Agnieszka Lok

Jak Pozbyć Się Nawyków, Które Ci Nie Służą?

Próbujesz już kolejny raz przejść na dietę, jeść mniej cukru, pić tylko jedną filiżankę kawy dziennie, rzucić palenie, nie podjadać ciasteczek po południu… Nie wychodzi… Każdy nowy rok, nowy miesiąc, a nawet kolejny dzień to okazja, by wprowadzić zmiany. Jesteś pełna nadziei i gotowa, choć czujesz gdzieś głęboko, że dobrze by było znaleźć jakąś wymówkę w stylu: „…próbowałam, ale tylko kawa stawia mnie na nogi”, i powracasz do starych nawyków dających ci iluzję bezpieczeństwa na jakiś czas.

Czy wiesz, że możesz pomóc swojemu mózgowi przeprogramować się i stworzyć nowe nawyki?

Twój mózg ma ogromną moc i potencjał rozwoju – potrafi reagować na zmieniające się warunki i przystosować się do nich. Ścieżki neuronowe, czyli autostrady komórek nerwowych transmitują informacje. Im częściej podróżujesz tymi samymi, utartymi szlakami, tym silniejsze stwarzasz nawyki. Masz w zwyczaju wpadać do ulubionej piekarni po drożdżówki po drodze do pracy lub zawsze jedziesz do pracy tą samą drogą, chociaż są korki…
Na szczęście struktura naszego mózgu przez całe życie ulega zmianom. Poprzez określone zabiegi i ćwiczenia w każdym momencie życia wpływamy na funkcjonowanie komórek nerwowych. Określone czynności uaktywniają nowe obszary w mózgu i powodują tworzenie się nowych połączeń między komórkami nerwowymi. Dzięki temu neurony sprawniej porozumiewają się między sobą. Właśnie ta neuroplastyczność mózgu pozwala nam na stworzenie nowych nawyków.

Co możesz więc zrobić już dzisiaj, aby sobie pomóc i zmienić nawyki, które ci nie służą?

1. Zidentyfikuj przyzwyczajenia, które ci przeszkadzają i postanów, że pragniesz je zmienić.

Za takim postanowieniem musi stać silna intencja, musisz naprawdę chcieć coś zmienić w swoim życiu. Zrób 3 głębokie oddechy i poczuj siłę swojej woli.

2. Obserwuj, jakie szkody w twoim życiu i zdrowiu wywołują niechciane przyzwyczajenia.

Bądź świadoma tego, co się dzieje w twoim ciele za każdym razem, gdy się poddajesz i sięgasz po następny kawałek ciasta.

3. Skoncentruj swoją uwagę na nowych, dobrych dla ciebie zmianach.

Świadome i pozytywne myślenie o tym, co chcesz osiągnąć, jest już wielką zachętą. Myśl o tym często z otwartym sercem. Wyobraź sobie siebie reagującą w inny niż zawsze sposób na stresową sytuację. Zrób to jeszcze raz. Poczuj komfort i bezpieczeństwo, jakie na ciebie czeka.

4. Przerwij złe myśli kiedy się pojawią.

Kiedy czujesz, że pewna myśl czy nawyk zaraz tobą zawładną, zmień potok myśli i skoncentruj się na nowym nawyku, który chcesz zbudować. Gdy chcesz na przykład pić mniej kawy, a dopada cię ochota, której trudno się oprzeć i już znajdujesz wymówkę dla siebie – zrób coś, czego normalnie nie robisz, wypij szklankę wody, wyjdź na świeże powietrze, zaparz sobie zielonej herbaty. Przerywasz w ten sposób ścieżkę, którą zwyczajowo kroczysz, dając szansę na wykreowanie nowego nawyku.

5. Stwórz szczegółowy plan i bądź specyficzna w swoich postanowieniach.

Czy chcesz więcej ćwiczyć, być lepsza dla siebie, powiedzieć NIE, być autentyczna? Zdecyduj i skoncentruj się na swoim wyborze. Będzie ci łatwiej.

6. Usuń przeszkody.

Sprawdź, co stoi ci na drodze. Zastanów się, co zyskujesz, krocząc wytartymi szlakami. Spójrz na stres w swoim życiu i pomyśl, jak mogłabyś czuć się bez niego… Skoncentruj się na możliwościach.

7. Słuchaj swojej intuicji.

Pamiętaj, że najlepsze decyzje nowych początków podejmujemy pod magią chwili, gdy podświadomie przesuwamy granicę miedzy „niepewnym” a „nieznanym”, kierowane przez intuicję (motyle w brzuchu) tego, co jest dla nas lepsze i tego, na co zasługujemy.

8. Wyobraź sobie, kim byłabyś bez obciążeń i niechcianych nawyków.

Co zrobiłabyś, mając więcej energii dzięki temu, że chodzisz teraz wcześniej spać? Kogo mogłabyś zainspirować? Zdefiniuj, jak chcesz się czuć i rób wszystko, żeby się poczuć w ten sposób. Jest w tym dużo magii – twoja wdzięczność kreuje więcej powodów, dla których możesz być wdzięczna, Twoja hojność daje hojny odzew. Moc przywołuje siłę.
Śmiałość i odwaga ma w sobie magię, która pomaga nam podjąć dobre dla nas decyzje, ale tylko działanie, zrobienie pierwszego kroku daje nam jasność umysłu…



Pamiętaj, że w każdej chwili możesz podjąć decyzję o zmianie. Zacznij od małych kroków, nawet drobnych celów. Jeśli chcesz poczuć więcej pewności siebie, więcej mocy w ciele, być może właśnie joga okaże się ogromną pomocą.
Joga uczy świadomości ciała, wsłuchiwania się w jego potrzeby. Często pod wpływem praktyki zmieniamy swoje nawyki żywieniowe, a w dłużej perspektywie, także sposób patrzenia i reagowania na rzeczywistość.
Jak zacząć praktykę jogi? Możesz zacząć z nami – 21 stycznia! W 30 dni poznasz, czym jest dla Ciebie joga i zaczniesz budować nowe, dobre nawyki. –> Zobacz wyzwanie z Adamem Ślęczkiem!

Agnieszka Lok

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.