Fitness czy joga?

Około 5 lat byłam tylko instruktorem fitnessu, pilatesu, boksu, freestyler… Nie przypuszczałam, że poza tym zainteresuje mnie coś jeszcze, a zwłaszcza joga, na którą trafiłam przez przypadek. Przez przypadek stanęłam przed wyzwaniem: fitness czy joga? Można być mocnym na siłowni ale to nie znaczy, że poradzimy sobie ze wszystkim na jodze.

W jodze pracuje się przez bardzo długi czas, żeby móc zrobić trudną asanę, np. stanie na głowie lub rękach w przestrzeni. Na zajęciach  fitness (aerobiku) każdy jest w stanie zrobić od razu squad czy brzuszki. Oczywiście zakładając, że każdy robi wszystko poprawnie technicznie (to dotyczy wszystkich form rekreacji ruchowych).

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornia w San Francisco przeprowadzili badania, które wykazały, że kobiety systematycznie uprawiające jogę są bardziej zadowolone z wyglądu własnego ciała niż kobiety, które równie często ćwiczą aerobik.

Joga czy fitness? Fitness czy joga?

Badania wykazały zdecydowaną przewagę jogi nad aerobikiem. Okazało się bowiem, że jej miłośniczki nie tylko były bardziej zadowolone ze swojego wyglądu, mogły pochwalić się także znacznie lepszym zdrowiem i nie miały problemów z samoakceptacją.
Tymczasem zwolenniczki aerobiku były mniej usatysfakcjonowane swoim wyglądem, a niektóre z nich cierpiały nawet na zaburzenia odżywiania. Zdaniem badaczy, takie wyniki eksperymentu leżą wyłącznie w kobiecej psychice.

Większość osób kojarzy jogę z relaksem, zapachem kadzidła, rozciąganiem i mało wymagającym treningiem. Ćwiczenia jogi należą do najbezpieczniejszych form aktywności ruchowej. Asany korzystnie wpływają na długowieczność naszych stawów, zachowanie sprawności mięśni, kręgosłupa i innych funkcji naszego organizmu.

fitness czy joga

Istnieje wiele form aktywności fizycznej i każdy musi znaleźć odpowiednią dla siebie. Dlaczego joga może być jedną z nich i dlaczego jest lepsza niż inne formy fitnessu czy siłownia? Oto kilka powodów.

  1. Joga oferuje możliwość odpoczynku, wyciszenia umysłu i ciała. Wyzwania stające przed współczesnym człowiekiem często są bardzo stresujące, a joga daje nam możliwość znalezienia chwili tylko dla siebie.
  2. Joga to uniwersalny system ćwiczeń, doskonały do budowania wytrzymałości, poprawy zakresu ruchomości stawów oraz zwiększenia długości spoczynkowej mięśni.
  3. Prawidłowe oddychanie jest bardzo ważne dla ogólnego stanu zdrowia i samego samopoczucia. Na zajęciach jogi kładziemy duży nacisk na rzetelne, głębokie oddychanie i wzmacnianie przepony.
  4. Przy regularnej praktyce, joga oferuje wiele korzyści fizycznych i psychicznych, a wziąwszy pod uwagę liczbę kontuzji, jest jedną z najbezpieczniejszych form aktywności fizycznej.

Pamiętajcie też, że nie wszystkie formy fitness są dla każdego. Jak powiedział profesor Dega: „Ruch może zastąpić wiele leków, ale żaden lek nie zastąpi ruchu”.



O autorze

Monika Kubrak
Jestem instruktorem jogi i fitnessu. Od 3 lat prowadzę blog fitnessizycie.pl, a od 2 lat zaczęłam swoją przygodę z jogą. Ćwicząc powoli i systematycznie, zakochałam się w praktykowaniu asan. Będąc od 5 lat instruktorem fitnessu, bardzo wzmocniłam swoje ciało, aczkolwiek elastyczność mięśni zmniejszyła się.
Na pierwszych zajęciach jogi, zdałam sobie sprawę jak bardzo jest spięte, poczułam mięśnie, które wcześniej mało pracowały. Ćwicząc jogę spodobało mi się, że jest to przyjemna praca z ciężarem swojego ciała. Miałam kiedyś inne wyobrażenie o jodze, jej asanach. Na początku zaczęłam ćwiczyć 2 razy w tygodniu, a od kilku miesięcy praktykuję codziennie.

Inne artykuły tego autora