Joga Mistrza Śri BKS Iyengara

BKS Iyengar jest największym współczesnym nauczycielem jogi i wybitną światową osobowością. Uczył jogi m.in. Yehudi Menuhina, królową Belgii Elżbietę, Jiddu Krishnamurtiego, Aldousa Huxleya. Propaguje jogę od siedemdziesięciu lat.

W czasie swej błyskotliwej kariery rozwinął innowacyjną metodę pracy zwaną od jego nazwiska Jogą Iyengara. Sięga ona do źródeł indyjskiej tradycji – Jogasutr Patandżalego. Metoda ta jest najpopularniejszym rodzajem jogi praktykowanym na świecie.

Jet on również autorem takich książek jak „Światło Jogi” – uważanej za biblię jogi oraz książek ‚Światło Pranajamy’, ‚Światło Jogasutr Patandżalego’, ‚Drzewo Jogi’, ‚Sztuka Jogi’ i ‚Światło Asthanga Jogi’. B.K.S.

Jako jeden z pierwszych zastosował jogę do leczenia wielu schorzeń wykorzystując ławkę, liny czy krzesło jako narzędzie pomocnicze w jej praktyce. Tym samym sprawił, że joga stała się praktyką dostępną dla wszystkich.

joga

Jeśli przyjrzymy się raczej psychologicznemu, a nie fizjologicznemu znaczeniu słowa „hatha”, dowiemy się więcej o tym, czy hatha-yoga jest fizyczna, czy duchowa. „Ha” oznacza słońce, i chodzi tu o słońce w naszym ciele, czyli duszę; „tha” natomiast oznacza księżyc i świadomość człowieka. Energia słońca nie zmienia się, podczas gdy księżyc w ciągu miesiąca przechodzi przez różne fazy – od pełni do nowiu i, z powrotem, do pełni. Słońce, czyli dusza w każdym z nas, nigdy się nie zmienia, lecz umysł (świadomość) czerpiący energię z duszy, ma swoje poruszenia, zmiany, nastroje, wzloty i upadki, podobne do faz księżyca; przypomina żywe srebro, i jak nie można złapać rtęci rękami, tak niełatwo jest opanować umysł. Jeśli jednak sprawimy, że świadomość i ciało połączą się, wtedy uspokoi się energia świadomości, w efekcie czego sama świadomość również się uciszy, a wówczas dusza przeniknie całe ciało. […] Jak kamfora łączy się z ogniem, tak umysł zostaje pochłonięty przez płomień O duszy. To jest kulminacja hatha-yogi.

Jogini W starożytnych Indiach byli głowami rodzin i osiągali zenit jogi podczas spełniania domowych obowiązków, w otoczeniu rodziny i dzieci. Jako człowiek rodziny pytam: „Z jakiej racji mielibyście zrywać rodzinne zobowiązania?” Musicie sami odkryć własne ograniczenia. Joga uczy właśnie tego: najpierw poznajcie własne ograniczenia, a następnie z tego punktu zacznijcie budować siebie. Jeśli potraficie to zrobić, wówczas posiadanie nawet dziesięciorga lub piętnaściorga dzieci nie przeszkodzi wam w rozwoju duchowym.

Jest jedna joga. Joga oznacza unię. Połączenie duszy jednostki z duchem wszechświata (brahmanem) jest jogą.
To określenie jest jednak zbyt abstrakcyjne i przez to niełatwo je zrozumieć; dlatego powiadam, uwzględniając naszą obecną zdolność pojmowania, że joga jest połączeniem ciała z umysłem i umysłu z duszą.

Joga rozwija człowieka, poprawia jego stan fizyczny, umysłowy, emocjonalny i duchowy. Wszyscy ludzie mogą praktykować jogę, stąd określa się ją mianem sarvabhaumy, powszechnej oświaty.

Celem praktyki jogi jest przezwyciężenie ograniczeń ciała. Joga uczy nas że celem życia każdego jest podjęcie wewnętrznej podróży do duszy. Joga kieruje nas ku obu celom i dostarcza środków aby je osiągnąć.

Celem jogi jest wyciszenie chaosu sprzecznych impulsów.

Zdrowie jest rezultatem doskonałej komunikacji między każdą częścią ciała i umysłu, kiedy każda komórka komunikuje się wszystkimi pozostałymi. Chociaż w swej istocie joga jest praktyką duchową
prowadzi jednak do fizycznego i emocjonalnego zdrowia.

