Jak radzić sobie ze stresem? Wystarczy, że oczyścisz umysł!

Być może czujesz, że brakuje ci energii, nie możesz spać, masz trudności z koncentracją? A może ostatnio częściej wybuchasz z powodu drobnych przeszkód czy niepowodzeń? Albo czujesz, że nadmiar problemów cię przytłacza, a w głowie często piszesz czarne scenariusze?

To znak, że twój umysł jest zanieczyszczony stresem i codziennymi problemami i czas sprawić sobie mentalny detoks! Oczyść ciało i umysł z napięcia i zyskaj nową pozytywną energię dzięki tym 3 skutecznym krokom.

Krok 1: Praktykuj uważność

Skupianie uwagi na chwili obecnej poprzez medytację, jogę, uważne spacery to wspaniały sposób na uspokojenie i regenerację umysłu i ciała. Codzienny stres i zmartwienie łatwo wytrącają nas ze zdrowej równowagi. Bycie uważnym daje ci więcej przestrzeni i swobody umysłowej – zyskujesz większą kontrolę nad stresem i nie pozwalasz, by rujnował on twoje samopoczucie.

Jak ćwiczyć:

1. Świadomość oddechu

Usiądź wygodnie i przez kilka minut nie rób nic więcej, tylko skupiaj uwagę na oddechu – odczuwaj każdy wdech i wydech. Kiedy zaczną pojawiać się myśli, czy emocje, po prostu je zauważ i pozwól im odejść, delikatnie powracając uwagą do oddechu.

Wykonuj to ćwiczenie codziennie, przez 3 –10 minut o dowolnej porze dnia.

 2. Uważność na łonie natury

Uważny kontakt z naturą jest jak super smoothie dla naszego umysłu i ciała. Redukuje napięcie, podnosi poziom endorfin – hormonów szczęścia, dotlenia, a nasz mózg potrzebuje tlenu do regeneracji.

Wybierz się na spacer na łonie natury. Spacerując, staraj się skupiać uwagę na otoczeniu wszystkimi zmysłami. Co słyszysz? Śpiew ptaków, szum drzew, szczekanie psa? Co widzisz? Zauważ błękit nieba, kolor ziemi, przyjrzyj się mijanym roślinom czy ptakom. Poczuj dotyk – szczególnie ten płynący ze stóp, możesz na chwilę zatrzymać się i poczuć kontakt z ziemią i jej dobrą energię.

Jak radzic sobie ze stresem_joga_w_domu

Krok 2: Zmień myślenie

Stres sprawia, że stajemy się bardziej krytyczni. Nasze myśli stają się czarno-białe i oceniające. Większość z nas podczas stresu ma też tendencję do wyolbrzymiania problemu i snucia katastroficznych wizji.

Jak oczyścić umysł z negatywnego myślenia?

1. Na początek postaraj się uchwycić te krytykujące lub katastroficzne myśli, najlepiej zapisz je na kartce. Np. „Nigdy nie zrobię kariery”, „Nie nadaję się do związków”, „Nie jestem w stanie się zmienić”.

2. Zadaj sobie pytanie: Czy moje myśli są samokrytyczne? Czy są one dla mnie szkodliwe – kiedy myślę w ten sposób to, czy czuję się gorzej? Jeśli odpowiedź brzmi tak, zadaj sobie pytanie, co bym powiedziała w takiej sytuacji mojemu przyjacielowi? Dla przykładu – gdyby mój przyjaciel powiedział: „Nie nadaję się do związków”, ja bym odpowiedziała: „Co ty mówisz, jesteś świetnym przyjacielem, dobrą i czułą osobą dbającą o relacje z innymi i umiesz tworzyć wspaniałe związki”.

3. Zmień negatywne myślenie na bardziej realne, pozytywne i wspierające – tak jak w powyższym przykładzie.

4. Do każdej negatywnej myśli poszukaj co najmniej jeden dowód na to, że ta myśl jest nieprawdziwa. Np. „Nie jestem w stanie się zmienić” – ta myśl jest nieprawdziwa, ponieważ nauka pokazuje, że ludzie mogą się zmienić i nauczyć nowych rzeczy w każdym wieku.

Wykonuj te kroki tak często, jak potrzebujesz, a najlepiej codziennie. Wybierz jedną negatywną myśl z danego dnia i popracuj nad nią tak, aby nie szkodziła tobie już więcej. Dzięki temu zyskasz więcej energii i odzyskasz pozytywny nastrój.

Jak radzic sobie ze stresem_joga_w_domu

Krok 3: Praktykuj wdzięczność

Kiedy przytłacza nas nadmiar codziennych obowiązków i stres, często przełączamy się w tzw. tryb niedoboru. Nasz umysł skupia uwagę na tym, czego nam brakuje: pieniędzy, czasu, zdrowia, miłości, młodości, wiedzy. Możesz więc obsesyjnie myśleć o rzeczach, których jesteś pozbawiona… co zapewne sprawia, że twój nastrój pogarsza się jeszcze bardziej.

Możesz odwrócić tę tendencję naszego umysłu i skupić uwagę na tym, co już masz! Jak to zrobić? Chociażby poprzez codzienne ćwiczenie wdzięczności.

Jak radzić sobie ze stresem? Zacznij już teraz!

Weź czystą kartkę papieru i wypisz te rzeczy, których masz pod dostatkiem. Codzienne wypisuj co najmniej 3 rzeczy, za które jesteś dziś wdzięczna np. mam zdrowe i piękne włosy, zabawnego kota, znam dobrze 2 obce języki, mieszkam blisko lasu, leżę na super wygodnej sofie, gdy to piszę itd.

Dzięki praktykowaniu wdzięczności nie tylko wprowadzasz swój umysł w stan dostatku, ale też rozwijasz pozytywne emocje, a twoje ciało szybko przełącza się w stan relaksu.

Jak_radzic_sobie_ze_stresem_joga w domu

Zachęcam cię, abyś przez tydzień, a najlepiej cały miesiąc stosowała te trzy kroki mentalnego detoksu, a zapewniam cię, że twój umysł ci się odwdzięczy poczuciem spokoju, radości i szczęścia.

 


Jeśli chcesz połączyć praktykę mentalnego detoksu z jogą, to w Internetowym Studio PortalYogi znajdziesz 7-dniowe wyzwanie: Detoks z Jogą!  Dołącz teraz i oczyść ciało i umysł na wiosnę!



O autorze

Joanna Nogaj
Jestem certyfikowanym nauczycielem mindfulness (MBSR-mindfulness based stress reduction), psychologiem, trenerem z wieloletnim doświadczeniem w obszarze zdrowia i wellness, autorką książki o mindfulness „Odstresownik. Mała księga spokoju”.

Pomagam w lepszym zrozumieniu siebie, poznaniu swoich ograniczających nawyków i zmianie ich na zdrowe. Wierzę, że kiedy staniesz się uważna i obecna możesz dokonać w swoim życiu wielkich zmian. Z własnego doświadczenia wiem, że dzięki akceptacji, życzliwości i uważności możemy żyć spokojniej i szczęśliwiej, doceniając każdą chwilę naszego życia. I tego z radością pragnę cię nauczyć.

Na co dzień mieszkam w Berlinie - mieście przepełnionym jogą, ekologią i pyszną wegańska kuchnią, ale nadal prowadzę też zajęcia mindfulness w swoim ośrodku w Poznaniu.

www.ukojenie.com, www.mindfuljoanna.com

Inne artykuły tego autora