Portal Yogi

Nieoczywiste pytania i proste odpowiedzi na temat jogi dla początkujących

Zaczynając praktykę każdy z nas zadaje kilka podstawowych pytań – jak często, jak długo, jak się przygotować, czy to bezpieczne i przede wszystkim – czy warto? Oto odpowiedzi na temat jogi, których szukasz.

Zaczynając praktykę każdy z nas zadaje kilka podstawowych pytań – jak często, jak długo, jak się przygotować, czy to bezpieczne i przede wszystkim – czy warto? Oto odpowiedzi na temat jogi, których szukasz. Wybraliśmy najważniejsze zagadnienia związane z pierwszymi krokami w praktyce jogi.

Jak często praktykować jogę?

Im więcej, tym lepiej.

Optymalnie byłoby 3 razy w tygodniu przez około 50 minut każdorazowo. Piękno jogi polega na tym jednak, że może być praktykowana każdego dnia, jeśli nie masz więc czasu na dłuższy trening, spróbuj stawać na macie częściej a krócej.

Na początek wystarczy 5-15 minut. Po pewnym czasie sam poczujesz potrzebę wydłużania sesji. Sesje osób zaawansowanych, praktykujących od dłuższego czasu potrafią trwać 2, a nawet 3 godziny.

pobierz e-book dieta jogina wegetariańskie przepisy

Jak długo należy zostać w danej pozycji?

Typowe książki jogi podają od 15-30 sekund (około 5 głębokich wdechów i wydechów). Dodatkowo można powtórzyć 3 razy wszystkie pozycje podczas sesji.

W niektórych asanach, na przykład relaksacyjnych, można trwać kilka do kilkunastu minut, jeśli czujesz się w nich komfortowo. Wszystko zależy od naszych potrzeb i celu, jaki chcemy osiągnąć. Natomiast należy wyjść z pozycji od razu, jeśli czujesz ból, duży dyskomfort, nadmierne rozciąganie.

odpowiedzi na temat jogi

Czy muszę być elastyczny, żeby praktykować?

Absolutnie nie. Jeśli brakuje Ci gibkości, joga rozwiąże ten problem.

Dzięki regularnej praktyce staniesz się rozciągnięty. Jest mnóstwo asan uwalniających od napięć, rozciągających stawy, mięśnie i ścięgna. Ich wykonywanie w połączeniu z głębokim oddechem szybko przyniesie rezultaty w postaci zwiększonej elastyczności ciała.

W co się ubrać na jogę?

Jogę najwygodniej praktykuje się w luźnym, niekrępującym ruchów stroju.

Świetnie sprawdzą się leginsy i niezbyt obcisły top lub koszulka, najlepiej z lekkiego, naturalnego i przewiewnego materiału.

Zrezygnuj z biżuterii, ubrań z zamkami i kieszeniami. Na macie stajemy boso ze względu na przyczepność i lepsze odczuwanie podłoża. W skarpetkach znacznie łatwiej poślizgnąć się podczas wykonywania niektórych pozycji.

Jaką matę wybrać? 

Na rynku jest szeroki wybór mat z różnych tworzyw.

Przy wyborze maty musisz zwrócić uwagę na materiał, z jakiego jest wykonana, jej grubość, wagę, przyczepność i dobrać ją do swoich indywidualnych potrzeb, poziomu zaawansowania oraz stylu jogi, jaki praktykujesz.

Szczegółowe informacje na temat tego, jak wybrać matę do jogi znajdziesz w artykule.

Odpowiedzi na temat jogi: czy muszę zostać wegetarianinem?

Nie musisz. Praktykowanie jogi nie wymaga od ciebie, żebyś zrezygnował z mięsa – joga nie podchodzi aż tak restrykcyjnie do kwestii odżywiania.

Jednak jedną z głównych zasad w jodze jest „niekrzywdzenie” (Ahimsa), dlatego też jogini, którzy dłużej praktykują jogę, rozwijając swoją praktykę i duchowość, zwracają uwagę na niezabijanie zwierząt – istot czujących i oddychających.

odpowiedzi na temat jogi

W pierwszej kolejności można wyeliminować z diety mięso ssaków, następnie ptactwa, potem ryby. Produkty odzwierzęce takie jak jajka, masło czy miód są dozwolone.

Ale wegetarianizm nie jest to konieczny. Jeśli nie jesteś wegetarianinem i nie odczuwasz głębszej potrzeby nim zostać, nadal możesz uprawiać jogę.

Jak zacząć praktykowac jogę? 

Jeśli masz już strój i matę, teraz wystarczy wybrać odpowiednie zajęcia.

Zapisz się do klubu na kurs lub wybierz zajęcia w szkole online, gdzie pod okiem nauczyciela będziesz mógł nauczyć się poprawnej techniki wykonywania asan.

Pamiętaj, aby wybrać kurs dla początkujących, który będzie dostosowany do Twojego poziomu i stopniowo wprowadzi cię w świat jogi.

Warto spróbować różnych stylów. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na temat jogi. Są rodzaje dynamiczne, takie jak Ashtanga, gdzie ruchy są płynne, rytmicznie przechodzące z jednej pozycji do kolejnej z góry ustalonej, powtarzalnej sekwencji. Ten typ jogi – power joga – wzmacnia ciało, poprawia kondycję.

Wybierz ją, jeśli preferujesz większy wysiłek podczas aktywności i chcesz skutecznie kształtować sylwetkę. Istnieją też bardziej spokojne rodzaje, za to skupiające się na precyzji i technice wykonywania poszczególnych asan, takie jak na przykład klasyczna joga Iyengara. Jeśli preferujesz statyczną formę ćwiczeń, gdzie trochę dłużej pozostajesz w danej pozycji, ten typ jest dla ciebie.

