Ewa Wysocka

Zasady Odżywiania, Które Pomogą Ci Zachować Zdrową Skórę

Dzisiaj dowiesz się, od czego zależy młody i zdrowy wygląd Twojej skóry.
Skupiamy się na odżywianiu, ponieważ doskonale już wiesz, że nadmierne i długotrwałe palenie tytoniu, picie alkoholu i kąpiele słoneczne przyśpieszają jej starzenie. Pora na więcej!

Zdrowa skóra, czyli jaka?

Przeczytaj poniższe określenia i zapisz na kartce TAK/NIE, w zależności, czy odnoszą się one do Twojej skóry czy nie.

  • Odpowiednio nawilżona;
  • Napięta i elastyczna;
  • Bez podrażnień;
  • Odporna na urazy i czynniki zewnętrzne;
  • Promienna i pełna blasku;

Jeżeli przynajmniej jedna z Twoich odpowiedzi brzmi NIE – to najwyższa pora, aby przystąpić do działania.
Jeśli Twoja skóra jest zdrowa a wszystkie odpowiedzi brzmią TAK – zrób wszystko co w Twojej mocy by taki stan utrzymać. Odpowiednie odżywianie to absolutne minimum!

Od czego zależy młody wygląd Twojej skóry?

  • Od obecności białek, które budują włókna kolagenowe i sprężyste wchodzące w skład Twojego naskórka;
  • Od Twojego wieku, ponieważ z czasem komórki skóry zmniejszają swoją liczebność oraz produkują mniej kolagenu, co przyczynia się do utraty jędrności tkanki;
  • Od Twoich nawyków – brak aktywności fizycznej, nieodpowiednie opalanie się, przebywanie w klimatyzowanych i zadymionych pomieszczeniach również nie pozostają bez wpływu na jej kondycji;
  • No i przede wszystkim: Twojego odżywiania. Bo zdrowe odżywianie to naturalny sposób na zmarszczki!
naturalne metody odnowy skóry

Istnieje wiele naturalnych sposobów odnowy skóry – jej starzenie to przecież także naturalny proces, niestety coraz intensywniejszy ze względu na zanieczyszczenia czy substancje chemiczne.

Nie pozwól by Twoja skóra była starsza od Ciebie!

Wolne rodniki

Czym właściwie są wolne rodniki? Pod tą nazwą kryją się atomy, którym brakuje elektronu na ostatniej orbicie. Gdy zajdzie taka sytuacja, niekompletny atom zaczyna błyskawicznie poszukiwać „uzupełnienia” i atakuje najbliższych sąsiadów, kradnąc im potrzebne ogniwo. I tak krąg się zamyka, a grasujące wolne rodniki, niszcząc strukturę komórek, przyśpieszają ich obumieranie i pogarszają nasze zdrowie. Wolne rodniki niszczą barierę ochronną naskórka, czyli zawarte w nim lipidy. Sprawia to, że Twoja skóra staje się wysuszona oraz bardziej narażona na podrażnienia. Włókna kolagenowe tracą jędrność i elastyczność prowadząc do powstania zmarszczek. W skrajnych przypadkach mogą nawet powodować raka skóry.

Antyoksydanty

Antyoksydanty (inaczej antyutleniacze lub przeciwutleniacze) stale krążą w naszym organizmie, dlatego już wiesz jak ważne jest zachowanie równowagi między nimi a wolnymi rodnikami. Budowa chemiczne przeciwutleniaczy pozwala na zahamowanie procesów tworzenia wolnych rodników lub zniszczenie tych istniejących. Antyutleniaczami mogą być różne substancje, takie jak witaminy, minerały, enzymy i aminokwasy. Jak ze wszystkim w przyrodzie, pamiętaj o zachowaniu umiaru. Antyoksydanty postaraj się dostarczać raczej w produktach naturalnych, niż w syntetycznych suplementach.

To co jesz ma znaczenie dla zdrowia skóry

To co jesz ma ogromne znaczenia dla zdrowia Twojej skóry. Działając od wewnątrz możesz osiągnąć znacznie trwalsze efekty niż na przykład dzięki kosmetykom.

