Olej rafinowany jest szkodliwy dla zdrowia ponieważ zaopatruje organizm w uszkodzone w procesie obróbki kwasy tłuszczowe.

Składniki na ok. 5 porcji:

  • garść – około 15 grzybów suszonych (najlepiej prawdziwki, ale mogą być też inne albo shiitake)
  • garść – około 15 świeżych grzybów shiitake
  • 1 cebula
  • trochę zielonej pietruszki
  • sól
  • pieprz
  • makaron (ja użyłam bezglutenowy gryczany cienki i długi)
  • 1-2 łyżki oleju rzepakowego

Przybliżona wartość energetyczna 1 porcji (wraz z makaronem): 216kcal, 9g białka, 35g węglowodanów, 5g tłuszczu

Wykonanie:

Namocz suszone grzyby wcześniej przez noc
Podsmaż krótko posiekaną cebulkę
Zacznij gotować suszone grzyby – pokrój na mniejsze kawałki jeśli trzeba. Możesz użyć wody z moczenia grzybów – zupa będzie mocniejsza.
Pokrój grzyby shiitake i dodaj do garnka. Dodaj uduszona cebulkę oraz przyprawy. Gotuj do około 20 minut.
Makaron ugotuj osobno. Podaj zupę z makaronem lub bez. Posyp zieloną pietruszką.
Na zdrowie!


Gosia Aulejtner Joga
Autorką tekstu jest Gosia Aulejtner – więcej o jej pasji do jogi, fotografii i pysznego (zdrowego!) jedzenia dowiesz się >>> TUTAJ oraz na jej przepysznym blogu Food in Heaven.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.