Dieta Jogina – Wegańska Zupa Grzybowa

Może nie jestem fanką grzybów, rzadko je jadam, jednak uwielbiam chodzić po lesie. Czasami jednak nachodzi mnie duża ochota na grzyby (wszyscy znamy te nagłe zachcianki) i tak oto dzisiaj na stole zagości – zupa grzybowa! Prosta, czujna i smaczna zupa, którą zrobiłam z suszonych grzybów i wzmocniłam ją o świeże grzyby shiitake, inaczej znane jako twardnik japoński. Obniżają one m.in. cholesterol i ciśnienie, wykazują również działanie przeciwnowotworowe.

wegańska zupa grzybowa

Przy okazji wspomnę, że ostatnio gotuję na oleju rzepakowym i stwierdzam że ten jeden z najlepszych, najzdrowszych olei na świecie jest często niedoceniany. Probowaliście kiedyś?

Olej rzepakowy zawiera bogate źródło witaminy A, E, K i D2 która w organiźmie przekształca się w D3. Jest też bogaty w niezbędne dla zdrowia nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT, głównie kwas oleinowy ok 60%, linolowy ok 20% (omega-6) i linolenowy 10% (omega-3). Liczy się także proporcja tych kwasów! Najbardziej pożądana to dwie części omega-6 do jednej omega-3 i taki właśnie występuje w tym oleju. Inną dobrą cechą tego oleju jest też to, że nadaje się do sałatek na zimno ale także do pieczenia, duszenia, gotowania i krótkiego smażenia.

Uwaga jednak! Ważne aby olej nie był przetworzony, oczyszczony czy rafinowany tylko oczywiscie tłoczony na zimno. Olej rafinowany jest szkodliwy dla zdrowia ponieważ zaopatruje organizm w uszkodzone w procesie obróbki kwasy tłuszczowe.

Składniki na ok. 5 porcji:

  • garść – około 15 grzybów suszonych (najlepiej prawdziwki, ale mogą być też inne albo shiitake)
  • garść – około 15 świeżych grzybów shiitake
  • 1 cebula
  • trochę zielonej pietruszki
  • sól
  • pieprz
  • makaron (ja użyłam bezglutenowy gryczany cienki i długi)
  • 1-2 łyżki oleju rzepakowego

Przybliżona wartość energetyczna 1 porcji (wraz z makaronem): 216kcal, 9g białka, 35g węglowodanów, 5g tłuszczu

Wykonanie:

Namocz suszone grzyby wcześniej przez noc
Podsmaż krótko posiekaną cebulkę
Zacznij gotować suszone grzyby – pokrój na mniejsze kawałki jeśli trzeba. Możesz użyć wody z moczenia grzybów – zupa będzie mocniejsza.
Pokrój grzyby shiitake i dodaj do garnka. Dodaj uduszona cebulkę oraz przyprawy. Gotuj do około 20 minut.

Makaron ugotuj osobno. Podaj zupę z makaronem lub bez. Posyp zieloną pietruszką.

Na zdrowie!


Gosia Aulejtner Joga
Autorką tekstu jest Gosia Aulejtner – więcej o jej pasji do jogi, fotografii i pysznego (zdrowego!) jedzenia dowiesz się >>> TUTAJ oraz na jej przepysznym blogu Food in Heaven.



O autorze

Gosia Aulejtner
Pasjonatka jogi, fotografii i pysznego (zdrowego!) jedzenia.

Inne artykuły tego autora