Monika Kubrak

Fitness czy joga?

Około 5 lat byłam tylko instruktorem fitnessu, pilatesu, boksu, freestyler… Nie przypuszczałam, że poza tym zainteresuje mnie coś jeszcze, a zwłaszcza joga, na którą trafiłam przez przypadek. Przez przypadek stanęłam przed wyzwaniem: fitness czy joga? Można być mocnym na siłowni ale to nie znaczy, że poradzimy sobie ze wszystkim na jodze.
W jodze pracuje się przez bardzo długi czas, żeby móc zrobić trudną asanę, np. stanie na głowie lub rękach w przestrzeni. Na zajęciach  fitness (aerobiku) każdy jest w stanie zrobić od razu squad czy brzuszki. Oczywiście zakładając, że każdy robi wszystko poprawnie technicznie (to dotyczy wszystkich form rekreacji ruchowych).
Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornia w San Francisco przeprowadzili badania, które wykazały, że kobiety systematycznie uprawiające jogę są bardziej zadowolone z wyglądu własnego ciała niż kobiety, które równie często ćwiczą aerobik.

Joga czy fitness? Fitness czy joga?

Badania wykazały zdecydowaną przewagę jogi nad aerobikiem. Okazało się bowiem, że jej miłośniczki nie tylko były bardziej zadowolone ze swojego wyglądu, mogły pochwalić się także znacznie lepszym zdrowiem i nie miały problemów z samoakceptacją.
Tymczasem zwolenniczki aerobiku były mniej usatysfakcjonowane swoim wyglądem, a niektóre z nich cierpiały nawet na zaburzenia odżywiania. Zdaniem badaczy, takie wyniki eksperymentu leżą wyłącznie w kobiecej psychice.
Większość osób kojarzy jogę z relaksem, zapachem kadzidła, rozciąganiem i mało wymagającym treningiem. Ćwiczenia jogi należą do najbezpieczniejszych form aktywności ruchowej. Asany korzystnie wpływają na długowieczność naszych stawów, zachowanie sprawności mięśni, kręgosłupa i innych funkcji naszego organizmu.
fitness czy joga
Istnieje wiele form aktywności fizycznej i każdy musi znaleźć odpowiednią dla siebie. Dlaczego joga może być jedną z nich i dlaczego jest lepsza niż inne formy fitnessu czy siłownia? Oto kilka powodów.

  1. Joga oferuje możliwość odpoczynku, wyciszenia umysłu i ciała. Wyzwania stające przed współczesnym człowiekiem często są bardzo stresujące, a joga daje nam możliwość znalezienia chwili tylko dla siebie.
  2. Joga to uniwersalny system ćwiczeń, doskonały do budowania wytrzymałości, poprawy zakresu ruchomości stawów oraz zwiększenia długości spoczynkowej mięśni.
  3. Prawidłowe oddychanie jest bardzo ważne dla ogólnego stanu zdrowia i samego samopoczucia. Na zajęciach jogi kładziemy duży nacisk na rzetelne, głębokie oddychanie i wzmacnianie przepony.
  4. Przy regularnej praktyce, joga oferuje wiele korzyści fizycznych i psychicznych, a wziąwszy pod uwagę liczbę kontuzji, jest jedną z najbezpieczniejszych form aktywności fizycznej.

Pamiętajcie też, że nie wszystkie formy fitness są dla każdego. Jak powiedział profesor Dega: „Ruch może zastąpić wiele leków, ale żaden lek nie zastąpi ruchu”.

Monika Kubrak

Witaj! Nazywam się Monika Kubrak i od maja 2013 roku piszę „Fitness i życie”, bloga skierowanego do osób, które cenią sobie dobre życie i czerpią z niego całymi garściami. Jestem absolwentką Wydziału Chemii Uniwersytetu Gdańskiego, dodatkowo od 2011 roku jestem instruktorem fitnessu a od 2015 instruktorem jogi.

www.fitnessizycie.pl

 

 

 

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.