Asany zbudowane są na podstawie trzech podstawowych pozycji przyjmowanych przez człowieka – stojącej, siedzącej i leżącej. Nie są wyłącznie serią ruchów, które należy powtarzać mechanicznie. Mają swoją własną logikę, którą należy uwewnętrznić, jeśli pozycja ma być wykonana prawidłowo.

Regularna praktyka jogi pomoże ci zmierzyć się z codziennym zamieszaniem ze spokojem i stabilnością.

Joga jest zjednoczeniem indywidualnego ja z uniwersalnym Ja.

Tradycja związku guru, mistrza i jogina, ucznia znana jest od starożytności. Wszystkie nauki były przekazywane z pokolenia na pokolenie w ten sposób. Nauczyciel winien być współczujący ale wymagający.
Uczeń powinien być szczery i oddany.

Ciało jest twoją świątynią duszy. Utrzymuj je w czystości.

Asany utrzymują zarówno twoje ciało jak i umysł w zdrowiu i aktywności.

Asana nie jest pozycją wykonywaną w sposób automatyczny. Asana angażuje umysł tak, iż osiągana jest równowaga między ruchem a oporem.

Sukces przynosi długa, niezachwiana praktyka asan wykonywanych z pełną świadomością.

Klasyczne pozycje ćwiczone roztropnie i świadomie prowadzą ciało umysł i świadomość do harmonijnej jedności.

Praktyka jogi pomaga zmienić mentalność osoby w pozytywny sposób.

We wszystkich nas drzemie iskierka boskości. Joga roznieca ją w jasny płomień.

Intensywność rozciągania powinna zwiększać się i odnawiać z każdym kolejnym ruchem

Umysł jogina rozciąga się od stóp do czubka głowy.

Joga jest światłem które raz zapalone nigdy nie gaśnie. Im lepsza jest twoja praktyka tym jaśniej ono świeci.

Joga jest starożytną nauką korzystającą z niezwykle subtelnej wiedzy o ciele umyśle i duszy. Systematyczna praktyka jogi przynosi adeptowi spokój i odczucie jedności z otaczającym go środowiskiem.

Jak jubiler ważący złoto, ustawiaj swe ciało tak, by było ono doskonale zrównoważone względem linii środkowej.

Jak perły na sznurku, tak wszystkie części ciała powinny być nawleczone na nić inteligencji.

Nigdy nie wykonuj asan mechanicznie, gdyż to prowadzi do stagnacji ciała.

Podczas ćwiczenia asan umysł powinien być obserwujący i czujny, aby mógł kierować ruchami ciała. Aktywizuj ciało, odprężając umysł.

Jeśli umysł jest cichy i uważny podczas wykonywania asan, twa praktyka pozbawiona jest przemocy.

Aby prawidłowo ustawić jakąś część ciała musisz pracować nad całym ciałem. Aby prawidłowo ustawić całe ciało. Musisz pracować nad każdą częścią z osobna.

Kiedy asana wykonywana jest prawidłowo, ruchy ciała nabierają wdzięku, odczuwana jest lekkość ciała i swoboda.

Kiedy asana jest opanowana, przychodzi bez wysiłku i nie wywołuje uczucia niewygody.

Jeśli ciało jest spięte i ciężkie, pozycja jest niedojrzała i wykonana źle. Powtarzane błędy stają się nawykami.

Ciało żyje w przeszłości, umysł w przyszłości. Schodzą się one w teraźniejszości, gdy praktykujesz jogę.

Pozwól, by twa inteligencja przeszyła dokładnie całe ciało aż po najdalsze jego krańce.

Musisz pracować nad osiągnięciem doskonałej równowagi pomiędzy obiema stronami ciała.

Nauczyciel sieje ziarno wiedzy, uczeń musi ciężko pracować nad jego wykiełkowaniem.

Joga podobna jest do muzyki. Rytm ciał, melodia umysłu i harmonia duszy tworzą symfonię życia.

Joga jest lustrem, w którym oglądamy własne wnętrze. Opanowanie umysłu jest jogą. Gdy umysł jest poddany kontroli, uspokojony i uciszony, pozostaje sama dusza. Poszukiwanie duszy, boskiej iskierki w nas samych
jest prawdziwym celem jogi.

Joga jest niczym innym jak doskonałą harmonią ciała , zmysłów, umysłu i intelektu, rozumu, świadomości i jaźni. Gdy wszystkie one są zintegrowane, jest to prawdziwy stan jogi.

Hatha-joga jest sposobem urzeczywistnienia duchowych możliwości i połączenia z najwyższą duszą na drodze rygorystycznej dyscypliny oraz równoważenia słonecznej i księżycowej energii.

Źródło.



O autorze

Justyna

Inne artykuły tego autora