Basia Lipska

Navasana – Dzień 19 z 30 Dni z Jogą

Świetna pozycja dla każdego, która wzmacnia ciało? I w dodatku jedna z naszych ulubionych? No dobrze, odpowiedzi mogłoby być wiele. Dzisiaj akurat chodzi nam o Navasanę – Pozycję Okrętu. Zapraszam do praktyki!
Jeżeli umknęły Ci jakieś dni praktyki, pamiętaj, że na blogu w kategorii „30 Dni z Jogą” znajdziesz wszystkie artykuły i asany z poprzednich dni – wracaj do nich gdy tylko będziesz potrzebował pomocy lub rady.
joga praktykajoga ashtanga
Jak zawsze zacznij swoją praktykę od 5 Powitań Słońca A i 5 Powitań Słońca B. Jeżeli z jakichś powodów nie możesz wykonać całej sekwencji – wybierz kilka asan z ostatnich dni i na końcu przejdź do Navasany.

asany

Paripurna Navasana – Pełna Pozycja Okrętu

Paripuna Navasana przypomina wyposażony w wiosła okręt. I sama nazwa do okrętu, łodzi nawiązuje. „Nava” oznacza okręt, a „paripurna” znaczy cały, pełny. Nie wykonuj tej asany podczas menstruacji i ciąży.

Navasana

Pełna Pozycja Okrętu jest doskonałą asaną wzmacniającą, szczególnie mięśnie brzucha i nóg

Paripurna Navasana krok po kroku

1. Usiądź z wyprostowanymi nogami w Dandasanie. Unieś klatkę, zrób wklęsłe plecy i patrz przed siebie.
2. Dłonie połóż tuż za biodrami po czym przesuń je nieco do tyłu i zacznij uginać łokcie odchylając tułów do tyłu.
3. Kieruj mostek do sufitu, otwórz klatkę piersiową i zassij dolny odcinek kręgosłupa.
4. Na wdechu podnieś ugięte nogi i mając złączone kostki zacznij je prostować w kolanach. Uda powinny być pod kątem ok. 50 stopni od podłogi.
5. Mocno zassij cały kręgosłup do ciała tak, żeby się nie zapaść. Całe ciało balansuje na pośladkach.
6. Na końcu unieś ręce równolegle do podłogi; dłonie zwrócone wnętrzami do siebie.
7. Wytrzymaj w tej pozycji około 5 oddechów i wróć do Dandasany.
Wskazówki dla początkujących
Jeśli nie umiesz utrzymać jeszcze równowagi , pozostaw dłonie na podłodze, kiedy nogi są w górze. Jeśli nogi i brzuch nie są dość mocne, żeby utrzymać równowagę w asanie, trzymaj pięty w górze oparte np. na ścianie, a ręce po bokach pośladków. Możesz takze spróbować najpierw utrzymać nogi zgięte jak przy wejściu do asany.

Navasana

Pozycja z nogami zgiętymi może się okazać początkowo łatwiejsza, możesz więc zostac w niej zanim będziesz w stanie wejść w pełną asanę

Korzyści z wykonywania Paripurna Navasana

  • Wzmacnia mięśnie kręgosłupa, szczególnie dolne plecy
  • Wzmacnia mięśnie nóg
  • Pobudza działanie nerek oraz jelit
  • Stymuluje organy wewnętrzne, w szczególności nerki i tarczycę.
  • Poprawia trawienie

Czy wykonywanie tej asany sprawiło Ci jakieś trudności?
W każdej chwili możesz dołączyć do wyzwania 30 Dni z Jogą i otrzymać nie tylko instrukcje w postaci postów, ale też filmy instruktażowe oraz dostęp do Grupy Konsultacyjnej na Facebooku, gdzie na pytania odpowiada (i wszelkie wątpliwości rozwiewa) nauczycielka jogi, Magdalena Bałdys. Wystarczy, że zapiszesz się tutaj.

>> Tak, chcę dołączyć <<

Basia Lipska

Jest rozchwytywaną instruktorką Jogi. Już od ponad dekady pogłębia swoją wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie.

Urodziła się w Polsce, ale większość życia spędziła za granicą – w Azji i Kanadzie, by w końcu osiąść w Norwegii. Tam też założyła rodzinę, a swojego męża Norwega poznała właśnie dzięki Jodze.

Co podkreśla na każdym kroku – joga absolutnie odmieniła jej podejście do życia i samej siebie, wyrwała ją ze szponów stresu, ciągłego przemęczenia i niskiej samooceny. Teraz joga pomaga jej zachować optymizm, spokój, balans oraz zdrowie.

Obecnie Basia zajmuje się głównie trenowaniem entuzjastów oraz nauczycieli jogi z całego świata. Organizuje kursy i obozy treningowe w takich zakątkach globu jak Kostaryka, indyjskie Goa, ale także coraz częściej w Polsce – miejsca jednak trzeba rezerwować z dużym wyprzedzeniem.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.