Zuzanna Stasiak

Dlaczego warto w ciąży zacząć praktykę jogi?

Joga w ciąży jest dość kontrowersyjnym i trudnym tematem. Temat trudny z wielu względów. Przede wszystkim tak, jak każda z nas jest inna, tak i każda ciąża przebiega w swój indywidualny i wyjątkowy sposób. Tyle przypadków, ile kobiet na świecie, więc włożenie do jednej szuflady z etykietką kobiety w ciąży wszystkich ciężarnych: tych aktywnych przed zajściem w ciążę, jak i tych, które ostatni raz ćwiczyły w szkole na wf nie jest łatwe zarówno dla nauczyciela jak i dla samej ciężarnej.

Jak praktykować jogę w ciąży?

Nie ma udowodnionego związku pomiędzy aktywnością fizyczną a poronieniami. Wiadome jest jednak, że pierwsze 12 tygodni to czas szczególny, gdzie ryzyko naturalnego poronienia jest największe. Stąd właśnie wynika ostrożność. W większości książek do jogi czytamy, że aktywność zalecana jest od 12 tygodnia ciąży, po czym przyszłe mamy otrzymują zestawy asan zalecane do praktyki w I trymestrze…
Najważniejsze jest kierowanie się własną intuicją, odczuciami oraz jak się czujecie w danym czasie.
ciąża

Joga w ciąży – moje doświadczenia

Mogę jedynie dla przykładu podać, że od momentu, gdy dowiedziałam się o ciąży do końca 7 miesiąca prowadziłam w tygodniu 8 h zajęć jogi.
Jak się czułam? Cudownie lekko! Ale gorzej w weekend, kiedy nie prowadziłam zajęć. Wtedy czułam co oznacza łupanie w plecach, zgaga i inne bonusy ciążowe. Ciąża to wyjątkowy czas, dla jednych z nas zastrzyk energii od życia z możliwością przenoszenia gór każdego dnia. Dla drugich piekło i męczarnia psychiczna w postaci wymiotów przez kilka miesięcy, nakazowi leżenia i huśtawce nastrojów oraz ciężar w postaci nowych kompleksów z tytułu zmieniającego się ciała.
Na szczęście jest joga, która zawsze służy pomocą i jest dostępna na wyciągnięcie ręki.
Każda z nas jest tak samo ważna, tylko jak wspomniałam na początku, tyle przypadków ile kobiet na świecie, więc skupimy się na kobietach, których ciąża przebiega prawidłowo i nie ma żadnych  poważnych zagrożeń typu ryzyko poronienia lub odklejającego się łożyska i żadnych przeciwwskazań medycznych.

Dlaczego warto szczególnie w ciąży zacząć praktykę jogi?

Regularna praktyka jogi w ciąży:

  • Wzmacnia całe ciało, szczególnie kręgosłup
  • Rozciąga przestrzenie między kręgami, co uwalnia ból z pleców
  • Wpływa na lepsze krążenie krwi                                
  • Poprawia trawienie
  • Ułatwia oddychanie
  • Wzmacnia mięśnie dna miednicy, nóg i rąk
  • Uelastycznia biodra, miednicę, wnętrze ud
  • Rozluźnia brzuch
  • Oczyszcza organizm z toksyn
  • Reguluje gospodarkę hormonalną
  • Koi emocje
  • Poprawia nastrój

ciąża

Dobre samopoczucie jest oznaką prawidłowej praktyki

Trwamy w asanie dopóki jest wygodnie. W ciąży skupiamy się na sobie, na komforcie, na wydłużaniu i rozciąganiu, a nie na pogłębianiu pozycji. Wszystko też zależy od stopnia rozciągnięcia sprzed ciąży. Jeśli czujesz napięcie lub zmęczenie, w każdym momencie można daną asanę zmodyfikować, zmniejszyć np. łuk wygięcia, użyć pomocy, skrócić czas trwania lub wyjść z pozycji z uśmiechem na twarzy.
Poniżej opiszę dla Ciebie zalety poszczególnych typów asan, byś z łatwością mogła sięgnąć po te, na których warto się skupić w Twoim przypadku.
Asany stojące:

  • Wzmacniają nogi, poprawiają w nich krążenie oraz je rozciągają
  • Redukują sztywność ciała
  • Uwalniają ból z pleców
  • Poprawiają ruchy jelit
  • Otwierają miednicę i klatkę piersiową ułatwiając oddychanie

Pozycje w siadzie i skręty:

  • Wzmacniają i wciągają kręgosłup, przygotowując go do coraz większego ciężaru
  • Wpływają korzystnie na miednicę i krocze
  • Zmniejszają bóle porodowe

Wygięcia do tyłu:

  • Wzmacniają głębokie mięśnie przykręgosłupowe
  • Poprawiają elastyczność mięśni brzucha
  • Wpływają na lepsze ukrwienie przodu ciała więc zapobiegają rozstępom
  • Wzmacniają mięśnie dna miednicy co zapobiega poronieniom
  • Mają działanie wyciszające, poprawiają nastrój
  • Ułatwiają oddychanie i poprawiają samopoczucie

Pozycje leżące podparte:

  • Rozciągają narządy jamy brzusznej
  • Uelastyczniają mięśnie pochwy
  • W celu rozluźnienia brzucha i przepony zaleca się użycie koca pod plecami

Pozycje odwrócone:

  • Pomagają zagnieździć się zapłodnionej komórce
  • Zapewniają bardzo dobre krążenie łożyskowe
  • Dostarczają odpowiednią ilość tlenu
  • Poprawiają krążenie krwi
  • Regenerują i harmonizują całe ciało

Relaks i oddech:

  • Pozwala rozluźnić całe ciało i uwolnić napięcie mięśniowe
  • Nawet jak jesteś mocno rozciągnięta Twoje mięśnie mogą być mocno napięte
  • Ułatwia wprowadzenie spokoju w umyśle
  • Ma działanie regenerujące i odprężające

Odkrycia PortalYogi

Ciąża to wyjątkowy czas Ale czy regularna praktyka jogi w ciąży to dobry pomysł? Oczywiście! Joga wzmocni Twoje mięśnie, rozciągnie i w cudowny sposób przygotuje Cię na bycie Mamą!  A co najważniejsze – jest dostępna na wyciągnięcie ręki. Zobacz co Zuza przygotowała dla Ciebie

Zuzanna Stasiak

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.