Joga Dla Kobiet – Przewodnik Po Jodze

Często zanim rozpoczniemy regularną praktykę jogi, mamy już za sobą choćby małe próby wejścia na matę lub zatrzymania się na kilka oddechów w danej asanie. Z czasem oswajamy się z tematem na tyle, że nasza nieśmiała praktyka staje się dla nas pozytywnym nawykiem – uczymy się rytmu i dyscypliny, a nasz harmonogram wypełniony jest budującym nas rytuałem.

Różne są też intencje związane z rozpoczęciem praktyki – jednym z powodów jest poszukiwanie równowagi, spokoju i wewnętrznego ukojenia, kolejnym to, że dzięki jodze możemy wzmocnić swoje ciało, czy też pomóc sobie w konkretnych dolegliwościach np. złagodzić bóle kręgosłupa, zmniejszyć bóle migrenowe, wspomóc pracę układu hormonalnego, poprawić metabolizm.

Uniwersalna zasada praktyki jest taka, że dążąc do spokoju umysłu nasze ciało również do niego dąży, pracując nad wzmocnieniem ciała, zasilamy się wewnętrznie.

Ciało, umysł i dusza to jedność! Jedno drżenie, jedna energia 🙂

Wyjątkowość jogi tkwi także w tym, że nie zna granic – możesz ją praktykować w każdym okresie swojego życia (oczywiście zgodnie z potrzebami i możliwościami swojego ciała), ma wiele „twarzy” i odmian oraz w tym, że jest „otwarta” na przestrzeń – możesz praktykować tam, gdzie czujesz dobrą energię  – „witać słońce” (albo księżyc ;)) na plaży, w domu, w hotelu, na lotnisku, na łące…  

Niezależnie od tego, czy jesteś osobą początkującą, która dopiero uczy się Psa z Głową w Dół, czy taką, która odpoczywa w pozycji Stania Na Głowie, warto (również kolejny raz) zapoznać się z najważniejszymi stylami jogi oraz korzyściami jakie nam kobietom zapewnia regularna praktyka. 

 

Najważniejsze korzyści dla kobiet z praktyki jogi

Joga to doskonałe remedium na wiele kobiecych dolegliwości: łagodzi bóle menstruacyjne, PMS, pomaga wzmocnić mięśnie dna miednicy, wspomaga leczenie zaburzeń ginekologicznych i hormonalnych, ale nie tylko, bowiem joga…

Odmładza – regularna praktyka zwiększa ilość antyoksydantów we krwi, dzięki czemu organizm szybciej się oczyszcza i regeneruje. Ponadto poziom cholesterolu, glukozy, sodu i trójglicerydów ulega zmniejszeniu.

Wzmacnia ciało – dzięki praktyce jogi ciało staje się bardziej elastyczne, odporne i gibkie, przez co automatycznie mniej podatne na urazy. Asany harmonijnie rozwijają ciało, ponieważ angażowane są równomiernie wszystkie grupy mięśni, stawy oraz kości, a cały proces zużycia tkanek zostaje znacząco spowolniony.

Łagodzi przewlekłe bóle – migreny, bóle pleców, czy też spowodowane zapaleniem stawów, a także zapobiega nawrotom dolegliwości.

Reguluje gospodarkę hormonalną – regularna praktyka jogi pobudza gruczoły dokrewne: jajniki, nadnercza, tarczycę oraz przysadkę. Usprawnia ukrwienie oraz szybkość przepływu krwi w macicy i jajnikach. Pomaga zmniejszyć bóle menstruacyjne i PMS. Praktyka joga wpływa na regulację cyklu, a także łagodzi objawy w okresie menopauzy.

Wzmacnia mięśnie dna miednicy – określone asany działają wzmacniająco na centrum kobiecego ciała. Odpowiednio pracujące mięśnie dna miednicy stanowią wsparcie i stelaż dla kręgosłupa oraz dla narządów miednicy (macicy, pęcherza moczowego, odbytnicy). Osłabione mięśnie dna miednicy objawiają się np. nietrzymaniem moczu, bólami w dolnej części kręgosłupa, czy obniżeniem narządów moczowo-płciowych.

Wpływa na większą satysfakcję z życia seksualnego – joga zwiększa libido, pomaga budować zdrowy obraz swojego ciała i poczucie własnej wartości, zwiększa sprawność fizyczną i elastyczność i pozwala nam być „tu i teraz”.

Redukuje stres – asany wyciszają system nerwowy, czego efektem jest zwiększona stabilność emocjonalna i psychiczna. Wraz z praktyką, zwiększa się dystans do otoczenia i wydarzeń.

Działa antydepresyjnie – może mieć skuteczność kliniczną w leczeniu zaburzeń depresyjnych. Z przeprowadzonych badań wynika, że regularna praktyka jogi podwyższa w mózgu poziom GABA (kwasu gamma-aminomasłowego) nawet o 27 proc. Im wyższy poziom GABA tym wyższy poziom odczuwanego szczęścia, większa poprawa nastroju, a także zmniejszenie stanów lękowych. 

Rodzaje Jogi

Joga to coś więcej niż tylko mantry czy nucenie do siebie podczas medytacji. Jeżeli podczas praktyki czułaś, że czegoś Ci brakuje, nie poddawaj się, nie porzucaj jogi – przejdź przez inne style, aż w końcu znajdziesz ten, który tobie odpowiada najbardziej.

