Portal Yogi

Skłony są dla Ciebie nieosiagalne? Zadbaj o plecy

Pierwszą akcją, która należy wykonać przed skłonem jest wydłużenie kręgosłupa, by stworzyć przestrzeń pomiędzy stawami kręgowymi.

Nauczyciele prowadzący zajęcia często spotykają się z pytaniami „Dlaczego bolą mnie plecy, kiedy robię skłony do przodu?”, „Dlaczego lekarz zabronił mi schylać się?”. Podstawową przyczyną bólu pleców podczas sesji skupionych na skłonach do przodu jest niewłaściwa praca w asanach. Na pewno spotkaliście się już z pojęciem „wklęsłe plecy”? Moi nauczyciele przypominają o wklęsłych plecach bardzo często i nie robią tego bez powodu.

Skłony do przodu

Wykonywanie „wklęsłych pleców” w skłonach do przodu (np. Paścimottanasana, Uttanasana) ma nas uchronić przed bólem w obszarze dolnych pleców, a także przed urazem w tym miejscu. Samo zgięcie pleców bez zaznaczenia ich wklęsłości jest niebezpieczne.

Pierwszą akcją, która należy wykonać przed skłonem jest wydłużenie kręgosłupa, by stworzyć przestrzeń pomiędzy stawami kręgowymi. Wtedy kręgosłup nie jest już zaciśnięty i w ten sposób unika się kontuzji.

skłony do przodu

Jeżeli wciąż trudno Ci sobie wyobrazić taką pracę spróbuj kierować się poniższymi wskazówkami:

1. Zanim zaczniesz wykonywać skłon postaraj się wydłużyć kręgosłup wyobrażając sobie, że próbujesz sięgać czubkiem głowy, oddalając głowę jak najdalej od miednicy. Poczuj jak gdyby ktoś pociągał Cię niewidzialnym sznurkiem. W pierwszej fazie skłonu utrzymuj prosty i wydłużony kręgosłup.

2. Przyczyną zaokrąglania pleców w skłonach jest bardzo często ból w tylnej części ud, który wywołany jest przykurczem mięśni- ich niewystarczającym rozciągnięciem. Jeśli ból pod kolanami i pośladkami jest sprawcą zaniedbań w wydłużaniu kręgosłupa próbuj rozluźnić i nieco ugiąć kolana podczas wchodzenia do asany, aby wytworzyć nieco przestrzeni w stawie biodrowym. To pozwoli Ci poczuć prace wydłużania kręgosłupa, o którą nam chodzi. Jest ona priorytetowa w stosunku do kolan i wyprostowanych nóg.

3. Jeśli wykonujesz skłony do przodu w siadach (np. Paścimottanasana, Janu sirsasana) spróbuj usiąść pośladkami na kocach. Wysokość dobierz do swoich potrzeb (ja sugeruje na początek dwa złożone koce lub wałek). Siedząc wyżej odciążamy odcinek lędźwiowy kręgosłupa, który przestaje być wypukły i łatwiej jest nam o prawidłową pracę wklęsłych pleców.

Ból w plecach nie jest więc powodem do radykalnego rezygnowania ze skłonów do przodu. Ważna jest praca, o której piszę w dzisiejszym poście. Do zalet skłonów w przód (poprawnie wykonanych) jest wprowadzenie mózgu i serca w stan odprężenia. Asany te wyciszają mózg i łagodzą napięcie nerwowe.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PortalYogi (@portalyogi_pl)


Dołącz do wyzwania i rozpocznij regularną praktykę Jogi Kręgosłup bez bólu.

Poznaj moc płynącą z połączenia jogi oraz fizjoterapii i przynieś ulgę swoim plecom. Odkryj bezpieczną praktykę, z pomocą której pożegnasz ból kręgosłupa, poprawisz mobilność całego układu ruchu oraz lepiej zrozumiesz jego funkcjonowanie na macie i poza nią.

wyzwanie Kręgosłup Bez Bólu

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]