Anna Żesławska

JOGOWE INSPIRACJE #3: Joga dla kręgosłupa

JOGOWE INSPIRACJE to nasz cykl artykułów, w których zbieramy i dzielimy się ciekawymi linkami, inspirującymi zdjęciami i praktycznymi poradami. Tematem przewodnim tego odcinka jest joga dla kręgosłupa.
Czy znasz kogoś, kto nie ma problemu z kręgosłupem? Kogo nie bolą plecy? Na swojej drodze spotykam coraz więcej młodych osób, które skarżą się na bóle związane z kręgosłupem. Czy mnie to dziwi? Nie, ponieważ sama mam problemy z odcinkiem lędźwiowym.
Siedzimy w pracy przy biurku, na uczelni czy w szkole i nasza postawa się wcale nie poprawia. Skupiając się na pracy zapominamy o prawidłowej postawie i tym sposobem wyginamy szyje, garbimy się albo leżymy na krzesełku.
Pamiętajmy, że to nie sam kręgosłup jest winny temu wszystkiemu. To co powinniśmy wzmacniać to mięśnie przykręgosłupowe, które trzymają nasz kręgosłup.

1. Dlaczego warto zadbać o swój kręgosłup?

Kręgosłup i cały szkielet utrzymują ciało w odpowiedniej pozycji. Aby odpowiednio zadbać o swój kręgosłup należy wzmacniać mięśnie grzbietu i brzucha, bo to właśnie one są odpowiedzialne za podtrzymywanie i odpowiednią prace naszego kręgosłupa.
Kręgosłup jest podstawą naszego ciała, możemy powiedzieć, że przypomina rusztowanie. Jest on mocno uzależniony od naszych mięśni, które gdy są napięte i przykurczone mogą osłabić pracę naszych stawów i kości, co w efekcie prowadzi do bólu.
O kręgosłup należy dbać każdego dnia i o każdej porze. Wystarczy pare minut dziennie aby rozluźnić i rozciągnąć mięśnie, i przygotować nasz kręgosłup na cały dzień w pracy czy w szkole. Dobra rozgrzewką dla Twojego kręgosłupa może być Powitanie Słońca 🙂

 2. Sesja jogi na ukojenie kręgosłupa

Dzisiejszy świat opisałabym światem szybkich rozwiązań. Gdy coś nas boli, nie myślimy o źródle bólu, nie zastanawiamy się, dlaczego nas boli, od razu jednak sięgamy po tabletkę przeciwbólową, aby szybko zwalczyć dokuczający ból.
Nasze ciało poprzez ból daje nam sygnał, że coś się zaczyna dziać, a my zamiast zacząć go słuchać wolimy szybko zapomnieć i rozwiązać problem. Zamiast karmić swój organizm tabletkami przeciwbólowymi, spróbuj wykonać sesje jogi.
Oto przykład sesji, która wzmocni Twój kręgosłup i ukoi jego ewentualny ból. Oddychaj głęboko przy każdej pozycji i spróbuj wytrzymać około 30 sekund w każdej. Gdy zaczniesz odczuwać ból, przerwij asanę – pamiętaj chodzi o zwalczenie bólu a nie o dodawanie go.

Całą sesję z opisem asan znajdziesz tutaj:
joga dla kręgosłupa
A jeśli wolisz wideo, obejrzyj to przygotowane przez Małgorzatę Mostowską.

3. Joga dla kręgosłupa

Joga, jak każda aktywność fizyczna może nam zaszkodzić, jeżeli nie słuchamy swojego ciała. Każdy z nas jest inny, dlatego również asany można modyfikować tak, aby zaczęły przynosić korzyści.
Istnieje wiele problemów związanych z kręgosłupem: zwyrodnienie kręgosłupa, dyskopatia szyjna i lędźwiowa czy ból w odcinku piersiowym.
Jeżeli masz problem z kręgosłupem albo po prostu chcesz się dobrze przygotować do praktyki, zajrzyj do artykułu Gosi Kobus-Kwiatkowskiej, który znajdziesz tutaj.

4. Anatomia jogi w praktyce

Gosia Kobus-Kwiatkowska jest specjalistką, jeśli chodzi o ćwiczenia jogi dla kręgosłupa. Warto sprawdzić jej kanał na YouTube, w którym opowiada o świadomej pracy z własnym ciałem podczas praktyki asan.
anatomia jogi

5. Nasza Inspiracje z Instagrama

https://www.instagram.com/p/BZ5dlUyl68Y/?taken-by=basiatworek_ninjayogi
https://www.instagram.com/p/BUMaQcsFw2U/?taken-by=gosia_prominska


***Wyzwanie***

Bóle pleców, ból szyi … Pracujesz w biurze? Spędzasz długie godziny na krześle? Większość z nas siedzi zbyt długo przed komputerem lub patrzy w swoje telefony przez cały dzień.  W październiku zmieniamy to wraz z nowym wyzwaniem

2 Tygodnie Dla Twojego Kręgosłupa.? Aha i oczywiście wcale nie musisz pracować w biurze, żeby dołączyć do wyzwania 🙂

Wyzwanie dostępne jest w Internetowym Studiu PortalYogi. Dołącz, żeby rozpocząć!

>>Tak, dołączam! <<

Praktykuj jogę w domu

Anna Żesławska

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.