Jak radzić sobie z życiowymi trudnościami – o sile rezyliencji

Każdego z nas dotykają różne trudności i kłopoty. Jedne mniejsze inne duże i poważne, ale każdy z nas może wyjść z życiowych zawieruch obronną ręką.

Jak sobie z nimi poradzić i w ogóle jak radzić sobie ze stresem?

Wyobraź sobie drzewa podczas nawałnicy, wiatr szaleje, deszcz leje się strumieniami, błyskawice przecinają niebo. W powietrzu fruwają gałęzie, czasami drzewa są wyrywane z korzeniami albo powalone od pioruna. Niektóre rośliny łamią się jak zapałki, inne uginają się pod naporem wiatru, by po chwili powrócić do poprzedniej, wyprostowanej pozycji. Jedne drzewa się tylko uginają, ale inne łamią od wichru lub piorunów. Po burzy zawsze jest chaos i bałagan, ale jeśli wrócimy w to miejsce za jakiś czas, powiedzmy, za kilka tygodni, czy miesięcy, to zauważymy, że niektóre połamane drzewa wypuściły nowe gałęzie i znów pną się w górę, ku słońcu.

o sile rezyliencji_joga na stres

To właśnie pokazuje jaka jest siła rezyliencji – elastyczności i odporności na życiowe trudności. My też czasami jesteśmy jak wspomniane drzewa, borykające się z trudną pogodą, czasami mrozem, suszą, szkodnikami, czy nawałnicą. W życiu każdego z nas pojawiają się różne trudniejsze momenty i jak zapewne zauważasz, jedni radzą sobie z nimi lepiej inni gorzej – popadając w depresję czy spadając z hukiem w dół. Upadki bywają bolesne, ale z ogromnej większości z nich jesteśmy w stanie się podnieść. Niektórzy mówią, że dzięki temu podnoszeniu stajemy się silniejsi.

Trudności i problemy, tak jak burze i nawałnice, dotykają każdego z nas. Ale na szczęście mamy moc podnoszenia się z różnych życiowych upadków, ta moc, a raczej pewnego rodzaju umiejętność, to rezyliencja – psychiczna odporność na życiowe problemy i traumy. Według psychologów m.in. amerykańskiego neuropsychologa Ricka Hansona, rezyliencja to nasza wewnętrzna siła, którą możemy ćwiczyć i wzmacniać. Dzięki większej rezyliencji pozostajemy spokojniejsi i szczęśliwsi, nawet w obliczu kłopotów i stresujących sytuacji.

o sile rezyliencji_joga na stres

Jak można wzmacniać naszą odporność na życiowe trudności?

Oto kilka ważnych czynników, które wzmocnią Twoją rezyliencję:

1. Mocne korzenie

Mocne korzenie utrzymują drzewo w miejscu. Nieważne co się dzieje, dzięki mocnym fundamentom masz wsparcie i dajesz radę stawić czoła trudnościom. Co daje Tobie mocne i silne fundamenty? – przede wszystkim świadomość, obecność, uważność. Dzięki praktykowaniu jogi, mindfulness, medytacji wzmacniasz swoją wewnętrzną równowagę, ugruntowujesz się w chwili obecnej, poznajesz siebie lepiej, znasz swoje słabe i mocne strony. W tu i teraz możesz znaleźć wsparcie, w swoim oddechu możesz odnaleźć schronienie, w ciele – siłę i elastyczność, której byś się nie spodziewała. Staraj się codziennie medytować, choćby kilka minut, ćwicz regularnie jogę, bądź uważna, skoncentrowana, to pomoże Ci w trudnych, stresujących momentach.

2. Elastyczność

Uważność i joga uczą nas tego, że życie jest ciągłą zmianą, nasze „tu i teraz” zmienia się z chwili na chwilę.
Praktykuj akceptację i otwartość, ucz się sztuki odpuszczania, wzmacniaj cierpliwość – to wszystko stworzy wspaniałą bazę dla rezyliencji. Będąc elastyczną, łatwiej dostosujesz się do zmiennych warunków, łatwiej znajdziesz wyjście z trudnej sytuacji. Dzięki cierpliwości przetrwasz dłużej trwające trudności czy stres, a akceptacja i odpuszczanie pomogą ci poradzić sobie z sytuacją, nad którą nie masz kontroli czy większego wpływu.

3. Wspólnota

Samotne drzewo łatwiej zginie od uderzenia pioruna, las przetrwa i szybciej się odrodzi. Buduj serdeczne, szczere i głębokie relacje z innymi. Miej swoje własne plemię, które da tobie wsparcie w trudnych chwilach. Jeżeli masz kłopoty, problemy, poszukaj wsparcia, nie izoluj się od innych a wręcz przeciwnie, poproś o wsparcie. Staraj się wzmacniać swoją empatię i życzliwość wobec innych, ale także wobec siebie. W chwilach trudności możesz otoczyć się wówczas wewnętrzną troską. Mieć w sobie przyjaciela, który wesprze cię dobrym słowem i gestem.

4. Urodzaj

W chwilach stresu i niepowodzeń mamy tendencję do skupiania się na tym co nas boli i co nam nie wyszło. Zapominamy o naszych zasobach, sukcesach, o bogactwie naszego życia. Pielęgnuj wdzięczność. Staraj się codziennie zwracać uwagę na swoje duże i małe sukcesy, nie dopuszczaj do głosu wewnętrznego krytyka, tylko zadbaj o swojego wewnętrznego przyjaciela, który się o ciebie troszczy w chwilach słabości i świętuje sukcesy. Warto dbać o swoją rezyliencję, liczne badania pokazują, że ludzie cechujący się dobrą odpornością psychiczną są zdrowsi, szczęśliwsi i bardziej kreatywni.


Chcesz przejąć kontrolę nad stresem i zacząć żyć pełnią życia? To prostsze niż myślisz. Kluczem jest połączenie właściwego oddechu, medytacji i sekwencji asan rozluźniająco-rozciągających. Kurs znajdziesz w Internetowym Studio PortalYogi w kategorii wyzwania.



O autorze

Joanna Nogaj
Jestem certyfikowanym nauczycielem mindfulness (MBSR-mindfulness based stress reduction), psychologiem, trenerem z wieloletnim doświadczeniem w obszarze zdrowia i wellness, autorką książki o mindfulness „Odstresownik. Mała księga spokoju”.

Pomagam w lepszym zrozumieniu siebie, poznaniu swoich ograniczających nawyków i zmianie ich na zdrowe. Wierzę, że kiedy staniesz się uważna i obecna możesz dokonać w swoim życiu wielkich zmian. Z własnego doświadczenia wiem, że dzięki akceptacji, życzliwości i uważności możemy żyć spokojniej i szczęśliwiej, doceniając każdą chwilę naszego życia. I tego z radością pragnę cię nauczyć.

Na co dzień mieszkam w Berlinie - mieście przepełnionym jogą, ekologią i pyszną wegańska kuchnią, ale nadal prowadzę też zajęcia mindfulness w swoim ośrodku w Poznaniu.

www.ukojenie.com, www.mindfuljoanna.com

Inne artykuły tego autora