Jak zacząć regularną praktykę jogi? Przepis na zbudowanie dobrego nawyku.

Cześć. Od jakiegoś czasu posiadam abonament w Internetowym Studio PortalYogi i… nie ćwiczę! Proszę o pomoc. Jak zacząć praktykę powoli, stopniowo? Jak się zmotywować?

Użytkowniczka Internetowego Studio PortalYogi

Magdalena Bałdys odpowiada:

Nasz mózg działa po części w sposób schematyczny. Zatem zamiast starać się zmieniać stare tory działania, łatwiej jest zbudować nowe. Możesz spróbować też, tak zwanych “trików pobocznych”, czyli nie do końca związanych z tematem, nad którym chcesz pracować. Wybierz ścieżkę mniej oczywistą, która nie będzie intensywnie pobudzać emocji związanych z problemem, z którym się borykasz. Jak to zrobić?

Jak zbudować nowy nawyk?

Na początku zacznij budować nowy, zdrowy nawyk. Zjedz bądź wypij coś dobrego dla Twojego zdrowia każdego dnia (może to być także jakakolwiek czynność, która kojarzyć Ci się będzie jako pomocna w jogowej ścieżce do zdrowego życia).

Rytuał pobudzający ciało i umysł

Spróbuj pić na przykład ziołową herbatę, z zamierzeniem pobudzenia limfy (tu sprawdzi się hinduskie zioło manjistha), żeby wyeliminować toksyny, uczynić ciało lekkim i mniej obrzękniętym. W dużej mierze właśnie zastój toksyn wpływa bezpośrednio na nasze lenistwo. W ajurwedzie taki stan, a raczej energię, nazywamy tamasem. Gdy przegonisz go (tamas), przegonisz także umysłowe i fizyczne lenistwo. Pamiętaj, że im dłużej trwasz w stanie fizycznej stagnacji, tym więcej tamasu. Limfa nie jest przepychana w swoich drogach, co powoduje zastoje i Twoje ciało nie oczyszcza się dostatecznie szybko i efektywnie. To obciąża i spowalnia – nie tylko ciało ale również umysł!

Własny rytuał wyzwalający

Stwórz swój własny “rytuał wyzwalający”, który pomoże Ci w stworzeniu nowego nawyku. Może to być wspomniana powyżej herbata czy jakakolwiek inna czynność. Postaraj się o systematyczność, a zaraz potem wejdź na matę. Jeżeli ten trik się uda – voila! Gotowy przepis na nowy nawyk bez walki ze starym. W Twoim mózgu powstanie powiązanie jednej czynności z drugą, więc gdy tylko wypijesz swoją jogową herbatę, myśli naturalnie poprowadzą Cię do kolejnego etapu… czyli na matę!

Mam nadzieję, że odpowiedziałam na nurtujące Cię pytania. Spróbuj wcielić w życie moje rady już dziś, pamiętaj o systematyczności swoich działań i ciesz się efektami.


Ten wpis jest cześcią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada nauczycielka jogi Magdalena Bałdys. Magda jest Instruktorką Prowadzącą w naszej społeczności Internetowego Studia PortalYogi. Odpowiada na jogowe pytania, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do Studia już dzisiaj!

W Internetowym Studio PortalYogi znajdziesz ponad 180 sesji jogi oraz 23 jogowe wyzwania (np. „Moc Zdrowego Kręgosłupa”, „30 Poranków z Jogą”, Detoks z Jogą”).

 



O autorze

Magdalena Bałdys
Joginka, certyfikowany instruktor Hatha Jogi, naucza również w duchu Ashtanga Vinyasa i Vinyasa Krama (tajniki tych technik zgłębia w Studio Jogi Izabeli Raczkowskiej, gdzie do niedawna uczyła). Przede wszystkim wieloletni praktyk, ale nie liczy dokładnie stażu, ponieważ uważa, że najważniejsze to stale pojawiać się na macie i doświadczać! Pierwotnie joga była dla niej narzędziem do rehabilitacji wrodzonej wady biodra i metodą na utrzymanie świetnej kondycji. Dopiero później bardziej świadoma, ukierunkowana praktyka pojawiła się w jej życiu z wewnętrzej potrzeby- pomaga zrównoważyć ciemne strony charakteru, uczy dostrzegać i pokonywać swoje słabości oraz panować nad emocjami.

Z wykształcenia architektka, z zamiłowania twórczyni biżuterii, żeglarka, pasjonatka literatury, niepoprawna azjofilka. Obecnie, całą duszą i ciałem matka malutkiego Mikołaja, która z wielką pasją wraca do regularnej praktyki po chwilowej przerwie.

Inne artykuły tego autora