4 Anatomiczne Punkty Odniesienia W Jodze (Przydatne W Domu I Studiu)

Niektóre komendy i wskazówki dotyczące ułożenia ciała w asanach powtarzają się z lekcji na lekcję. Uwrażliwienie uczniów na poszczególne partie ciała i ich ustawienie względem siebie, jest zadaniem nauczyciela. Nauczyciel doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że każdy z jego uczniów ma trochę inne rozumienie wydawanych poleceń. Innymi słowy, każdy z nas jest na innym etapie, konstruującym jego świadomość ciała.

opisy asan dla poczatkujacych terminy anatomincze

W dzisiejszym artykule chciałabym przytoczyć i jednocześnie wytłumaczyć kilka komend, które już nie raz słyszeliście. Będą one szczególnie pomocne dla tych, którzy ćwiczą jogę w domu i do nauki wykorzystują również video i artykuły. Takich wyjaśnień nigdy mało 🙂

1. Ustaw stopy na szerokość bioder

Użyj punktu odniesienia którym jest staw biodrowy i wyobraź sobie prostą linię biegnącą w dół do stawu skokowego wzdłuż zewnętrznej części uda.
Upewnij się przy tym, że Twoje kolana „patrzą” do przodu. Zaobserwuj jaka jest ich tendencja ustawiania się (często ustawiają niepoprawnie się w tak zwane iksy). Pilnuj ustawienia stóp i kolan w najprostszych pozycjach.

2. Ustaw kolana nad stopami

Pod żadnym pozorem nie wykraczaj kolanami poza linię palców stóp. To kolejna kluczowa sprawa. Bardzo łatwo można zbadać ustawienie Twojego kolana w pozycji Wojownika II. Pilnuj żeby Twoje kolano nie uciekało ani do przodu (taką ma zazwyczaj tendencję), ani do tyłu. Rzepka powinna patrzeć na środkowy palec Twojej stopy. Drugą sprawą jest ustawienie kolana nad piętą stopy- oznacza to ustawienie golenia i uda pod kątem prostym. Kąt rozwarty lub ostry między łydką a udem oznacza, że kolano nie znajduje się nad piętą.

3. Zbliż łopatki do siebie

Praca zbliżania łopatek do siebie, umożliwia otwarcie klatki piersiowej i mostka. Dzięki takiej pracy możemy oddalić obojczyki od siebie co jeszcze pełniej otworzy klatkę. Akcja zbliżania łopatek to dopiero początek pracy, ponieważ innym istotnym elementem jest też ich zasysanie do środka ciała. Czy wiesz jak wyglądają odstające łopatki? Tego właśnie chcemy uniknąć i wypracować odpowiednie mięśnie stabilizujące łopatkę tak by przylegała ona do ciała a klatka piersiowa mogła pozostać otwarta. Dobrze ustawione barki, łopatki uwolnią Cię od wielu problemów (napięcia w barkach, płytkiego oddechu, bólu szyi i głowy).

4. Zroluj barki do tyłu i w dół

Ta akcja jest bardzo połączona ze zbliżaniem łopatek do siebie. Kiedy wykonujemy pracę siedząca (na przykład przed komputerem) barki i głowa jako pierwsze mają tendencję do niepoprawnego ułożenia. Wysuwają się do przodu, co powoduje, że niektóre mięśnie są permanentnie przykurczone inne zaś nadmiernie wydłużone. Akcja rolowania barków do tyłu i w dół uwalnia nam napiętą szyję, a poprawne ustawienie kości pozwala na uwolnienie mięśni, które nadmiernie i niepotrzebnie pracowały. Wraz z rolowaniem barków otwiera się klatka piersiowa. Jeśli masz pogłębioną kifozę piersiową (czyli tzw. zgarbione plecy), jest pewne że i twoje barki ustawiają się źle, a za tym idzie szereg konsekwencji.

Powyższe punkty odniesienia stosujemy w przeróżnych asanach tak by poczuć jak inaczej i zdrowiej możemy ustawić swoje ciało. I jak wpływa to na dolegliwości z którymi na jogę przychodzimy. Obserwujcie swoje ciało i co najważniejsze nie wykonujcie tych ruchów od razu maksymalnie i na dużym napięciu. Pozwólcie ciału krok po kroku rozumieć nową dla niego sytuację, zupełnie inną od wypracowywanych nieświadomie w ciągu życia nawyków.

Autorka: Natalia Stanińska



O autorze

Natalia Stanińska
Dyplomowana nauczycielka jogi metodą B.K.S Iyengara w stopniu Inroductory II, tancerka, choreografka, z z wykształcenia specjalistka ds. stosunków międzynarodowych. Swoją regularną praktykę jogi rozpoczęła w 2006 roku w krakowskiej szkole jogi Sadhana, w której rozwija praktykę do dziś.

Początkowo traktowała jogę jako uzupełnienie treningu tanecznego. Z czasem praktyka jogiczna przekształciła się w odrębną drogę rozwoju na poziomie mentalnym i fizycznym. Ciągle kontynuuje kształcenie u cenionych nauczycieli w Polsce i za granicą.

Joga jest dla mnie ciągłym przekraczaniem granic wyznaczonych przez ciało i umysł. Uczy dyscypliny, ale też wysubtelnia postrzeganie otaczającej rzeczywistości. Joga ciągle mnie zaskakuje - zarówno pod względem różnorodnych narzędzi pracy z ciałem, jak i swojej "nieskończoności". Za każdym razem, kiedy wydaje mi się, że wiem już coś na pewno, joga wytrąca mnie i pokazuje tysiące innych rozwiązań. To fascynujące i dlatego do poszukiwań w sobie i na macie zachęcam na zajęciach swoich uczniów.

Inne artykuły tego autora