Joga a skolioza – na co zwracać uwagę podczas praktyki

Cześć. Mam pytanie: jak praktykować jogę przy skoliozie, by była bezpieczna, na co zwrócić szczególną uwagę i czego unikać? 

Użytkowniczka Internetowego Studio PortalYogi www.portalyogi.pl

Joga a skolioza

Ćwiczenie jogi przy skoliozie, jak i innych wadach kręgosłupa to sprawa bardzo indywidualna. Jest to spowodowane tym, że skolioza to nieprawidłowość wielopłaszczyznowa i u każdego odchylenia od normalnych krzywizn pojawiają się pod różnymi kątami, w różnych odcinkach kręgosłupa i z różnym nasileniem.

Podpowiem Ci teraz, na co zwrócić uwagę podczas praktyki. Przy wykonywaniu asan będzie potrzebna Ci pomoc z zewnątrz, aby ocenić czy ruchy, które wykonujesz prostują kręgosłup, czy też nie. Samemu nie będziesz w stanie dokonać prawidłowej autokorekty, ponieważ Twoje czucie jest zaburzone i „pokrzywiony” kręgosłup wydaje Ci się stanem normalnym, gdyż mięśnie już „przywykły” do takiego ułożenia.

Joga a skolioza pozycja swiecy

Joga a skolioza – na co zwrócić uwagę podczas praktyki

Rada 1

Podczas praktykowania jogi w skoliozie przede wszystkim należy pracować asymetrycznie, wzmacniając tę stronę kręgosłupa, po której mięśnie są osłabione (tam kręgosłup przyjmuje wypukły kształt) i rozciągać oraz rozluźniać w miejscach napiętych (tam z kolei jest wklęsły). Ponieważ kręgosłup przyjmuje kształt litery S, każda część tułowia powinna nieco inaczej pracować, by rzeczywiście korygować postawę.

Rada 2

W trakcie ćwiczeń pamiętaj, aby unikać asan mogących obciążać kręgosłup np. Stanie na Rękach, balanse (oprócz Bakasany). Natomiast odpowiednio poprowadzone Stanie na Głowie może pomóc we wzmocnieniu kluczowych obszarów kręgosłupa, a Świeca i Pług pomogą rozluźnić i rozciągnąć napięte miejsca.

Rada 3

Uważaj przy wykonywaniu skrętów! W przypadku zaawansowanej skoliozy, głębokie skręty w obrębie odcinka piersiowego pogłębiają wadę, ponieważ kręgosłup już na wstępie ma w tym obszarze zgięte względem siebie kręgi.


Ten wpis jest cześcią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada nauczycielka jogi Magdalena Bałdys. Magda jest Instruktorką Prowadzącą w naszej społeczności Internetowego Studia PortalYogi. Odpowiada na jogowe pytania, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do Studia już dzisiaj!

W Internetowym Studio PortalYogi znajdziesz ponad 180 sesji jogi oraz 23 jogowe wyzwania (np. „Moc Zdrowego Kręgosłupa”, „30 Poranków z Jogą”, Detoks z Jogą”).



O autorze

Magdalena Bałdys
Joginka, certyfikowany instruktor Hatha Jogi, naucza również w duchu Ashtanga Vinyasa i Vinyasa Krama (tajniki tych technik zgłębia w Studio Jogi Izabeli Raczkowskiej, gdzie do niedawna uczyła). Przede wszystkim wieloletni praktyk, ale nie liczy dokładnie stażu, ponieważ uważa, że najważniejsze to stale pojawiać się na macie i doświadczać! Pierwotnie joga była dla niej narzędziem do rehabilitacji wrodzonej wady biodra i metodą na utrzymanie świetnej kondycji. Dopiero później bardziej świadoma, ukierunkowana praktyka pojawiła się w jej życiu z wewnętrzej potrzeby- pomaga zrównoważyć ciemne strony charakteru, uczy dostrzegać i pokonywać swoje słabości oraz panować nad emocjami.

Z wykształcenia architektka, z zamiłowania twórczyni biżuterii, żeglarka, pasjonatka literatury, niepoprawna azjofilka. Obecnie, całą duszą i ciałem matka malutkiego Mikołaja, która z wielką pasją wraca do regularnej praktyki po chwilowej przerwie.

Inne artykuły tego autora