Joga Ashtanga – Lęk Przed Wygięciami Do Tyłu

W praktyce jogi ashtangi czeka wiele wyzwań. Jednym z nich są wygięcia do tyłu. Może pamiętasz jak pisaliśmy o wyzwaniu stania na rękach – tam problemem było nie tyle ciało co umysł, nasz lęk. To samo dzieje się w przypadku wygięć do tyłu. Mamy nadzieję, że ten artykuł joginki Kino McGregor pomoże Ci stanąć twarzą w twarz z tym wyzwaniem.

Wyzwanie dla ciała i ducha

Wstawanie i schodzenie do mostka jest złożonym, skomplikowanym ruchem stawiającym wyzwanie ograniczeniom zarówno fizycznego jak i emocjonalnego ciała. Ten ruch wymaga nie tylko siły, elastyczności, wytrzymałości i determinacji. Wymaga także heroicznej gotowości (dobrych chęci) do zejścia do przerażających nas miejsc wewnątrz siebie i nierzadko stanięcia oko w oko z paraliżującym strachem, który wzrasta w momencie próby wygięcia do tyłu. Podczas gdy lęk, który wzrasta w intensywnych i głębokich wygięciach nie zawsze jest racjonalny, jego działaniem prawie zawsze jest głębokie oczyszczanie układu nerwowego. Ilekroć doświadczasz tego lęku, rygorystyczne zachowywanie świadomości i obserwującego umysłu da Ci narzędzia niezbędne do przejścia prosto przez Twój strach.
Jeśli starasz się, próbujesz się nauczyć się jak pogłębić Twoje wygięcie do poziomu, w którym wstajesz i schodzisz do Urdhva Dhanurasany (mostka), bądź pewien, że dajesz sobie czas i dużo cierpliwości by rozwijać niezbędną siłę i elastyczność. Przyśpieszanie i wymuszanie ruchu może tylko powodować wzrost różnych stanów lękowych i czasem dzieje się kosztem dobrej, solidnej techniki.

Sprawdź czy jesteś gotowy

Pierwszą podstawową rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę kiedy próbujesz wstać z mostka lub do niego zejść jest to czy Twój mostek (z leżenia) jest gotowy na taki ruch. Przede wszystkim bądź pewien, że w Urdhva Dhanurasanie Twoje ramiona są proste, Twój pępek jest zassany (uddijana), stopy są równolegle ustawione, kręgosłup w pełni rozciągnięty i jesteś w stanie równo rozłożyć ciężar ciała pomiędzy nogi i ręce. Wtedy widzisz, że możesz powędrować dłońmi bliżej do stóp cały czas utrzymując pięty mocno oparte na ziemi, bez utraty całkowitej struktury pozycji czy stabilności w nogach. Jeśli jesteś w stanie wykonać te ruchy z łatwością, wówczas Jesteś gotowy na następny krok.

Spróbuj mostka ze stania

Stań na początku maty ze stopami ustawionymi na szerokość bioder. Połóż kciuki na wyrostkach kości krzyżowej i zacznij wypychać miednicę do przodu jednocześnie stojąc stabilnie na stopach. Następnie podciągnij pępek do wewnątrz ciała jednocześnie unosząc (wyciągając) kręgosłup z miednicy. Odchyl głowę podczas wznoszenia klatki piersiowej i mostka i spójrz na swoją matę. Oddychaj swobodnie i głęboko. Spróbuj wyciągnąć ramiona nad czubek głowy pogłębiając odchylenie głowy do tyłu, patrząc się cały czas na matę. Kiedy widzisz swoją matę i utrzymujesz ręce rozpostarte, możesz bezpiecznie zgiąć kolana utrzymując mocno wciśnięte stopy, żeby zejść do mostka (do swej maty).
Nie przyspieszaj, nie wymuszaj tego ruchu. Zawieś się – zatrzymaj – wpatrując się w matę od 10 do 20 oddechów jeśli potrzebujesz rozwinąć siłę niezbędną do uzyskania pełnej rozpiętości ruchu. Wielu uczniów odczuwa intensywny strach kiedy pozostają zawieszeni w takim wygięciu z poważnym utrudnieniem oddechu. To jest coś, co poprawia się z czasem w miarę praktyki. Bądź świadomy wydłużania (zwiększania odległości) pomiędzy kręgami, zwiększania przestronności pomiędzy ich łączeniami i jednocześnie unikaj pokusy forsowania ciała do pozycji, do której może nie być jeszcze gotowe. Kiedy lęk wzrasta zrób wszystko co w Twojej mocy, by wyćwiczyć umysł do pozostawania opanowanym, spokojnym poprzez głęboki oddech i skupienie na wnętrzu ciała. Poprzez praktykę nawet ten wymagający ruch będzie łatwy do wykonywania.

Autor: Kino MacGregor
Tłumaczenie: Ewa Makowska, Marta Szostak
Źródło: www.ashtangayoga.pl

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.