Odnajdź Równowagę w Pozycji Drzewa

Natchniona jesiennym widokiem drzew, które zmieniają kolory w szalonym tempie i sprawiają, że z dnia na dzień wszystko dookoła staje się coraz bardziej kolorowe, postanowiłam napisać w dzisiejszym poście o Vrksasanie. Czyli potocznie o Pozycji Drzewa. Skoro tak pięknie za oknem, to i o piękno w środku nas powinniśmy zadbać.
Wdzięczna nazwa tej pozycji rzeczywiście nawiązuje do natury. Jogini od zawsze zgłębiali doskonałość natury i wzorowali się na niej, co ma swoje odbicie w wielu nazwach pozycji jogicznych (np. Pozycja Świerszcza, Lwa, Kobry, Góry itp.). Każda pozycja nawiązująca do natury odzwierciedla energię dla niej charakterystyczną i pomaga nam w jej wytwarzaniu poprzez zestawienie asany z jej wyobrażeniem.
 

 
Pozycja Drzewa jest świetnym przykładem mocy, ugruntowania, zakorzenienia naszego ciała w ziemi i spokoju. Drzewo posiada korzenie głęboko wrośnięte w glebę, a jego gałęzie i konary wznoszą się ku niebu. Taka też powinna być asana: mocno osadzona w podłodze, „wyrastająca z niej” i jednocześnie sięgająca ku górze, wyciągająca całe ciało. Ta asana jest pozycją wyrabiającą fizyczną i emocjonalną równowagę.

Pozycja drzewa a ciało

Pozycja Drzewa wzmacnia mięśnie nóg i stawy skokowe. Wyciąga kręgosłup, otwiera klatkę piersiową i uelastycznia barki, wzmacnia mięśnie brzucha. Pozycja wykonywana prawidłowo uświadamia nam i koryguje nierównowagę wynikającą z tego, że na co dzień jedną nogę obciążamy bardziej. Jest ona wtedy silniejsza i stąd będzie nam na niej łatwiej stać. Wykonując tę pozycje przyjrzyj się temu ponieważ nierównomierne obciążanie nóg prowadzi do deformacji kręgosłupa. Dlatego Vrksasana może być bardzo pomocna w korekcji naszej postawy.

Pozycja Drzewa a umysł

Vrksasana uczy nas koncentracji. Aby zachować stabilność i równowagę w pozycji trzeba zachować czujność i wyciszenie umysłu. W momencie, gdy uwaga traci kontakt z rzeczywistością i zaczynamy myśleć o czymś innym, spadamy z pozycji. Jeśli jesteś początkujący, warto obrać sobie jeden punkt w który będziesz się wpatrywał. Pomoże to utrzymać się w pozycji. Kiedy już zupełnie opanujesz trwanie w asanie, możesz próbować utrzymywać w niej stabilność z zamkniętymi oczami. Regularne praktyka Vrksasany wzmacnia także układ nerwowy i daje stabilność emocjonalną. Kiedy jesteś emocjonalnie rozchwiany, pozycja też taka będzie, ponieważ emocje wpływają na stan naszego ciała. Jednak jesteśmy w stanie ten proces odwrócić i poprzez pracę z ciałem wpływać na nasze emocje.

Pozycja Drzewa krok po kroku:

1. Stań w Tadasanie (pozycji góry). Rozłóż ciężar równo na obu podeszwach stóp, nie stój bardziej ani na piętach ani na nasadach palców.
2. Ugnij prawe kolano i pomagając sobie rękoma, ułóż prawą stopę jak najwyżej na wewnętrznej stronie lewego uda. Lewą stopę dociskaj mocno do maty a prawa naciskaj na udo.
3. Wyciągnij ręce wzdłuż tułowia, skieruj wnętrza dłoni do sufitu i unieś ręce ponad głowę po szerokim łuku. Staraj się wyciągać ramiona, nie napinając przy tym szyi. Im bardziej wyciągniesz ciało, tym bardziej pozycja będzie dla ciebie stabilna.
4. Niech Twoja miednica będzie równoległa do podłogi. Często dzieje się tak, że prawa strona miednicy unosi się do góry, skracając prawy bok tułowia. Opuszczaj więc prawe biodro do ziemi i do przodu, a prawe kolano wycofuj do tyłu. Na początku praca ta jest trudna więc nie frustruj się kiedy nie zdołasz zapanować nad wszystkim od razu.
5. Pamiętaj o równomiernym oddechu. Obierz sobie jeden punkt, który pomoże ci w koncentracji. Po 30 sekundach wyjdź z pozycji i ponownie stań w Tadasanie.
6. Wykonaj te czynności tak samo długo na druga stronę.
 


 


Utrzymanie pozycji balansowych daje mnóstwo satysfakcji – zyskujesz większe poczucie kontroli oraz poprawiasz koncentrację. Wbrew pozorom zachowanie równowagi może być wyzwaniem… dlatego dołącz do Studio i trenuj regularnie! Pracuj nad równowagą razem z Olą Żelazo, w sekcji: Dla Początkujących znajdziesz dla siebie praktykę. Dodatkowo w Studio czeka na Ciebie ponad 120 innych sesji jogi.

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.