Justyna

W Jaki Sposób Joga Pozwoli Ci Odzyskać Kontakt Z Ciałem

Zachodnia nauka zaczyna w końcu doceniać starożytnych yoginów. O ile wcześniejsze artykuły publikowane w różnych zachodnich magazynach medycznych bagatelizowały wpływ yogi na ciało, o tyle teraz coraz częściej można już usłyszeć głosy w dyskusji na temat yogi, która ma ogromny wpływ na odzyskiwanie kontaktu z ciałem.
joga

Wcześniejsze podejście w większości zawdzięczamy francuskiemu filozofowi Kartezjuszowi i jego dualistycznemu poglądowi na ciało i umysł jako dwa odrębne byty, z których ciało jest w pełni materialne, natomiast umysł nie.
Na szczęście współczesna nauka już dawno odeszła od tego poglądu przeprowadzając wiele badań udowadniających, że za umysł odpowiada materialny mózg. Dotychczas naukowcy głusi byli na poglądy starożytnych yoginów mówiących o połączeniu ciała i umysłu za pomocą ducha, teraz jednak zaczynają przełamywać zmowę milczenia i dopuszczać do siebie myśl o tym, że jednak istnieje coś więcej.
Coraz większa popularność yogi na zachodzie pozwala na stopniowe zwiększanie wiedzy na temat ludzkiego umysłu. Wynika to przede wszystkim z asan, najbardziej popularnych figur w jodze, dzięki którym poprzez ćwiczenie swojego ciała wpływamy również na stan swojego umysłu, co stanowi główny cel yogi. Można więc pokusić się o stwierdzenie, że w dobie nawoływania do troski o swoje zdrowie psychiczne (walka ze stresem, depresją, przemęczeniem), yoga zajmuje miejsce tuż obok psychoterapii.
Zamiast jednak udawać się do psychoterapeuty możemy sami na własną rękę rozwiązać problemy oddając się praktyce yogi. Za każdym razem, gdy wchodzimy na matę do ćwiczeń, zaczynamy uspokajać się, ćwiczyć i pracować nad sobą, starając się uspokoić oddech, zrelaksować, odprężyć. Gdy jesteśmy z wizytą u psychoterapeuty na jaw wychodzi wiele problemów, na które mamy głęboko zakorzenioną odpowiedź: „Nie dam rady”, „Nie potrafię tego zrobić”, „Nie jestem wystarczająco dobra”, to samo jednak można powiedzieć o praktyce yogi, kiedy nie jesteśmy w stanie prawidłowo wykonać któregoś z asanów. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku, zmuszani jesteśmy do pracy nad samym sobą i do osiągania sukcesów pokonując przeciwności systematyczną i regularną pracą.
Rozważając kwestię z bardziej naukowej strony wystarczy przyjrzeć się terapiom CBT (Cognitive Behavioral Therapy), u których podstaw leży obserwowanie swoich zachowań i reakcji na zdarzenia, co jest powiązane z zakorzenionymi w nas schematami myślowymi.
Większa świadomość tych zachowań, ich zauważalność, pozwala na zmianę u pacjentów sposobu myślenia, z negatywnego na pozytywny. Zrozumienie niekorzystnych reakcji, praca nad nimi i wdrożenie nowych reakcji w miejsce starych w terapii CBT pokrywa się więc z teoriami starożytnych yoginów, którzy przecież od tylu wieków zgodnie głoszą to samo. Wykonując więc figurę orła (Garudasana) uczymy się przyjmować wątpliwości dotyczące naszej osoby bez ich negatywnego osądzania, bez użalania się nad sobą. Uczymy się przyjmować je oraz pracować nad sobą, akceptować siebie i swoje wady, co przecież jest podstawą zachodniej nauki o zdrowiu psychicznym.
Uzdrawiające właściwości yogi zaczynają więc być dostrzegane przez zachodnią naukę i społeczeństwo. Dlatego warto przyłączyć się do yoginów i zadbać o swoje zdrowie psychiczne.

Justyna

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.