3 Sekrety Elastyczności W Jodze, Których Nie Poznasz Na Zajęciach

Joga to dużo więcej niż elastyczność, ale łatwo powiedzieć to tym osobom, które bez problemu usiedzą godzinę w pozycji lotosu, czy połączą z tyłu nadgarstki w Pozycji Mędrca. Tekst Lucasa Rockwooda szczególnie polecamy tym, dla których elastyczność tak często stanowi ogromne wyzwanie (panowie?).
joga elastycznosc

Elastyczność jest warta Twojego zachodu

Jak zapewne usłyszysz z ust każdego pilnego ucznia, kiedy jesteś mocno spięty, ogromna część Twojej praktyki jogi polega na zmaganiu się z Twoim sztywnym ciałem – a ja jestem tutaj po to, by powiedzieć, że to jest walka warta zachodu!
Większa elastyczność wiąże się z mniejszym ryzykiem kontuzji, polepszeniem krążenia, zdrowiem układu nerwowego, zachowaniem ogólnej młodości, zdrowym kręgosłupem. W istocie, życie jest bogatsze, kiedy możesz kucać, skręcać, dotykać palcami i siedzieć wygodnie na podłodze; i nawet jeśli Twoim ostatecznym celem jest zmniejszenie wysiłku fizycznego na rzecz medytacji, to również to staje się o wiele bardziej dostępne, gdy organizm jest otwarty, a Twoja energia porusza się swobodnie.
Ze względu na wszystkie te powody, zawsze zachęcam uczniów, aby rozciągali się poza zajęciami, by poprawić elastyczność swoich „sztywnych punktów”. Poniżej znajdziecie 3 tajemnice elastyczności, które są rzadko nauczane na zajęciach (a powinny).

1. Wiele Pozycji Jogi To Demonstracja A Nie Rozwinięcie Elastyczności

Doskonałym przykładem tego jest pełna pozycja lotosu. W medytacji lub jakiejkolwiek innej praktyce, to idealna poza, ale uczenie się jej może być prawdziwym wyzwaniem. Pozycja lotosu demonstruje elastyczność bioder, kostek i ścięgien (i więcej), ale to straszna pozycja dla pogłębiania tej elastyczności.
Jeśli jesteś bardzo sztywny i ćwiczysz pełny lotos na długich odcinkach, skończysz z bólem a nawet kontuzją kolana. W ten sposób, kiedy praktykujesz jogę dla rozwinięcia elastyczności, (zamiast tylko ją wykazać) wykonujesz pozy, które rozwijają Twoją postawę. Na przykład postawy jak Pozycja Mędrca B i D, Pozycja Motyla czy też Ashtanga Joga są odpowiednim wyborem.

2. Twoja Największa Elastyczność Pochodzi z „Pasywnych” Pozycji

Większość nowoczesnych zajęć jogi wydaje się wymagać znacznych umiejętności atletycznych. Niezależnie od tego czy praktykujesz Hatha Jogę czy Ashtanga Jogę lub inny dynamiczny styl, większość z tych praktyk wiąże się ze skurczem mięśni, wymaga siły i aktywnych ruchów.
Chociaż możesz (i będziesz) całkowicie rozwijać elastyczność na tych zajęciach, to możesz osiągnąć znacznie większy zysk wykonując pasywnie „Gravity Joga” lub Pozy w stylu Yin ponieważ mięśnie tkanki łącznej rozciągają się lepiej gdy wszystko jest zrelaksowane. Coś na wynos? Jeśli pracujesz nad rozciąganiem spiętych bioder, uzupełnij swoje praktyki jogi o głębokie rozciąganie i pasywne pozy w domu przed snem. To może zrobić wielką różnicę.

3. Żywienie Ma Naprawdę Duży Wpływ na Elastyczność

Jako nauczyciel jogi prowadzę warsztaty „Joga Detox”, gdzie ćwiczymy 3-5 dni na samych płynach i każdy stwierdza, że czuje się bardziej elastyczny już drugiego dnia. Ludzie lubią myśleć, że to dlatego, że przepłukali wszystkie toksyny z ciała, ale powód jest znacznie prostszy: mają zapasy mikroelementów (skupiamy się na zielonych sokach warzywnych i bulionach bogatych w siarkę), zapalenie się zmniejszyło, są świetnie nawodnieni, co sprzyja pracy stawów.
Asany w jodze angażują Twoje ciało, a jedzienie żywi całe ciało. Twoje tkanki łączne chcą diety opartej na minerałach, szczególnie takiej, która jest bogata w siarkę i magnez, a także kojącą zapalenia kurkumę i tłuszcze Omega-3.
Mając to wszystko na uwadze, aby uzyskać elastyczność której szukasz, upewnij się, aby ćwiczyć pasywnie, długo wytrzymywać w jednej „rozwijającej” pozie i upewnić się, aby jeść zdrowe posiłki. Te 3 proste kroki mogą pomóc zwiększyć elastyczność Twojego ciała czyniąc praktykę jogi bardziej przyjemną.


Zyskaj elastyczność i wzmocnij swój kręgosłup z 14-dniowym wyzwaniem: Moc Zdrowego Kręgosłupa. Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i odkryj pozostałe 120 różnych sesji jogi.
ból pleców

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.