Jak Uczynić Siedzący Tryb Życia Zdrowszym? Kilka Ćwiczeń, Które Możesz Wykonać W Pracy.

Kiedy siedzisz w pracy przy biurku w tylko wydaje Ci się, że trwasz w bezruchu. Nawet jeśli wykonujesz minimalne prawie niezauważalne ruchy, to pod powierzchnią twojej skóry zachodzą ważne procesy związane z krążeniem krwi, trawieniem czy oddychaniem.

Zresztą, przez wiele wieków ruch był podstawową czynnością człowieka, stanowił o przetrwaniu, a tryb życia związany był z wysiłkiem fizycznym. Ten proces zaczął stopniowo ulegać zmianie; na zmniejszenie znaczenia ruchu w życiu człowieka wpływ miało kilka czynników. Jednym z nich komputer, który stając się naszym oknem na świat, jednocześnie sprowokował szereg nowych schorzeń i problemów.

joga

Siedząc przed monitorem komputera nasze ciało zastyga, co powoduje permanentne napięcie mięśni. Siedząc przez osiem godzin w tej samej pozycji, kumulujemy obciążenia na poziomie układu mięśniowo-szkieletowego, z którego bierze się ból. Oprócz napięcia związanego z nieprawidłowym ustawieniem ciała, jesteśmy również obciążani napięciem wynikającym ze stresu.

To połączenie generuje szereg problemów. Pierwszym znakiem jest dla nas ból, uznawany za coś chwilowego, przejściowego. Tymczasem ból pojawia się jako konsekwencja siedzącego trybu życia i wynika z utrwalanych przez długi czas złych nawyków. Jeśli będziemy ból lekceważyć, pogłębimy tylko jego źródło.

Co możesz więc zrobić, abyś nie stał się ofiarą siedzącego trybu życia?

Poniżej przedstawiam Ci kilka ćwiczeń, które możesz wykonać nawet w pracy. Wykonując je nie zapominaj o szerszym oddechu, szczególnie o wydechu z którym puszczamy całe napięcie ciała.

1. Parvatasana w siadzie na krześle.

ParvatasanaSiedząc na krześle zapleć palce dłoni, wyciągnij ramiona przed siebie i powoli z wdechem unieś ramiona w górę. Staraj się wykonać dwa przeciwstawne ruchy, z jednej strony wyciągaj ręce w stronę sufitu (tak jak chciałbyś go unieść), a jednocześnie rozluźniaj barki i odsuwaj je od uszu ( to jest ruch w dół). W pozycji wykonaj kilka oddechów, a następnie z wydechem opuść ręce w dół, zmień splot palców i powtórz całą procedurę raz jeszcze.

2. Gomukhasana rąk.

GomukhasanaSiedząc na krześle, Lewą rękę zgiętą w łokciu przenieś do boku i umieść dłoń między łopatkami. Prawą rękę wyciągnij w górę, zegnij w łokciu i przenieś za plecy. Schwyć dłonie na plecach między łopatkami. Jeśli nie sięgasz dłonią do dłoni użyj paska. To samo powtórz na drugą stronę.

3. Skręt na krześle.

SkrętSiedząc na krześle, zostaw biodra w miejscu, połóż prawą rękę po zewnętrznej stronie lewego uda, a lewą na oparciu krzesła. Z wdechami staraj się delikatnie wyprostować tułów, a z wydechami pogłębiaj skręt, ale tylko do takiego zakresu, gdy brzuch jest rozluźniony. To samo powtórz na drugą stronę.



O autorze

Justyna

Inne artykuły tego autora