3 Sekrety Elastyczności W Jodze, Których Nie Poznasz Na Zajęciach

Joga to dużo więcej niż elastyczność, ale łatwo powiedzieć to tym osobom, które bez problemu usiedzą godzinę w pozycji lotosu, czy połączą z tyłu nadgarstki w Pozycji Mędrca. Tekst Lucasa Rockwooda szczególnie polecamy tym, dla których elastyczność tak często stanowi ogromne wyzwanie (panowie?).

joga elastycznosc

Elastyczność jest warta Twojego zachodu

Jak zapewne usłyszysz z ust każdego pilnego ucznia, kiedy jesteś mocno spięty, ogromna część Twojej praktyki jogi polega na zmaganiu się z Twoim sztywnym ciałem – a ja jestem tutaj po to, by powiedzieć, że to jest walka warta zachodu!

Większa elastyczność wiąże się z mniejszym ryzykiem kontuzji, polepszeniem krążenia, zdrowiem układu nerwowego, zachowaniem ogólnej młodości, zdrowym kręgosłupem. W istocie, życie jest bogatsze, kiedy możesz kucać, skręcać, dotykać palcami i siedzieć wygodnie na podłodze; i nawet jeśli Twoim ostatecznym celem jest zmniejszenie wysiłku fizycznego na rzecz medytacji, to również to staje się o wiele bardziej dostępne, gdy organizm jest otwarty, a Twoja energia porusza się swobodnie.

Ze względu na wszystkie te powody, zawsze zachęcam uczniów, aby rozciągali się poza zajęciami, by poprawić elastyczność swoich „sztywnych punktów”. Poniżej znajdziecie 3 tajemnice elastyczności, które są rzadko nauczane na zajęciach (a powinny).

1. Wiele Pozycji Jogi To Demonstracja A Nie Rozwinięcie Elastyczności

Doskonałym przykładem tego jest pełna pozycja lotosu. W medytacji lub jakiejkolwiek innej praktyce, to idealna poza, ale uczenie się jej może być prawdziwym wyzwaniem. Pozycja lotosu demonstruje elastyczność bioder, kostek i ścięgien (i więcej), ale to straszna pozycja dla pogłębiania tej elastyczności.

Jeśli jesteś bardzo sztywny i ćwiczysz pełny lotos na długich odcinkach, skończysz z bólem a nawet kontuzją kolana. W ten sposób, kiedy praktykujesz jogę dla rozwinięcia elastyczności, (zamiast tylko ją wykazać) wykonujesz pozy, które rozwijają Twoją postawę. Na przykład postawy jak Pozycja Mędrca B i D, Pozycja Motyla czy też Ashtanga Joga są odpowiednim wyborem.

2. Twoja Największa Elastyczność Pochodzi z „Pasywnych” Pozycji

Większość nowoczesnych zajęć jogi wydaje się wymagać znacznych umiejętności atletycznych. Niezależnie od tego czy praktykujesz Hatha Jogę czy Ashtanga Jogę lub inny dynamiczny styl, większość z tych praktyk wiąże się ze skurczem mięśni, wymaga siły i aktywnych ruchów.

Chociaż możesz (i będziesz) całkowicie rozwijać elastyczność na tych zajęciach, to możesz osiągnąć znacznie większy zysk wykonując pasywnie „Gravity Joga” lub Pozy w stylu Yin ponieważ mięśnie tkanki łącznej rozciągają się lepiej gdy wszystko jest zrelaksowane. Coś na wynos? Jeśli pracujesz nad rozciąganiem spiętych bioder, uzupełnij swoje praktyki jogi o głębokie rozciąganie i pasywne pozy w domu przed snem. To może zrobić wielką różnicę.

3. Żywienie Ma Naprawdę Duży Wpływ na Elastyczność

Jako nauczyciel jogi prowadzę warsztaty „Joga Detox”, gdzie ćwiczymy 3-5 dni na samych płynach i każdy stwierdza, że czuje się bardziej elastyczny już drugiego dnia. Ludzie lubią myśleć, że to dlatego, że przepłukali wszystkie toksyny z ciała, ale powód jest znacznie prostszy: mają zapasy mikroelementów (skupiamy się na zielonych sokach warzywnych i bulionach bogatych w siarkę), zapalenie się zmniejszyło, są świetnie nawodnieni, co sprzyja pracy stawów.

Asany w jodze angażują Twoje ciało, a jedzienie żywi całe ciało. Twoje tkanki łączne chcą diety opartej na minerałach, szczególnie takiej, która jest bogata w siarkę i magnez, a także kojącą zapalenia kurkumę i tłuszcze Omega-3.

Mając to wszystko na uwadze, aby uzyskać elastyczność której szukasz, upewnij się, aby ćwiczyć pasywnie, długo wytrzymywać w jednej „rozwijającej” pozie i upewnić się, aby jeść zdrowe posiłki. Te 3 proste kroki mogą pomóc zwiększyć elastyczność Twojego ciała czyniąc praktykę jogi bardziej przyjemną.


Zyskaj elastyczność i wzmocnij swój kręgosłup z 14-dniowym wyzwaniem: Moc Zdrowego Kręgosłupa. Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i odkryj pozostałe 120 różnych sesji jogi.

ból pleców



O autorze

PortalYogi
PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Inne artykuły tego autora