6 Powodów Dla Których Zawodnicy MMA I Uprawiający Crossfit Powinni Ćwiczyć Jogę

Wydaje Ci się, że nie ma połączeń między sportami walki, uznawanymi powszechnie za „męską rzecz” a uważanymi za kobiece formami ruchu, jak na przykład joga? Nic bardziej mylnego! Czytaj dalej by poznać 6 powodów dla których cross-fitowcy i zawodnicy MMA powinni ćwiczyć jogę! Szczerze polecam Ashtangę.

joga mma

1.Elastyczność mięśni i stawów

Bezsporny fakt. Praktykując ashtangę zwiększamy ruchomość w stawach a brak elastyczności jest jednym z głównych problemów osób ćwiczących sztuki walki, w szczególności precyzyjne kopnięcia stanowią barierę trudną do pokonania. Otwarte dzięki jodze stawy biodrowe zwiększają szanse zawodnika w walce w parterze na macie. Dobrze rozciągnięte mięśnie grzbietu, dwugłowe ud i obręczy barkowej są przepustką do prawidłowej techniki podrzutów i rwania sztangi – podstawowych ćwiczeń dla uprawiających crossfit.

2. Motoryka

Ashtanga jako dynamiczna odmiana jogi wspaniale rozwija cechy motoryczne. Podpory jak: chaturanga, pies z głową w dół, czy choćby pozycje wojownika zwiększają siłę. Płynne przejście z jednej do drugiej vinyasa usprawniają koordynację. Przeskoki, które również wyróżniają ashtangę niesamowicie poprawiają gibkość. A gibkie ciało szybko i ekonomicznie pokonuje ćwiczenia cross ( np. pompki z podskokiem, naskoki na skrzynie etc.) Coraz to sprawniejsze przejście całej serii ashtangi zwiększa wytrzymałość. Czasami bywa tak, że dla zawodnika nawet z paroletnim stażem treningowym, który zaczyna ćwiczyć jogę przejście przez 5 powitań słońca A, przez 5 powitań słońca B i przez wszystkie pozycje stojące jest czymś niemożliwym.

3. Koncentracja, oddech

Regularna praktyka jogi sprawia, że wykonujemy poszczególne asany w odpowiednim rozluźnieniu i skupieniu mentalnym. W ruchu podążamy swoja uwagą za oddechem. Pozwala to na maksymalną koncentrację na tym, co się dzieje i co robimy w danym momencie a umiejętność koncentracji sprawia, że możemy unieść więcej, wytrwać dłużej, walczyć lepiej…

4. Energia

Joga polepsza gospodarowanie energią. Podczas treningu czy walki umiejętność ta często pozwala wytrwać do końca. Na jodze oduczamy się podświadomego nawyku ćwiczenia przy napiętych mięśniach i stawach, co pomaga rozluźnić się i pozwala dozować swoją energię dla lepszego rezultatu.

5. Cierpliwość

Powolne przekraczanie kolejnych granic podczas praktyki jogi uczy szacunku do własnego ciała i jego ograniczeń, ale daje też niesamowitą satysfakcje z ich pokonywania. Sukces nie przychodzi łatwo i od razu. Mając tą świadomość łatwiej jest przełknąć gorycz porażki.

6. Ashtanga, sztanga:)

Być może te dwa tak samo brzmiące słowa są narzędziem i kluczem do lepszych wyników w sportach siłowo-wytrzymałościowo -szybkościowych i sportach walki.

Wśród znanych i cenionych na świecie zawodników praktykujących i promujących jogę są m.in. Jonathan Brookins- zawodnik UFC, Phil Migliarese-wspaniały zawodnik i trener brazylijskiego jiu-jitsu założyciel portalu: yogaforfighters.com


Autorem tekstu jest jogin Jacek Cegła.
Na zdjęciu drużyna twardych zawodników z klubu Certus Victoria z mojego rodzinnego miasta Kępna. Drużyna ze sporymi sukcesami i wieloma zwycięstwami w walkach, ochoczo wdraża jogę w swój trudny reżim treningowy. Jeszcze wiele zwycięstw przed Nimi!!!



O autorze

Jacek Cegła

Inne artykuły tego autora