Rozciąganie w Jodze? 17 Sposobów Aby Upewnić Się, Że Odpowiednio Się Rozciągasz

Lubię być elastyczny i osiągnięcie elastyczności zajęło mi sporo czasu. Wciąż pracuję nad jej poprawą. Znajdziecie tu pewne wskazówki od kogoś, kto spędził wiele czasu na rozciąganiu (i uczy tego innych), co powinniście robić, a czego unikać podczas rozciągania.

Joga_rozciaganie

1. Zacznij rozciąganie bez rozgrzewki i staraj się ograniczać rozciągnięcia przygotowujące do wysiłku.

Kiedy zaczynałem praktykować jogę i rozciąganie, łatwiej było rozciągnąć się gdy ciało było rozgrzane. Pracowałem w kierunku rozciągania na zimno, poruszając się powoli i stopniowo, wychodząc i odpoczywając, a następnie wracając z powrotem do rozciągania.

Zwykłem również robić sekwencje rozciągnięć, ale chciałem być na tyle elastycznym, by być na przykład w stanie rozciągnąć ścięgno udowe bez rozgrzewki. Ćwiczyłem zatem w kierunku rozciągania ścięgna udowego bez wstępnej rozgrzewki. Jedną z przyczyn dlaczego to robiłem, było zapamiętanie uczucia rozciągnięcia podczas samego procesu rozciągania. Co było aktywne? Co pozostawało nieaktywne?

2. Przechodź powoli od rozciągania jednej partii do drugiej.

Nawet jeśli rozciągasz się „nie tak”, robiąc to powoli, masz szansę poczuć swoje ciało i wprowadzić zmiany kiedy tylko poczujesz ból.

3. Poruszaj się płynnie.

Płynne poruszanie się oznacza, że masz kontrolę. Jest bardziej prawdopodobne, że rozciągniesz się głębiej bez zrobienia sobie krzywdy jeśli przejdziesz do rozciągnięcia łagodnie zamiast gwałtownie zmuszając do tego swoje ciało.

4. Naucz się odróżniać różne rodzaje bólu.

To wymaga czasu i praktyki. Dwie główne kategorie bólu stanowią bóle stawów i mięśni. Przede wszystkim powinniśmy uważać na ból stawów. Może być ostry i pochodzić z okolic lub prosto ze stawu. Jeśli odczuwasz bóle stawów, zaprzestań głębszym rozciągnięciom (będzie łatwiej jeśli będziesz poruszał się powoli i płynnie), zmieniaj pozycje lub różnicuj napięcie ciała, aby przekonać się czy możesz odnaleźć pozycję i sposób na zmianę tak, by rozciągnięciom nie towarzyszył ból.

Napięcie więzadła to kolejne uczucie na które należy zwracać uwagę. Bądź bardzo ostrożnym jeśli odczuwasz napięcie więzadła wokół stawu kolanowego. Napięcie wokół bioder może wynikać z uścisku, który dzięki praktyce można rozluźnić. Wybadaj to powoli z biegiem tygodni i miesięcy ćwiczeń.

5. Różnicuj zarówno rodzaje techniki i pozycje stosowane przy rozciąganiu.

Jako przykład możesz rozciągnąć prostowniki biodra w pozycji niski plunk lub pozycja dziecka,tą ostatnią wykonując leżąc na plecach. Jeden sposób może wydać się łatwiejszy od drugiego lub po prostu czerp przyjemność z robienia ich na zmianę.

Jeśli pracujesz nad elastycznością, uruchom też elastyczny sposób myślenia i szukaj różnych sposobów, aby rozciągnąć te same mięśnie.

6. Wprowadzaj poprawki.

Jeśli zaczynasz powoli, możesz dokonać korekty sposobu rozciągania. To może być też pewien sposób na zapobieganie bólom. Jednak może być również wykorzystywane jako sposób, by uczynić rozciąganie łatwiejszym. Czy Twoje ciało ma wsparcie jakiego potrzebuje? Jeśli nie, udziel mu takiego wsparcia. Zwiększ napięcie kiedy jest wymagane, tak by inne części ciała mogły się zrelaksować, odpuścić i rozciągnij się.

7. Bądź świadomy.

Podczas rozciągania się pozostań świadomym, abyś mógł wprowadzać zmiany na bieżąco.

8. Rób sobie przerwy.

Andrey Lappa był nauczycielem, który nauczył mnie wprowadzać odpoczynek podczas zajęć jogi. Dlaczego? Moim własnym wytłumaczeniem jest to, że to wspaniałe uczucie. Jeśli właśnie skończyłeś bardzo intensywne rozciągnięcie, odpocznij aby cieszyć się tym uczuciem. Poczujesz, że ból się opłacał.

9. Uśmiechaj się.

Jeśli nie możesz uśmiechać się na zewnątrz, to przynajmniej uśmiechnij się od wewnątrz podczas rozciągania się. Trudność jest tylko stanem umysłu. Zmień zdanie, a zmienisz swoje doświadczenie.
Teraz kiedy już wiesz co ROBIĆ, oto kilka prostych zakazów o których warto pamiętać podczas praktyki rozciągania:

10. Nie bój się rozciągnąć.

11. Nie bój się rozciągnąć na pełny żołądek.

Zrobiłem to, może nie jest to najlepsze uczucie, ale jest wykonywalne.

12. Nie bój się rozciągnąć kiedy jesteś głodny.

Przekonasz się, że napady głodu znikną podczas rozciągania.

13. Nie bój się zatrzymać i pomyśleć czy czujesz ból podczas rozciągania.

14. Nie bój się robić tego źle.

Po prostu pozostań otwartym na zmianę sposobu rozciągania. W ten sposób staniesz się ekspertem w rozciąganiu.

15. Nie bój się rozciągnąć bez rozgrzewki.

16. Nie zmuszaj się.

17. Nie zakładaj, że jesteś elastyczny.

Mimo tego, że teraz jestem bardziej elastyczny niż wcześniej, nadal podchodzę do niektórych pozycji ostrożnie na początku. Nadal zwracam uwagę na wszelkie sygnały wysyłane przez moje ciało, że coś nie jest w porządku.
Co Ty o tym sądzisz? Czy jesteś gotowy, aby się rozciągnąć? Daj znać jakie są Twoje własne porady dotyczące rozciągania!

Źródło.


Jeśli jesteś gotowy na rozciągnięcie swojego ciała, to mamy dla Ciebie prawdziwe wyzwanie – Szpagat! Tak, Ty też możesz go wykonać! Do Hanumanasany prowadzi 11-dniowa rozciągająca i wzmacniająca ciało droga. Zobacz, jakie kroki musisz postawić, aby ostatecznie zrobić ten największy, kliknij tutaj —> ZROBIĘ SZPAGAT! <—-



O autorze

Ewa Wysocka
Ewa jest założycielką PortalYogi i miłośniczką różnych form aktywności fizycznej. Poza jogą uwielbia bieganie i jazdę na rowerze, a zimą narty biegowe.

Inne artykuły tego autora