(Tajemne) składniki w naszym jedzeniu, które pielęgnują Twoją skórę

Przedstawiam Ci wyczerpujący spis składników mineralnych i witamin, które korzystnie działają na Twoją skórę:
Krzem i cynk: poprawiają elastyczność skóry, zapobiegają zmarszczkom i zwiotczeniom. Krzem dodatkowo pomaga w walce z celulitem oraz wzmacnia naczynia krwionośne.
Wit. z grupy B: wpływają na jędrność i elastyczność skóry, przeciwdziałają procesom zapalnym. Regulują podziały komórkowe.
Wit. A: spowalnia starzenie się skóry, wzmacnia włókna elastyny i kolagenu oraz dotlenia skórę.
Wit. C: posiada silne właściwości antyutleniające i jest niezbędna podczas produkcji kolagenu.
Koenzym Q10: podobnie jak wit. C, jest świetnym antyoksydantem. Twój organizm potrafi go wytworzyć, ale z wiekiem ta zdolność maleje. Aby jego wchłanianie nie było niczym zaburzone, pamiętaj, by w Twoich posiłkach towarzyszył mu tłuszcz.
Wit. E: ujędrnia i uelastycznia skórę. Łagodzi procesy zapalne oraz chroni włókna kolagenowe występujące w skórze. Pomaga również w przypadku nadmiernego działania promieni UV.
Nienasycone kwasy tłuszczowe omega3: ograniczają negatywny wpływ toksyn na organizm oraz poprawiają nawilżenie skóry.
Beta-karoten: antyoksydant, który wygładza skórę oraz chroni przed złym działaniem promieni słonecznych.
Jod: niedobór tego pierwiastka powoduje szorstkość i łuszczenie się skóry.
Selen: chroni komórki przed wolnymi rodnikami.
Siarka: uelastycznia i nawilża skórę
Miedź: z jej udziałem powstaje elastyna oraz enzym niezbędny do pigmentacji naskórka.

Kilka prostych zasad odżywiania może znacząco zmienić wygląd Twojej skóry

Kilka prostych zasad odżywiania może znacząco zmienić wygląd Twojej skóry

No i najważniejsze – 8 prostych zasad jak jeść by dbać o skórę

  1. Dbaj o skórę od wewnątrz spożywając produkty bogate w przedstawione powyżej składniki odżywcze. Jakie to produkty dowiesz się od Portal Yogi już wkrótce ;).
  2. Nie zapomnij o przeciwutleniaczach znajdujących się przede wszystkim w naturalnych produktach.
  3. Pij codziennie minimum 2 litry wody mineralnej. Najlepsza będzie ta niegazowana o niskiej zawartości sodu.
  4. W miarę możliwości zrezygnuj z używek.
  5. Postaraj się nie spożywać produktów wysoko przetworzonych i zwierających dużą ilość węglowodanów (Fast fordy, chipsy, słodycze).
  6. Ogranicz sól – jej duża ilość powoduje odkładanie wody w organizmie.
  7. Spróbuj zielonej herbaty oraz herbatek ziołowych zwierających m.in. skrzyp polny, pokrzywę, lipę czy koper włoski
  8. Nie pozwól na zakwaszenie swojego organizmu. Spróbuj krótkiej kuracji odkwaszającej, a nawet stałych zmian w swojej diecie. Możesz o odkwaszaniu przeczytać więcej >>> TUTAJ.
Odżywianie a zdrowa skóra

Orzechy są jednym z produktów, które dostarczają nam niezbędnych substancji odżyczych dla promiennej i zdrowej skóry. Chcesz wiedzieć więcej? 😉

Już wkrótce zdradzimy Ci kolejne tajemnice odżywiania i zdrowej skóry a tym samym kolejne sposoby na zmarszczki. Póki co zachęcamy Cię do podjęcia wyzwania i na najbliższy tydzień wprowadzenia w życie wybranych dwóch punktów spośród zasad odżywiania dla zdrowej skóry. Wchodzisz w to? Napisz „TAK” w komentarzu poniżej!
 

Ewa Wysocka

Ewa jest założycielką PortalYogi i miłośniczką różnych form aktywności fizycznej. Poza jogą uwielbia bieganie i jazdę na rowerze, a zimą narty biegowe.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.