5 Najczęściej Nadużywanych i Niedopowiedzianych Terminów W Jodze

Każdy kto już zetknął się z jogą, a więc na pewno i Ty, zauważył, że nauczyciele jogi posługują się własnym i czasem nie do końca zrozumiałym językiem. I nie chodzi tutaj bynajmniej o Sanskryt. O jakie terminy chodzi? Znajdź swoje wewnętrzne centrum, zakorzeń się, bądź tu i teraz, słuchaj swojego oddechu oraz wypowiedz swoją intencję. Te wyspecjalizowane zwroty można często usłyszeć na zajęciach, jednak często nie do końca wiemy co znaczą, ponieważ nie zostały tak naprawdę scharakteryzowane i każdy ostatecznie przypisuje im własne wartości i wyobrażenia.

Bardzo często słyszymy te polecenia, jednak początkujący jogini są zbyt nieśmiali, aby przerwać prowadzącemu zajęcia, pytając: „Ale o co chodzi?”. To jak bycie w nowym bractwie i nie znanie tajemnego uścisku dłoni. Jeśli więc boisz się zapytać, nie uzyskałeś satysfakcjonującej odpowiedzi lub po prostu chcesz wiedzieć więcej – czytaj dalej. Joga dla początkujących od razu stanie się łatwiejsza!

joga dla poczatkujacych

1. Znajdź Swoje Wewnętrzne Centrum

Termin ten oznacza nic innego jak połączenie się z własną duchowością. Pozwól, aby otaczała Cię własna wrodzona dobroć. Twoje wewnętrzne centrum to miejsce znajdujące się w Twoim rdzeniu, gdzieś, gdzie jesteś poprostu najlepszy. Dzięki temu działaniu uspokoisz swoje ciało i zmysły, zaufasz intuicji, która podpowie Ci, że jesteś bezpieczny i ktoś nad Tobą czuwa. Jest to unikalne miejsce, dostępne dla Ciebie w każdej chwili, oferując odnowę i odświeżenie.

2. Zakorzeń Się

W zależności od praktyki, zwrot ten może mówić albo o połączeniu z naszą czakrą korzenia albo o połączeniu z naturą i przestrzenią. Kiedy czakra podstawy, ulokowana u podnóża kręgosłupa jest otwarta, w Twoim ciele i umyśle pojawia się pewna pozytywna moc wszechświata, która pozwala na głębokie połączenie z własnym sobą i otaczającym środowiskiem. Zrównoważenie jej działania objawia się zaufaniem, zaradnością oraz odwagą. Asany, które pozwalają na wprowadzenie równowagi w działaniu czakry korzenia to m.in. Tadasana (Pozycja Góry), Virabhadrasana I (Pozycja Wojownika) oraz Setu Bhandasana (Pozycja Mostu).

3. Bądź Tu i Teraz

Jak być tu i teraz? Poprostu oczyść swoje myśli ze wszystkiego co napływa z zewnątrz, zamartwia Cię i niepokoi. Skup się na tym co robisz dosłownie w tym momencie. Bycie obecnym w danej chwili może wydawać się trudne, szczególnie w codziennym życiu, które bardzo często wymusza na nas gnanie do przodu i bycie wielozadaniowymi. Kiedy już więc zdecydujesz się na praktykę, rób to z całym możliwym zaangażowaniem. Bądź uważny i odczytuj wskazówki, których nieustannie dostarcza Ci Twoje ciało. Bycie tu i teraz jest proste, ale nie jest łatwe. Wraz z czasem praktyki jogi, uważność i świadomość zacznie Ci towarzyszyć w każdej sytuacji. Czym jest praktyka uważności (mindfulness) i jak się w niej doskonalić możesz przeczytać tutaj.

4. Słuchaj Swojego Oddechu

W tym terminie nie ma żadnych ukrytych znaczeń i po prostu jest tym, czym jest. Oddychanie jest dla nas naturalnym instynktem i bardzo często nawet się nad nim nie zastanawiamy. Praktyka jogi jest również praktyką świadomego oddechu i zauważania jak każdy ruch wspomagany jest przez wdech lub wydech. Pomoże Ci on pogłębić asanę, rozproszyć uczucie kojarzone z bólem a także wskaże moment by przestać lub się uśmiechnąć. Daj sobie czas aby dobrze poznać swój bezcenny oddech. Dbaj o niego i pozwól mu przypominać o swojej ścieżce życia. A jeśli chcesz, obejrzyj to krótkie video o oddechu w jodze, może okazać się bardzo pomocne!

5. Wypowiedz Swoją Intencję

Hmm… Wypowiedz co? Intencję? Ale po co? Każdy z nas zależnie od momentu w którym się znajduje, odczuwa różne emocje I potrzeby. Jednego dnia ważnym dla mnie będzie skupienie się na oddechu, sile, elastyczności lub pragnieniu wypróbowania nowej asany. Innego zaś intencją może być lepsza opieka nad sobą, otwarcie czakry, umożliwienie bycia tu i teraz. Intencja to nic innego jak wyspecjalizowana prośba, nadzieja, życzenie, dedykacja lub modlitwa. Dzięki nauce wypowiadania intencji zmienia się Twój potencjał, który sprawia, że jesteś w stanie żyć pełnią życia.

Używając powyższych terminów, pamiętaj również, aby nie tylko podczas praktyki jogi ale i na codzień przede wszystkim słuchać swojego ciała i ducha a także myśleć i opiekować się zarówno sobą jak i innymi.

Źródło



O autorze

Ewa Wysocka
Ewa jest założycielką PortalYogi i miłośniczką różnych form aktywności fizycznej. Poza jogą uwielbia bieganie i jazdę na rowerze, a zimą narty biegowe.

Inne artykuły tego autora