Ewa Wysocka

Joga Nie Tylko Dla Dorosłych

Joga może być dla dzieci jedną z form spędzania wolnego czasu, jako połączenie przyjemnego z pożytecznym. Joga wpływa dobrze nie tylko na kształtowanie postawy fizycznej ciała najmłodszych, ale ma też potwierdzony pozytywny wpływ na ich intelektualny i emocjonalny rozwój. Jednak aby joga była dla dzieci pożyteczna, musi być dla nich wciągająca i fascynująca…. jak zabawa, do której chcą ciągle powracać i jak wyprawa, która będzie trwała na długo po zakończeniu zajęć.
joga dla dzieci

Joga dla dzieci jako pobudzenie wyobraźni.

Joga, jak każda inna aktywność, powinna wzbudzić w dzieciach ciekawość i zainteresowanie. Dzieci nie potrafią długo koncentrować się na jednej rzeczy i charakteryzują się dużą ruchliwością, dlatego zajęcia powinny przyjmować formę zabawy. Wiele pozycji jogi ma swoje źródło inspiracji w naturze, co nauczyciel może kreatywnie wykorzystać do prowadzenia zajęć. Dzieci na pewno z zaciekawieniem będą wykonywać asany, które przedstawiają zwierzęta, figury bądź postacie mityczne (np.: pies z głową w dół — Adho Mukha Shvanasana, orzeł — Garudasana, góra — Tadasana, trójkąt — Trikonasana, bohater — Virabhadrasana). Nauczyciel może prowadzić zajęcia wykorzystując znane dzieciom bajki czy historyjki, a nawet postaci które podopieczni znają z ekranów telewizorów. Dzieci z większą łatwością przyswajają i zapamiętują asany, kiedy są one obudowane ciekawą historią.

Joga dla dzieci to nie joga dla dorosłych.

Dzieci bardzo lubią ruch i różnorodność, dlatego zajęcia dla nich powinny być prowadzone w zupełnie inny sposób niż dla dorosłych. Asany najlepiej wykonywać z dziećmi w sposób dynamiczny, a zwracanie uwagi na poprawność i dokładność wykonania powinno być uczone stopniowo. Dużą rolę odgrywa tutaj aparycja i nastawienie nauczyciela. Dzieci mają problemy z koncentracją i bardzo łatwo ulegają rozproszeniu, dlatego zaangażowanie nauczyciela powinno sprawiać, że dzieci będą chciały go naśladować i podążać za nim.

Joga a zdrowie fizyczne dzieci.

Po mimo tego, że dzieci są mniej podatne na kontuzje niż dorośli, ważne jest aby nauczyciel zdawał sobie sprawę z tego co dziecko robi przed przyjściem na jogę. Dorośli siedzą często za biurkiem…a dzieci w szkolnej ławie. Stąd z pewnością ważne jest zadbanie o kręgosłup podopiecznych- jego wzmocnienie i rozciągnięcie. Niezbędna staje się profilaktyka ukierunkowana na utrzymanie właściwej postawy. W jodze duży nacisk kładzie się na prawidłową postawę i symetryczny rozwój mięśni zarówno lewej jak i prawej strony ciała, co wobec niedojrzałości układu szkieletowego u dzieci ma istotne znaczenie. Dzieci są mniej skłonne do kontuzji, i szybciej zdrowieją. Natychmiast przerywają pozycję, gdy czują, że coś idzie źle i może dojść do kontuzji. Mają własną, wrodzoną ochronną inteligencję, która jest naturalna we wczesnym wieku.

Ewa Wysocka

Ewa jest założycielką PortalYogi i miłośniczką różnych form aktywności fizycznej. Poza jogą uwielbia bieganie i jazdę na rowerze, a zimą narty biegowe.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.