Rozwinie twój balans, wzmocni stabilizację ciała oraz poprawi elastyczność. Jeśli cierpisz na jakieś dolegliwości, poszukaj zajęć terapeutycznych – joga hormonalna czy joga dla kręgosłupa nadają się dla osób cierpiących z powodu bólu pleców czy różnych schorzeń o podłożu hormonalnym.

Możesz też wybrać Bikram jogę, czyli trening odbywający się w sali o temperaturze podwyższonej do 41 stopni albo inne współczesne odmiany klasycznej jogi. Wachlarz jest naprawdę szeroki. Próbuj, sprawdzaj i wybierz swoją metodę, taką która najbardziej ci odpowiada, sprawia ci najwięcej radości i spełnia twoje aktualne potrzeby. To samo dotyczy nauczycieli – musisz czuć flow, żebyś odczuwał przyjemność z praktyki. Być może z czasem zmienią się twoje oczekiwania i będziesz chciał zmienić rodzaj praktyki – zawsze słuchaj siebie.

Czy praktykując jogę można zrobić sobie krzywdę?

W jodze należy słuchać swojego ciała. Zasada jest taka: robimy wszystko poprawnie technicznie i gdy pojawia się ból, to odpuszczamy i wychodzimy z pozycji.

Jeżeli nie będziesz forsował ciała, zbytnio go przeciążał przez wykonywanie pozycji na siłę – nie grozi ci żadna kontuzja. Zwracaj uwagę na precyzję wykonania, słuchaj wskazówek instruktora i miej pokorę – nie narzucaj sobie zbyt dużego tempa.

Jakie są korzyści z praktykowania jogi?

Pierwsze, czego się nauczysz na jodze, to jak ustawić swoje ciało, żeby stanąć prosto.

Nie zawsze wiemy, jak ustawić prosto cały kręgosłup. Stojąc prosto dajemy kręgosłupowi odpocząć, a po jakimś czasie pomogą nam w tym jeszcze mięśnie, dzięki którym nasze plecy długo będą mocne i więcej wytrzymają.

W jodze nigdy nie dźwigasz więcej, niż tylko ciężar swojego ciała.

Najszybciej wzmocnią się te mięśnie, które były najmniejsze i najsłabsze, czyli u kobiet przeważnie mięśnie ramion, barków, pleców i takie, o których nie miałaś/-eś pojęcia, że w ogóle mogłyby istnieć.

W jodze uczysz się rozluźniać brzuch w dobry i zdrowy sposób, więc nie jest taki stale wciągnięty.

Zwykle nie poświęcamy uwagi swojemu oddechowi, bo jest to coś automatycznego, czego niby nie da się robić źle. Aż tu nagle na jodze okazuje się, że można robić to lepiej. Głębszy i pełniejszy oddech to więcej tlenu i więcej życia w Tobie.

odpowiedzi na temat jogi

Prawdziwe piękno jogi

Wszystkie odpowiedzi na temat jogi sprowadzają się do jednego: piękno jogi polega nie tylko na pracy mięśni – joga pozwala lepiej poznać swoje ciało i poczuć się lepiej. Swojego ciała należy bardzo uważnie słuchać.

Jeżeli pozycje jogi nie poprawiają naszego samopoczucia, nie zwięszają zakresu ruchów, trzeba zastanowić się nad techniką wykonywania asan.

Po sesji jogi powinieneś czuć się dobrze, wypoczęty, odprężony, ale też pełen energii. Joga ma wiele pozytywnych efektów zarówno na ciało (wzmocnienie siły, zwiększenie elastyczności), jak i na umysł oraz emocje (wyciszenie, redukcja stresu, lepsza pamięć, głębszy sen, równowaga emocjonalna).

Korzyści te utrzymują się także poza matą.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PortalYogi (@portalyogi_pl)


Inne częste pytania, które nurtują praktykujących lub pragnących rozpocząć praktykę jogi:

PROBLEMY ZDROWOTNE

Schorzenie kręgosłupa i skolioza. Jak wtedy praktykować jogę?

Jakich asan unikać gdy odczuwamy ból w odcinku lędźwiowym

Jak zapobiec garbieniu się w asanach?

Jak pozbyć się bólu nadgarstków?

Ból barków i rąk podczas praktyki jogi

Joga podczas przeziębienia

Joga i nadciśnienie tętnicze

Ostre zapalenie ścięgien i kaletek Achillesa. Jak wtedy praktykować jogę?

Joga a psychofizyczna trauma i blokada ciała

WSKAZÓWKI DO PRAKTYKI

W jakim wieku praktykować jogę?

Jaki wybrać strój?

Jak rozgrzać się przed jogą?

Jak zakończyć sesje jogi?

Jaki bolster i klocek wybrać?

Zakwasy po praktyce jogi

Czy mogę zjeść śniadanie przed praktyką jogi?

Frustracja i złość po praktyce jogi

Pozycje do medytacji: jak uniknąć dyskomfortu pleców?

Joga podczas menstruacji – tak czy nie?

Uddiyana bandha – co dzieje się z wydechem ?

Oddech w jodze

Odrywające się stopy w pozycji Malasana

JOGA I MACIERZYŃSTWO

Joga na początku ciąży

Joga dla młodej mamy

Joga po ciąży

Czy dzieci powinny praktykować jogę?


Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i weź udział w wyzwaniu: Zmień swoje życie z Jogą

Bez Daty - Zmien swoje zycie z joga

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.

    [LP]
    [LP]
    [pop-up]
    [pop-up]
    [_odkrycia_2021]
    [_odkrycia_2021]