Ashtanga Joga

Celem Ashtangi jest uspokojenie umysłu, ale również skupienie się na oczyszczeniu organizmu oraz poprawie funkcjonowania narządów wewnętrznych. Za pomocą skrętów, wygięć oraz innych pozycji, poprawia się krążenie krwi i limfy, doprowadzając do eliminacji toksyn. Praktyka tego stylu jogi charakteryzuje się sekwencją pozycji wykonywanych za każdym razem w dokładnie tej samej kolejności. Następuje tzw. flow, czyli przepływ i każda poprzedza kolejną i wywodzi się z następnej.

Vinyasa Joga

Vinyasa  oznacza „układać” albo „umieszczać w szczególny sposób”. Jest to uporządkowana, płynna sekwencja asan, w której osiągamy równowagę ciała i umysłu w połączeniu z oddechem. Klasyczne i statyczne asany są tutaj wykonywane dynamicznie i dostosowane do kolejnych wdechów i wydechów. Dzięki Vinyasie jesteśmy w stanie osiągnąć wewnętrzną i zewnętrzną równowagę, wzmocnić i uelastycznić ciało oraz doenergetyzować i orzeźwić siebie w całości. 

Bikram Joga

Zajęcia Bikram Jogi trwają do 90 minut i odbywają się w podgrzewanym pomieszczeniu. Praktyka składa się z 26 asan, które należy powtórzyć dwukrotnie w tej samej kolejności. Celem Bikram Jogi jest poprawa zdrowia, głębokie rozciągnięcie ciała, przy jednoczesnym zminimalizowaniu stresu i wszelkich napięć.

Hot Yoga 

To styl podobny do Bikram Jogi, jednak można wybierać i tworzyć swoje własne sekwencje asan.

Joga wg Iyengara 

Ten styl jogi został opracowany przez B.K.S. Iyengara Skupia się na balansie i równowadze, ukazując poprawną metodę odnalezienia ścieżki do wykonania konkretnych asan. Uczeń prowadzony jest przez nauczyciela, który zwraca uwagę na każdy, nawet najmniejszy szczegół, dopóki nie uzna, że cel został osiągnięty. Oczywiście każdy z nas jest inny, dlatego Iyengar nie zapomniał o pomocach takich jak koce, paski, klocki i bolstery, które pomogą wejść do konkretnych pozycji w sposób najbardziej efektywny.

Hatha Joga

Hatha joga bazuje na asanach, procesach oczyszczających (krija) oraz kontroli oddechu (pranayama). Polega na odpowiednim balansowaniu oddechem w połączeniu z ruchem ciała i stanem umysłu. Przez to właśnie Hatha Joga jest statyczna, asany wykonuje się powoli i dokładnie kontroluje oddech.

Joga Kundalini 

Kundalini jest nazywana jogą świadomości dlatego, że praktykujemy ją tylko ze sobą. Prowadzimy osobistą terapię. Może się zdarzyć tak, że podczas praktyki zrobi nam się bardzo smutno lub będziemy odczuwać szczęście. Jest to głównie spowodowane tym, że oczyszczamy nasze ciało. Ważne jest, aby uwolnić swoje emocje i nie blokować ich.

Joga Prenatalna 

Joga prenatalna przygotowuje ciało i umysł kobiety do porodu oraz zapobiega i zmniejsza dolegliwości okresu prenatalnego. Podczas praktyki wykonywanie są techniki koncentracji umysłu (przedłużony oddech, skupienie się na asanie) oraz skupianie wzroku na jednym punkcie. Taka praktyka zatrzymuje natłok myśli oraz uspokaja ciało i umysł.

Air Joga

Joga w powietrzu to jedyny w swoim rodzaju sposób, aby uwolnić się od tego co nas ogranicza, zarówno fizycznie jak i psychicznie. Poprzez wykonywanie ćwiczeń nad ziemią, air joga, zmusza do spojrzenia na siebie z trochę innej perspektywy. W przeciwieństwie do tradycyjnej jogi, gdzie wiele pozycji wymaga stawiania oporu grawitacji, praca z hamakiem zachęca aby się jej poddać, aby na moment zupełnie odpuścić kontrolę. Częścią praktyki jest obserwacja emocji które pojawiają się w trakcie ćwiczeń, obserwacja oddechu i praca nad uważnością, umiejętnością bycia tu i teraz.

Yin Joga

W stylu Yin joga  każdy może się odnaleźć, ponieważ podczas praktyki rezygnujemy z pojęcia “jak powinna” wyglądać asana na rzecz odkrywania ograniczeń i potrzeb naszego ciała. Yin joga oferuje świetną okazją by lepiej poznać siebie, rozluźnić się, odpocząć fizycznie oraz mentalnie, poprawić trawienie lub pracę serca.

Praktyka jogi obudzi w Tobie niesamowitą MOC – staniesz się silniejsza, świadoma swojego ciała i jego możliwości i akceptująca siebie i swoje emocje. Pamiętaj, że to jest czas dla Ciebie. Bez względu na to, który styl wybierzesz, czy będziesz praktykować intensywnie czy medytować, nie zapomnij o sobie o swoich potrzebach.

Czy jesteś gotowa wprowadzić jogę do swojego życia? A może joga już zmieniła Twoje życie?


Wprowadź jogę do swojego życia i uwolnij swój kobiecy potencjał – dołącz do nas! W Internetowym Studio PortalYogi czeka na Ciebie 14-dniowe wyzwanie z Ullą Wilczyńską-Kalak: Kobieca Moc – Dobrze Jest Być Kobietą

Zobacz, co wyjątkowego przygotowaliśmy dla Ciebie i co zyskasz dołączając do tego wyzwania —> wszystkie szczegóły znajdziesz TUTAJ



O autorze

PortalYogi
PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Inne artykuły tego autora