Kilka Asan Jogi Przed Pójściem Spać? Czemu Nie! Szczególnie Kiedy Cierpisz na Bezsenność…

Kłopoty z zasypianiem często maja podłoże związane ze stresem. Kiedy sytuacje stresowe zaczynają narastać i kumulować się w nas, problemy z zasypianiem mogą być jedną z reakcji organizmu i naszego umysłu. Dzieje się to jako następstwo reakcji chemicznych prowadzących do wyzwolenia substancji, których celem jest przygotowanie organizmu do ewentualnej walki lub ucieczki. Pozbawienie snu osłabia system immunologiczny, wzmaga drażliwość i zwalnia czas reakcji.
joga na bezsennosc
Zanim sięgniesz po kolejną tabletkę na sen, znacznie lepiej – dla lepszego zdrowia i samopoczucia – wykorzystać naturalne metody, które rozładują napięcie i sprawią, że zasypianie stanie się dużo łatwiejsze.
Asany przed snem jako antidotum na bezsenność.
Osobom cierpiącym na bezsenność gorąco zalecamy poświęcenie kilku minut tuż przed udaniem się na spoczynek na delikatną praktykę sekwencji jogi pomyślaną specjalnie dla potrzeb snu i medytacji, w celu uspokojenia umysłu i wspomożenia przejścia w stan drzemki. Musimy pamiętać, żeby szczególnie unikać pozycji z serii „wygięcia do tyłu”, ponieważ są one bardzo stymulujące. Osobom mającym problemy z zasypianiem poleca się skłony, z racji tego, że działają one wyciszająco na umysł i relaksują ciało.

Poniżej krótka seria asan wyciszających:

1. Uttanasana ( skłon do przodu w pozycji stojącej)
2. Prasaritta padottanasana (skłon w przód na szeroko rozstawionych nogach)
3. Adho Mukha Svanasana (pies z głową w dół)
4. Pascimottanasana (skłon w przód w pozycji siedzącej)
Zalecane jest wykonywanie tych pozycji z pomocami, podpierając głowę drewnianą kostką albo kocami. Wtedy mamy pewność, że nie generujemy napięcia w szyi, a głowa może pozostać spokojna. Czoło powinno swobodnie spoczywać na podpórce. Upewnij się przy tym, że skóra na czole jest przyciśnięta ruchem w kierunku gałek ocznych nie zaś w kierunku linii włosów. Takie ułożenie wspomaga relaks i wycisza system nerwowy. Podparcie czoła rozluźnia kark, ramiona i plecy oraz tyły nóg.

Kiedy masz problemy z zasypianiem zalecane są wszystkie pozycje odwrócone takie jak:

1. Salamba Sirszasana (stanie na głowie podparte przedramionami)
2. Halasana (pług)
3. Viparita Karani (nogi na ścianie – pozycja zwana wodospadem lub odwróconym jeziorem)
Wszystkie wyżej wymienione pozycje mają działanie uspokajające. Jednak najskuteczniejsza jest Salamba Sarvangasana (poparte stanie na ramionach, czyli świeca). Wspaniale przygotowuje ciało do snu. Jeśli wykonuje się ją wciągu dnia może zrekompensować brak snu. Jednak na końcu każdego treningu nie zapomnij praktykować bardzo ważnej pozycji – Savasana (pozycja trupa). Jeśli czujesz się w niej komfortowo możesz zasypiać w tej pozycji w łóżku.

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.