Portal Yogi

Joga dla młodej mamy: jak zadbać o siebie po urodzeniu dziecka?

Postanowiłam w końcu zrealizować swoje marzenie. Za namową koleżanki trafiłam tutaj. Jestem młodą mamą, mój syn ma rok, a ja czuję, że się ruchowo zostałam w tyle. Jakieś porady dla mamy? Czy są jakieś przeciwskazania?

Postanowiłam w końcu zrealizować swoje marzenie. Za namową koleżanki trafiłam tutaj. Jestem młodą mamą, mój syn ma rok, a ja czuję, że się ruchowo zostałam w tyle. Jakieś porady dla mamy? Czy są jakieś przeciwskazania?
Pozdrawiam
pytanie od Asi, członkini Internetowego Studia PortalYogi

Polecam bardzo próbować praktykować z maluszkiem, będzie mu się bardzo podobało, a jeśli nie, to przynajmniej popatrzy sobie troszkę i nasiąknie duchem aktywności fizycznej.

Przeciwwskazań już raczej po takim czasie nie przewiduję, chociaż wiem, że z tym może być bardzo różnie. Na co należy zwrócić szczególną uwagę:

Stawiaj na wzmacnianie

Przede wszystkim stawiaj na wzmacnianie – całego korpusu, ze szczególnym ukierunkowaniem na mięśnie brzucha, które są po ciąży bardzo rozciągnięte i osłabione.

joga dla młodej mamy

Rozciągaj się łagodnie

Ciało ma też tendencje do tworzenia przykurczów, ponieważ działanie hormonów w ciąży na początku zmiękcza i umożliwia rozciąganie tkanek, a po porodzie odwrotnie – ciało „sztywnieje” aby powrócić do równowagi.

Niestety, ten mechanizm nie zawsze idealnie działa, więc mogą pojawiać się zesztywnienia tam, gdzie ich wcześniej nie było (u mnie to na przykład sztywniejsze kostki).

Dlatego dobrze jest wykonywać asany łagodnie rozciągające nogi i biodra.

Unikaj wygięć do tyłu

Wybieraj też asany, które pomogą niwelować powiększoną lordozę lędźwiową – wzmacniające plecy i brzuch.

Z tego też powodu unikaj wygięć do tyłu (zwłaszcza intensywnych!) za wyjątkiem niskiej wersji Bhujangasana, która dobrze wykonana, wzmacnia plecy i Śalabhasana we wszystkich wariantach. Dodatkowo polecam Purvottanasana, Setu Bandha Sarvangasana (ale tu uwaga na dolne plecy, nie mogą być mocno wklęsłe!).

 

Bhujangasana joga dla młodej mamy
Bhujangasana
purvottanasana joga dla młodej mamy
Purvottanasana
Setu Bandha Sarvangasana
Setu Bandha Sarvangasana

 

Wydłużaj kręgosłup

Kręgosłup był przez długi czas bardziej obciążony i jego krzywizny naturalnie się powiększały.

Jeśli samoistnie kręgosłup nie powrócił do swojego kształtu sprzed ciąży – koniecznie zwracaj uwagę, by pracować w asanach nad jego wydłużaniem.

Pamiętaj, szyja też jest częścią kręgosłupa, więc nie zwieszaj jej bezładnie ani nie odginaj maksymalnie – niech będzie przedłużeniem kręgosłupa; wykonuj retrakcję głowy, czyli cofanie jej tak, by znalazła się w jednej linii z tułowiem.

Możesz to sprawdzić w lustrze stojąc do niego bokiem: czy uszy nie wyprzedzają linii twoich barków?

Joga dla młodej mamy to relaks

Spokojna mama to spokojne dziecko, więc warto się wyciszyć i nabrać zdrowego dystansu do rzeczywistości.


Ten wpis jest częścią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada Magdalena Bałdys – instruktorka prowadząca w Internetowym Studiu PortalYogi. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do nas dzisiaj.

>> Załóż konto na Internetowym Studiu PortalYogi <<

banner mini blog Internetowe Studio PortalYogi

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.